Jump to content

Poollichtkans 14-15 december


Recommended Posts

Guest Rens v.d. Pols

Een hele mooie kans in het minimum! Je hebt geluk als je dit mag meemaken.

En dat mogen wij nu ook!

Het weer verbetert hier zich nu ook langzaam...

Update: Waargenomen KP op spacew nu 7.33!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply
Guest Australis

Inmiddels 90 GigaWatt toegevoegt in de electrojet.

100 GigaWatt is benodigd om noordenlicht te kunnen zien.

Rond 00.00lt toch maar even kijken.

De Bt blijft stijgen, dus het mooiste moet nog komen.    

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

De waargenomen KP is toch al 7.33!

Dan kan 0% kans op poollicht zeker niet kloppen, de data is een beetje tegenstrijdig met elkaar, maar het wordt nou wel eens tijd dat het doorzet, de KP zet echter alvast goed door :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Wat we nu niet kunnen gebruiken is dat de data uitgevallen is, de snelheid, bt en bz zijn onbekend, hopelijk is de data weggevallen door de echte storm, de volgende waargenomen kp kan over enkele minuten komen, ben benieuwd...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Het poollicht reikt nu tot en met Afrika(37 graden NB) volgens de STD, ik heb die foto opgeslagen, helaas breekt de bewolking nu pas, het was erg onduidelijk, het verschil was de hele nacht moeilijk te onderscheiden: poollicht en lichtvervuiling door de vele wolken, maar de data geeft zeker aan dat het ook poollicht geweest moet zijn wat ik zag, dan wel vaag in de gaten van de bewolking. Poollicht tot en met Afrika, dan moet het hier haast niet uit te sluiten zijn dat het erbij zat.

Lekkere KP's van 8(8.33 maximaal tot nu toe) en zo te zien krijgen we nog een kans: X1.52 van 0930! :D

Link to comment
Share on other sites

Hebben wat pech gehad door de wolken maar er was wel poollicht geweest in onze streken, ik zie ook dat Kiruna zo goed als niks meer deed na 4h UTC om nog poollicht voor ons te geven en ging daarna alleen maar bergaf. We staakten ons wachten toen de Bz gestaag steeg en de Bt verzwakte naar ongunstige waarden voor onze streek, rond 4h vannacht dus. Al bij al een korte maar mooie show, ondanks de wolken helaas wat jammer maar het was lekker spannend voor diegene die meevolgden op de site.

Poollicht effectief tot Afrika betwijfel ik, de auroravis van spacew is indicatief en niet geheel betrouwbaar, pas bij fotografische opname van daar kan je dat bevestigen ;)

Enkele mooie plaatjes:

http://www.prairiejournal.com/northern_lights/121406.htm

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Inderdaad, het is gewoon zeker dat dat het was, zie de foto maar van het magnetisch veld die ik op het forum gezet heb, de volgende poollichtstorm komt er waarschijnlijk alweer aan van de X1.52 van 22.15 uur gisteren! Stay tuned, verwachtte aankomst morgenavond...

Update 1: Het is mogelijk dat er weer een sterke flare aan zit te komen, de zonneactiviteit begint weer heftig te schommelen en is al weer opgeklommen van de B1 naar de B7...

Update 2: Het zijn goeie tekens deze schommelingen dat er kans is op sterke flares...

Update 3: Goed nieuws! Mijn zeer betrouwbare weersite verwacht 5-25% bewolking morgennacht, dat betekent dus dat het dan al veel gunstiger gaat worden dan de afgelopen nacht!

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Nee, Rozenburg ligt op 51,89914 graden NB, 80 km van Amsterdam af minstens, jullie ervaren waarnemers moeten niet altijd denken dat ze gelijk hebben, dat hoeft helemaal niet, jullie hebben er nu alweer fors naast gezeten. De amateursvoorspellingen van mijn kant klopten veel meer nu vooral bij het weer. Rond middernacht was de lucht hier even opengebroken. Die van 07.50 was van 06.30-08.00 ter verduidelijking ;)

En op die donkere plek waar jij stond moet het dik bewolkt zijn geweest, het poollicht heeft continu gezeten over onze streken(KP 7.67-8.00-8.33) en het was vrij duidelijk poollicht, alleen jammer dat de camera leeg was van mijn klasgenoten die het vrij duidelijk zagen en het bewoog vrij snel zoals echt poollicht beweegt(rood/wit/groen), ik zag het iets minder maar ook wel wat(rood/wit)

En Sander how you know that, het is nog niet voorspelt wat het precies gaat worden, ik wacht nog even met ordelen tot de officele sites het bekend maken wat het precies gaat worden, amper lijkt mij alvast overdreven, niet te vroeg roepen en niet te pessimistisch doen ;)

Beste, volwassen ervaren mensen kunnen er ook fors naast zitten! En das in dit geval zo!

En ze kennen het beter dan je denkt! ;)

Sander je bewering klopt ook van geen kanten:

de bz was allang -20 om 00.00, het was zeker wel mogelijk!

Ik vermoed ook dat toen de bt en bz weg waren omdat ze waarschijnlijk toen het heftigst waren...

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

De Ap index is inmiddels de 100 gepasseerd, de Nederlanders kunnen vannavond vanaf 19:00z  (20:00lt) poollicht verwachten.

De uitbarsting M5? van 14 December bereikt de aarde op Zaterdagavond 21:00z, nadat het magnetischeveld een uurtje of 5 heeft staan oscilleren, zal er weer noordenlicht in de  Zondagochtend te zien zijn. (vanaf 02:00z 03:00lt)

Ik ben het wel met Sander eens, het is kiele kiele qua richting...het zal er om gaan.

De 930 heeft nu hij weg draait een DKC klasse, goed voor 3.37 uitbarstingen in een week.

Nog actiever geworden dus.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Jij bent wel een goeie voorspeller Australis, dus de kans is zeker aanwezig dat jij er niet ver naast zit...

De uitbarsting was een X1.52

Link to comment
Share on other sites

Guest Ruben Weytjens

Hallo,

Na mijn foto's van vanochtend (6u45) te hebben bekeken ben ik bijna helemaal overtuigd dat er zwak poollicht op te zien is. Ik verwijs graag naar onderstaande foto's, en wel in het rechter beneden kwadrant. (Ik bedoel dus niet de cirrus-waaier in het midden van de foto's, welke ik visueel als mogelijk poollicht aanzag)

Je ziet in die hoek, waar het NO ligt, een paars-rode gloed.

Niet spectaculair, maar volgens mij wel poollicht. De foto's met een gelijkaardige kleur vanuit Duitsland sterken m'n vermoeden alleen maar.

2.jpg

1.jpg

3.jpg

Ik had helaas geen beter zicht vanwege de straatlampen die weer brandden. Hier een foto richting N. Ook hier denk ik heel zwak een rood-paarse waas te kunnen waarnemen.

4.jpg

Om de details op deze foto's goed te kunnen zien raad ik jullie een donkere omgeving aan, zonder reflecties van licht op de monitor. ;)

Ruben

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

We moeten nu nog even afwachten wat er verder nog komt, het is nog twijfelachtig maar genoeg redenen om nog 2 dagen alert te blijven...

Link to comment
Share on other sites

Guest Ruben Weytjens

Bedankt voor de reacties! :-)

Ik had samen met jullie uiteraard op meer gehoopt, maar dit is toch weer beter dan niets.

Ik vind het jammer dat ik het poollicht niet visueel kon zien, want nu heb ik wat weinig foto's gemaakt vanochtend.

De foto's zijn gemaakt met ISO200/sluitertijd 15sec/F2.8

Tussen 23u en 1u heb ik bijna continu buiten gestaan en foto's gemaakt.

Op geen enkele foto is echter poollicht te zien. Het lijkt me dus ook sterk dat vanuit Nederland wel poollicht werd gezien. Sander vdBerg uit Groningen heeft ook geen poollicht kunnen vastleggen, ondanks brede opklaringen rond hetzelfde tijdstip. En Sander heeft ervaring met het waarnemen van poollicht.

Ruben

Link to comment
Share on other sites

Guest Robert Mulder

Helaas ook geen Aurora Borealis voor mij afgelopen nacht, alhoewel ik me even heb laten misleiden door (inderdaad) een cirrus flard.

In 2003 nog een schitterend shouwspel mee mogen maken zie foto's

maar gisteren zat het er niet in ondanks de brede opklaringen hier.

Ik ben inmiddels verhuisd van Bergen op Zoom naar Oosterwolde (Friesland) en heb nu ook een stuk minder last van lichtvervuiling. Ik had vrij zicht op het Noord / Noord Oosten en clear skies tussen 00.00 en 01:45 en rond 03.00 nog een tijd.

Wel heel veel Geminiden (tot zo'n 4 per minuut, sommigen seconden lang zichtbaar!)

Op zich ook wel spectaculair maar daarvoor was het me gisteravond niet te doen.

Helaas sloeg mijn sluiter vast gisteren (mijn analoge heeft dan toch echt de geest gegeven) dus helaas geen foto's :( (niet dat er veel op te zien zou zijn geweest overigens)

Link to comment
Share on other sites

Guest tom bonte

Op ruben zijn foto's is geen rood/groen/wit spectaculair poollicht te zien zoals jij beschreef. daar zit hem het verschil en de onwaarschijnlijkheid. er kans misschien een lichte vorm van poollicht geweest zijn, maar op dat uur kan dat haast niet met het blote oog zichtbaar geweest zijn.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.