Jump to content

Poollichtkans 14-15 december


Recommended Posts

Dit is het poollichttopic voor de grote kans van 14-15 december na de X3 klasse zonnevlam van 13 december.

Het IMF zal aanvankelijk noordwaarts zijn op het moment van de impact en zal pas later zuidwaarts worden, wanneer is onzeker. Verwachte KP index 6 tot 9.

Weerbericht voor Nederland: Vrij veel bewolking, maar donderdag en vrijdag vrijwel droog.

Weerbericht voor België: Wisselende bewolking maar droog.

Verwachte impacttijd (ruw geschat): 3h-4h UTC.

DXLC: impact sometime after 06h UTC on December 14

Volgens onderstaande bron impact veel later 12h UTC (IMF voorspelling):

Afbeelding 1 - Impact:

Afbeelding 2 - na Impact:

Afbeelding 3 - Voorspelling zonnewind en dichtheid:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply
Guest Rens v.d. Pols

Na noordwaarts komt zuidwaarts is het meestal bij grote flares en CME's die de aarde raken, het is trouwens nog steeds mogelijk dat de bz eerder zuidwaarts slaat. Maar als de bz 3 uur na de aankomst van de X3.41 met de CME zuidwaarts slaat hebben we alsnog een grote poollichtkans. Tot en met 8 uur is het goed. Het is natuurlijk te hopen dat de bz op tijd zuidwaarts slaat, die kans is volgens mij ook wel vrij groot ;)

Het is half bewolkt morgennacht.

En KP 6-9 dat belooft wat :D

Link to comment
Share on other sites

Met veel dank aan Australis, lid en ruimteweervoorspeller:

Ik had de aankomsttijd willen weergeven.

Ik kom wel op een hele andere aankomsttijd eerlijk gezegd.

Namelijk; Donderdag 18:00z komt het schokfront aan en rond 22:00z zou dan het noordenlicht zichtbaar moeten zijn.

Ook SEC meld een gunstigere aankomsttijd van 14 december 12hUTC tot naar de avond toe:

Activity from the

CME observed early on 13 December is expected to impact the

geomagnetic field by mid to late UTC on day 1 (14 December) of the

forecast period. Major to severe storm conditions are expected to

continue early into 15 December.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Het was inderdaad veel te vroeg en teveel bewolking nog.

0930 heeft nu alweer 60% kans op een M-flare en 35% kans op een X-flare, dat gaat ook alweer de goede kant uit ;)

Er wordt komende nacht een severekans voor de middle latitudes 45-55% voorspelt en das 15-5% minder dan de stormen van oktober 2003.

Voor de high latitudes geldt 55-65% kans op severe. Dat is ook 15-5% minder dan de stormen van oktober 2003.

Dit ziet er zeer spannend uit en het weer gaat een beetje verbeteren, komende nacht worden er minder wolken verwacht, 50-70% bewolkt hebben ze het over en hou dus het weerbericht in de gaten! Afwachten maar en dit gaat spannend worden! :D

Link to comment
Share on other sites

Weersvooruitzichten

België:

Kust niet zo goed:

bewolkt maar droog, of wisselende bewolking maar droog

Binnenland:

wisselende bewolking maar droog, of nevelig

Nederland:

Meest bewolkt, zacht en droog

EPAM maakte een eerste daling, zou de impact nabij zijn? Het wordt alvast spannend ;) (geen impact et blijft stijgen... :D)

zonnewind maakt plotse stijging van 50km/sec. zou dit iets betekenen? Bz slaat steeds meer noord. Vermoedelijke aankomst...

Bt lichte stijging, speed stijgt verder 11h32

11h35 speed si nu reeds 616.3 duidelijk dat de impact er aankomt

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

De wolken komen uit de richting van Sander hier en af en toe zit er hier een gat in, maar als het 95 km verderop al goed gaat moet het hier hopelijk ook goed komen! Er wordt wel voorspelt dat er grote gaten in de bewolking gaat zitten straks.

Van de impact is nog niet zo veel te merken nu, je ziet wel dat de EPAM stijgt...

Link to comment
Share on other sites

Guest Ruben Weytjens

Voor wie de evolutie van de bewolking op satellietbeelden wil in de gaten houden enkele links:

Visueel(voor overdag):

https://www.nemoc.navy.mil/sat1/m8/avwx/hrv/latest.jpg

=> Updates per kwartier, met een delay van zo'n half uur.

Visueel hoge resolutie:

http://saturn.unibe.ch/rsbern/noaa/dw/realtime/current/n1bcurr.jpg

=> Minder updates maar wel duidelijker

Infrarood (Voor overdag en vooral 's nachts):

https://www.nemoc.navy.mil/sat1/m8/avwx/ir/latest.jpg

=> Updates per kwartier, met een delay van zo'n half uur.

Infrarood loop:

http://wind.met.fu-berlin.de/cgi-bin/meteosat.cgi?speed=4&count=12&intervall=30&refresh=10&playmode=Endlos

Ruben

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik heb eens de weerberichten bekeken en ik kan er uit opmaken dat er vannacht voldoende grote gaten in de bewolking zullen zitten waar het poollicht doorheen kan komen.

Link to comment
Share on other sites

KMI voorspelt ook weer wat beter weer dan deze ochtend:

Kust: wisselende bewolking maar droog

Binnenland: eerst wisselende bewolking maar droog, later licht bewolkt maar droog

Nederland KNMI:

Komende nacht zijn er naast wolken, mogelijk ook enkele brede opklaringsgebieden.

Poollicht komt niet door de wolken hoor Rens, poollicht zit hoger, wel kunnen wolken wat oplichten door het poollicht dat erboven afspeelt

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Juist er komt ook volgens een van de sites van Ruben opklaringen aan die breed zijn, kortom het is nog even afwachten maar de kans is groot genoeg dat het voldoende zal zijn vannacht...

Door zwakke bewolking kan poollicht heus wel zien maar dan zie je inderdaad andere kleuren zoals bij lichtvervuiling hoe de wolken dan oplichten...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Nou ik had het over zwakke bewolking, daar kun je ook vaak zien of er poollicht is. Ik zeg ook dat de kans groot genoeg is dat er voldoende grote gaten in de bewolking zullen zitten vannacht.

Kortom: de kans is groot genoeg dat het voldoende is vannacht...

Link to comment
Share on other sites

Guest Ruben Weytjens

Je moet inderdaad opletten met wat voor een bewolking bedoeld wordt.

Door hoge wolken kan je best poollicht zijn. Voor middelhoge en lage wolken wordt dat nagenoeg onmogelijk.

Op 21/1/2005 fotografeerde ik zo groen en rood poollicht doorheen de hoge wolkensluiers. Voor het KMI zou dit best als 90% bewolkt kunnen worden bestempeld.

http://ruben.weerwoord.be/poollicht21012005/poollicht21012005.html

Maar natuurlijk hebben we het liefst gewoon heldere lucht. :-)

Ruben

Link to comment
Share on other sites

Guest Ruben Weytjens

Als je een goede camera hebt kan dat. ;)

Ik moet het met m'n Canon Powershot S1 IS nog altijd doen met 15sec sluitertijd en F2.8. ISO liefst niet hoger dan 100 vanwege de ruis, maar dankzij Neat Image kan 200 ook nog wel.  ;)

Foto's van 23 januari 2006, in Salla-Lapland:

http://ruben.weerwoord.be/finslapland/pl23012006/pl23012006.htm

Op 21/1 2007 vertrek ik weer met een aantal vrienden. :)

Hopelijk vanavond een voorsmaakje.

Ruben

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Snelheid vloog op naar de 950 km/s! Nu is de snelheid 874 km/s. De bz is sterk zuidelijk(!) nu: -14 en de bt 16.2, het gaat beginnen, ik heb al een goeie opklaring gezien ten oosten van mij nu is het weer iets grijzer maar er wordt voorspelt dat het wat op gaat klaren. Afwachten dus maar...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

De opklaringen zijn onderweg volgens de weerbeelden, om 19.30 is het donker dus dat zou al heel goed uitkomen ;) De snelheid is nu 900.5 km/s, zalig! :D De eerste schok bedroeg 971 km/s! :D Afwachten maar nu, het gaat beginnen! :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.