Jump to content

Volgende cyclus een van de grootste?


Guest Nemesis

Recommended Posts

Guest Rens v.d. Pols

Jeffrey, qua zonnevlekkengetal zal ie niet de echt de grootste worden.

Het verrassende wel is:

Er kunnen veel grotere flares komen en vaker X-flares.

Het X28 kan fors verbroken worden.

Zonnecyclus 24 kan voor verrassingen gaan zorgen.

Het minimum is nu ook veel actiever, 4 X-flares in deze periode, dat echt niet normaal en de kans is er zeker dat er nog meer volgen in het minimum!

Link to comment
Share on other sites

minimum is relatief wat actiever, dit omdat 1 vlek voor veel spektakel zorgde, en 1 vlek kan in elk minimum dit doen wat we nu hebben gezien lijkt me aangezien X flares niet vreemd zijn in het minimum en als die ene vlek nu de goede krachtige configuratie heeft dan is dit gewoon zo. Ik denk niet dat dit er iets mee heeft te zien.

Zonnevlekkencyclus kan hoger zijn maar kan ook tegenvallen, de voorspellingen van de 23ste kwamen ook lager uit op basis van het model dat ze nu gebruikt hebben voor dat van SC24 te berekenen (ik kan verkeerd zijn)...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Deze minimumvlek zorgde weliswaar voor veel meer spectakel dan in de vorige minimummen. Die hadden in het minimum steeds 1 X-flare en dan X-flares tussen de X1 en X5. Deze keer vloog de zonnevlekkengroep door tot X9 en X6 gevolgd door nog eens twee normale X-flares.

Wat dus wel opvallend is: Meer X-flares in het minimum dan in de vorige minimummen. En er waren er ook nog twee zeer ongebruikelijk. De kans is waarschijnlijk toch wel groot dat SC24 mooie verrassingen voor ons in petto heeft...

Link to comment
Share on other sites

De preprint http://solarscience.msfc.nasa.gov/papers/hathadh/HathawayWilson2006-preprint.pdf vermeldt dat het maximum berekend wordt op basis van de aa-i index (invloed van coronale gaten,...).

Nu blijkt dat deze aa-i index zijn maximum bereikt in oktober 2003: Dat is de maand van de fameuze Halloween-groepen!

De geomagnetische precursor-methoden zaten er bij de voorspelling van SC23 ook goed naast (25% te hoog: zie http://www.ips.gov.au/Educational/2/3/11).

Wat mij betreft overschat deze methode dus het SC24-maximum, en is ook de onzekerheidsmarge een stuk groter dan de auteurs aangeven.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Slide 8 van mijn presentatie in 2004 (http://members.chello.be/j.janssens/Grotegroepen/gsr2.pdf) laat duidelijk zien dat actieve cycli meer grote groepen produceren dan minder actieve. Tevens dat minder actieve cycli toch ook grote groepen kunnen produceren, zelfs al is hun maximum bijvoorbeeld maar 60.

Er zijn (nog) geen betrouwbare voorspellingsmethoden voor een zonnecyclus, en zeker geen oude. Zie http://members.chello.be/j.janssens/SC24.html. Dat verandert wel als de cyclus goed en wel in gang is. Zie voor dit soort methoden mijn artikels in Heelal van een tiental jaar terug, of mijn boek "Zon en aarde: Een unieke relatie".

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Oude zijn meestal slechter dan nieuwere. Het kan ook gewoon toeval zijn dat het aardig klopte. De voorspelling is 30-50% sterker dus 30% zou kunnen, het lijkt erop dat juist in de minder grote cyclussen de records sneuvelen maar dat hoeft niet zo te zijn. En de zonneactiviteit doet nog altijd meer dan normaal, dus minder, dat valt nog wel te betwijfelen...het X28 maakt grote kans om gesneuveld te worden in de 24ste cyclus...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Tja dat zegt inderdaad nog steeds dat de oudere het beter doen tot nu toe.

Minder zonnevlekkengroepen dat zal waarschijnlijk ook wel erg meevallen, er zijn nu meer groepen dan normaal en de activiteit ligt ook te hoog voor deze tijd van de zonnecyclus. Wat meer grote zonnevlekkengroepen kunnen er waarschijnlijk juist komen(waarom zou cyclus 24 anders 30-50% sterker zijn?) en wat minder kleinere zonnevlekkengroepen dan...

Cyclus 25 valt dan helemaal terug naar beneden maar een paar grote flares die dan ook nog af en toe de aarde raken zijn nooit uit te sluiten natuurlijk.

De superflare van 1-9-1859 viel ook in een vrij lage cyclus ;)

Link to comment
Share on other sites

Een interview met D. Hathaway over de intensiteit van SC24 is te vinden op http://www.earthfiles.com/news/news.cfm?ID=1192&category=Science onder de titel: Confusing Sun: Will Solar Cycle 24 Be Most Intense On Record?

Hathaway, de schrijver van het artikel (krachtige SC24) waarmee dit topic begon, meldt dat de 2 voornaamste voorspellingsmethodenmethoden, nl. de precursor-techniek en de magnetische veldsterkte aan de zonnepolen, tegenstrijdige resultaten geven.

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Ik pin mij niet vast op een wetenschapper die een leuk artikeltje schrijft, als ik ga googelen dan kom ik vanzelf wel weer een andere wetenschapper tegen die de beste meneer weer tegen spreekt.

De precursor methode heeft zijn dienst allang bewezen....

Bovendien hanteert de NASA nog steeds deze methode, dat zegt toch genoeg.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Kortom het klinkt allemaal vrij ingewikkeld en veel spreekt elkaar tegen we zullen zelf naar het verleden moeten kijken en zelf een mening vormen, we zien het dus wel wat cyclus 24 gaat doen, maar wat zegt nou eigenlijk de betrouwbaarste methode?

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Dat is een hele goede vraag...

Wat is eigenlijk de betrouwbaarste methode?

Ik zelf gebruik het liefst de precursor methode, en die voorspeld een cyclus die slechts 30% groter gaat worden.

Deze methode werkt als volgt; 2 tot 5 jaar na het zonnevlekken maximum worden de coronale gaten weer groter en ze nemen een positie in zodat ze het aard magnetischeveld weer flink kunnen verstoren.

Hoe groter deze verstoringen zijn, des de groter de volgende cyclus wordt.

Simpel, maar het werkt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Flinke hoeveelheid coronale gaten in 2006. Veel KP 5 en 6 waarvan een KP 7(14-4-2006) door coronale gaten. Wat zeggen deze gegevens dus?

30-50% sterker lijkt het betrouwbaarst, dus das al heel wat ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Grappig Sander, dan zitten we aardig in het maximum dus weten we wat het is geworden rond die tijd, maar de uitdaging is om er 5 jaar van tevoren een goeie voorspelling ervan te kunnen maken...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Guest Nemesis

De precursor methode heeft zijn dienst allang bewezen....

Bovendien hanteert de NASA nog steeds deze methode, dat zegt toch genoeg.

Ha, zegt inderdaad meer dan genoeg.  ;D Leuk dat ik dit topic terug zie. Ik ga het forum straks eens goed doornemen op oude voorspellingen en eens kijken wat er van uitgekomen is.  ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Rens v.d. Pols

Eindelijk na lange tijd komt er weer eens wat gesputter, de activiteit blijft af en toe in de A-B komen, laat dat voorlopig maar even doorzetten.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Australis

@bigboy

Heb je de ander cycli ook even gecheckt?

Lijkt mij niet reëel om de precursor methode als onbetrouwbaar te bestempelen omdat het een keer niet uitkwam.

Maar het komt er gewoon op neer dat men de wijsheid nog niet in pacht heeft, men weet het gewoon niet.

Wat men wel weet, is waarom cyclus 24 zo langzaam opgang komt.

http://science.nasa.gov/headlines/y2009/17jun_jetstream.htm?friend

Nu denkt men dat cyclus 24 net zo slecht zal worden als die van 1928.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.