Jump to content

Poollichtkans 7/8 oktober 2015


Recommended Posts

De sterkte van het IMF schommelt sinds vanmorgenvroeg rond de 20nT. Dankzij een enige uren matig zuidelijk gericht IMF is het vanmorgen tot een G2 geomagnetische storm gekomen. Op moment van schrijven is het IMF aan het fluctueren maar als het enkele uren stabiel zuidelijk blijft heb ik het vermoeden dat we icm een zonnewindsnelheid van +/- 600km/s weer een poollichtkans krijgen vanavond/vannacht. Ik ben benieuwd hoe de komende uren gaan verlopen.

ace-mag-24-hour07102015.gif

ace-swepam-24-hour07102015.gif

Link to comment
Share on other sites

Absoluut kans voor noord Nederland fotografisch. Benieuwd of er nog meer mensen zoals jij alert zijn. Bedankt voor het openen van een topic. Dit posten we net op Facebook maar herhaal het hier:
 

Vanavond een geringe kans op #poollicht in het noorden van Nederland.

Vandaag zagen de aankomst van zonnewind uit een coronaal gat. De richting van het interplanetair magnetisch veld is op dit moment voornamelijk zuidelijk soms tot wel -16nT. Dit gecombineerd met de hoge (650km/s) zonnewindsnelheid zorgt ervoor dat we nu een matige G2 geomagnetische storm hebben. Zoals het er nu naar uit ziet is het aannemelijk dat we de komende uren ook nog wel een geomagnetische storm van de G2 level bereiken (Kp6) wat in theorie net genoeg is voor fotografisch of heel zwak zichtbaar poollicht vanuit noord Nederland.

Op dit moment verwachten we niet dat we zware storm condities zullen zien (G3) dus voorlopig is deze alert puur voor het noorden van Nederland al kunnen we het zeker niet uitsluiten op dit moment.

Een veel gestelde vraag is hoe laat we het poollicht kunnen verwachten en daarop antwoorden wij: dat weten we niet. Dat is niet te voorspellen. De uren rond middernacht is normaal de meeste kans maar hou de magnetometers in de gaten om echt goed te weten of er kans komt. Als je niet weet hoe dit moet nodigen we uit om onze help artikelen te lezen: http://www.poollicht.be/nl/help

Link to comment
Share on other sites

Guest Kris De Graef

Hej!
Woon nu ondertussen een 9-tal maand in Zweden. Altijd al interesse gehad in poollicht, maar nu we hier (in de buurt van Karlstad) zitten is die interesse alleen maar groter geworden.

In maart van dit jaar voor het eerst echt poollicht kunnen zien van in onze tuin. Was echt de moeite.

Nu zie ik dat de kans weer groot is, dus ff de tuin in... helaas heel wat bewolking en met het blote oog nog niet direct iets te zien (buiten wolken en enkele flauwe sterren).
Met het fototoestel is er echter wel een duidelijke groene schijn te zien. 
 

PA071514.jpg

nu is het duidelijk zichtbaar... zelfs met het blote oog :)

 

PA071525.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest Kris De Graef

We zijn nog ff de "koude" (kleine 5°C) gaan trotseren.
Eerst nog even in de tuin van onze B&B.

Daarna even naar het meer, hier dichtbij.
Helaas was er op die moment terug meer bewolking en was er met het blote oog amper nog iets te zien.
Zelfs op camera was het niet meer zo duidelijk.

Heb nog wel ff een startrail gemaakt van +/- 25 minuten.
Hieronder nog enkele foto's

PA071527.jpg

PA071529.jpg

PA071538.jpg

Link to comment
Share on other sites

Prachtig Kris! :-D
Ik heb het opgeven, geen enkel gaatje in de bewolking. Ik blijf het thuis in de gaten houden maar ik zie het somber in. Op twitter zie ik dat Vincent geluk heeft gehad met een kleine opklaring :-)
 

Link to comment
Share on other sites

Kleine kans dat het na middernacht wat gaat opklaren, maar als ik de satellietbeelden op diverse websites bekijk.... Zie ik het somber in :(

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.