Jump to content

Middel latitude aurora watch 9 - 10 april


Recommended Posts

Het coronaal gat duwt de speed nu al richting de 600km/sec, de density is middelmatig en bz zit te noordelijk en bt is halvenhalf

een aurura watch werd uitgegeven voor vandaag en morgen wanneer er periodes van actieve storm kunnen gezien worden in de hogere middelste breedtegraden, er wordt verwacht dat deze zich zal uitstrekken tot schotland. Als alles meezit natuurlijk ;)

het is goed de stats in de gaten te houden voor het te monitoren wat er gaat gebeuren. alvast een kp van 5 werd zopas bereikt, wie weet gaat het nog hoger...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Het poollicht heeft tegen NL aangezeten om 07.00 vanochtend, met een kp van 6.33 dus het is zeker hoger gegaan

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik heb ook nog niet gezegd dat er kans was. Het poollicht heeft alleen t/m 54 graden NB gezeten met kp van 6.33, rond 07.00 bouwde de kp een torentje op, 5.67-6-6.33-6-5.67, maar dit is wel een goed voorteken voor meer...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik hoop op een iets hogere zoonewindsnelheid en dichtheid en zet die bt hoop ik op 20 i.p.v. die eeuwige 10-11-12-13 en de bz hoop ik op -15, ik hoop gewoon dat het mee gaat zitten dan krijgen we zeker een leuk (klein) kansje

Ik geloof best dat het zou kunnen vanavond voor leuke dingen te krijgen

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ja ik zag ook dat de epam zojuist weer een standje hoger is gegaan, de bt zit nu in de 14-15, nu de snelheid+dichtheid+bz+kp nog...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik hoop zeker dat je gelijk hebt, de bt vertoont nu de eerste stijgingen richting de 20 :), nu de bz nog goed negatief!

Link to comment
Share on other sites

dat het noig maar even volhoud tot rond 10h en dan bz naar beneden duikelt en speed goe toeneemt en bt stabiel of hoger komt.

als da gebeurt dan is het knal poollicht, anders ni ;) mss ni tot in nederland of belgië maar toch mss goede activiteit

inzake de KP, wat er op de andere sites staat van dat KP 6.22 was, dit is de VOORSPELDE waarde en NIET hetgeen men heeft waargenomen, dit is een foutief beeld dat ze je geven. Ze geven een verwachting van wat de KP zou zijn om dat uur, deze KAN NIET altijd behaald worden en kan soms overschreden worden. Het is de geobvserveerde KP die telt aangezien deze echt is waargenomen en geen voorspelling is!

dens en speed gaan aan het hobbelen, komt er tweede deel aan? density begint goed hoog te komen ne gaat naar de 20. EPAM daalt dus dat wil zeggen dat het aankomt ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Het is toch erg tegengevallen de kp is niet hoger dan 5 geweest en de sterkte en de bz en dichtheid hebben ook niet meegewerkt, waar is die voorspelde storm gebleven eigenlijk?

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik lees net dat spaceweather poollicht tot en met noord-Duitsland heeft gemeldt, maar hoe kan dat eigenlijk? Want de kp heeft helemaal niks gedaan max. 5 en veel gepruts rond de drie dit viel zeer tegen gelukkig staat de epam nog redelijk goed, een klein ministandje minder dan gisteren...

En niet alleen de kp prutste, de bt en bz en dichtheid prutsten ook erg veel...

Wat ik trouwens ook niet snap is dat spaceweather de storm op 10 april voorspelde en op 9 april kwam er een redelijke storm, dit is ook wel weer erg raar

Link to comment
Share on other sites

tot noord duitsland, dat zal enkel het moment geweest zijn dat bz even -16 haalde maar dat is dan ook alles, zeer kortstondige activiteit die snel over het hoofd gezien wordt.

stormen zijn moeilijk te voorspellen ;) zie je echt bij grote stormen. Is al vaak geweest dat storm rond bvb 18h aan zou komen ideaal voor ons en dat het 12h later is. En wat ik ook al heb meegemaakt is een serieuse CME die onderweg was en nooit aankwam aangezien het een eerdere CME had ingehaald en dus geen storm teweegbracht wegens die botsing.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Kans dat dat nu weer gebeurd is en ze melden dat het op 9 april rond 21.00 avonds was toen het in noord-Duitsland zat

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.