Jump to content

Nieuwe X3.4-flare 13/12


Guest Ruben Weytjens

Recommended Posts

Guest Ruben Weytjens

Hoho!  :)

Lijkt me een uitgelezen kans op poollicht te worden, hoewel het om een vrij plotse gebeurtenis gaat.

Van X3 naar C3 in 3u tijd. Maar daar moet toch een CME mee gepaard gaan? De SOHO-beelden zijn op dit moment nog niet geupdate.

Ook het weer lijkt te gaan meewerken.

Volgens de laatste weerkaarten is de kans groot dat er brede opklaringen zullen zijn in de komende nachten. Normaal enkele wat hoge bewolking.

http://ruben.weerwoord.be/modellen/gfsnl.htm

Groeten, Ruben

Link to comment
Share on other sites

Man man prachtig... Iedereen had wel wat verwacht denk ik, maar geen X-flare  :)

Region 930 redeveloped a complex delta configuration in the southeastern quadrant and this new flux emergence has produced a new major solar flare. This event attained a class X3.4 rating and is expected to produce a prompt high-energy proton radiation storm commencing during the next few hours and lasting through perhaps 48 to 72 hours. Additional major flare activity is possible.

4 mondeling examens, slechte timing  :(

De protonen zijn ook aangekomen nu.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Joepie! Een X3.41! :D 0930 heeft zich compleet heropgesteld! Ik heb gelijk gekregen! :D We krijgen een poollichtkans van de X3.41 die een long duration flare was, de plaats van de uitbarsting is nu veel beter dan die van de X9.06 en de X6.58. Dus dit wordt spannend! :D

Link to comment
Share on other sites

Schitterend en onverwachts :D heerlijk gewoon, de vlek weet ons weer te verrassen.

Het zal een zeer grote protonenstorm worden denk ik :D de soho beelden zien er helemaal niet zuiver meer uit.

Nog steeds geen CME te zien, zowel op LASCO als op SOHO, het was een lange flare maar waar blijft CME?

Me, voorspelt een zeer snelle impact, korter dan de 2 dagen waardoor de impact vroeger morgennacht kan vallen, tevens allemaal positief nieuws want het was een zeldzame helderheid van de flare...

Region 10930 produced a major X3.4/4B proton flare peaking at 02:40 UTC on December 13. 4B is the maximum brightness on the brightness scale and occurs very rarely. Strong type II and IV radio sweeps were recorded and an intense proton storm started at Earth soon after the flare. It is likely that a major very fast Earth directed CME was caused by the flare.

CME warning actief op Spacew, hou deze in het oog voor impactvoorspellingen, momenteel vanaf morgen 0hUTC

http://spacew.com/cme/index.html

Enige slechte nieuws: bij impact zal IMF noordwaarts zijn en pas later zuidwaarts draaien! Het is dus sterk afhankelijk wat het IMF zal doen, hopelijk zal het na impact zuidelijk slaan zodat we nog iets hebben.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

De protonenstorm is gigantisch nu de protonen die er van afvliegen, geweldig :D, 0930 heeft ook een zeer brede vorm nu, de zonnevlekkengroep strekt zich nu uit over 20 lengtegraden! En de B-flares van net zijn hele mooie filmpjes! :D De zonnewindsnelheidaangevers zijn inderdaad terug foute gegevens gaan leveren, de zonnewind wordt weer als 290 km/s aangegeven...

Link to comment
Share on other sites

Guest Revontulet

:smitten: :smitten:

Wat worden we verwent deze tijd! Voor de 3e maal een grote zonnevlam en deze maal richting aarde gestuurd! Ik heb het live kunnen volgen op de computer omdat ik in de nachtploeg werk.

Enig nadeel is als de CME snel komt zal ik niks kunnen zien van het mogelijke poollicht boven belgie. :-\

Toen de uitbarsting een uurtje voorbij was schoten de protonen snel de lucht in.

Update: En nog is het niet gedaan. Zonet een C2.23.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Zeg! Wat ben jij toch weer een ontzettende pessimist Sander!

Die CME was juist heel mooi, binnen de kortste keren zat de hele zonnefoto vol met protonen :D Overmorgennacht rond 3 uur moet het dus opletten geblazen!

Link to comment
Share on other sites

Hm was hij niet gepland voor morgenochtend?  ??? Ik zal mis zijn zeker.

edit: Ah nee oeps, heb een mail op de pl-lijst wat te vlug gelezen. Ik wou al te snel zijn...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Niet zo pessimistisch! Als de bz sterk zuidelijk slaat om 6 uur is dat ruim voldoende voor ons en das al 3 uur na de verwachte aankomst van de X3.41 met de CME. De bz is nu als voorproefje ook alweer naar zuidelijk geslagen. En wie zegt dat de bz zo'n lange tijd noordelijk zal blijven? Misschien slaat de bz al wel veel eerder zuidelijk dan verwacht...wie weet, dus het is even afwachten, het is in ieder geval een grote kans...

Link to comment
Share on other sites

Guest didiervh

Het helpt een pak als de Bz zuid staat, maar het is geen absolute vereiste. Ook met een noordelijke Bz kan je, als de CME krachtig genoeg was, nog poollicht zien.  (Ben op zoek geweest naar een artikel waar dat instaat, maar kan het niet direct vinden).

Spijtig genoeg zien de voorspellingen er niet zo denderend uit voor vannacht. Zou anders wat zijn, de Geminiden-meteoren en wat poollicht.... mmm....

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Inderdaad de bz hoeft niet per se zuidelijk te zijn, het helpt inderdaad alleen goed, poollichtkans gaat reiken tot en met de 42 graden NB bij ons als alles meezit dus met een noordelijk bz zal er ook voor ons op de 51 graden NB een aardige kans zijn, het is te hopen dat de bz vroeg genoeg zuidwaarts slaat want dan is de poollichtkans natuurlijk veel groter ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest didiervh

Als ik de laatste berichten lees, begin ik zelfs meer hoop voor morgenavond te hebben.  CME komt aan in de loop van de ochtend, dan borrelt het een stuk of wat uren, en dan prijs morgenavond....

Hetzelfde denken ze ook in Alaska: "This interplanetary disturbance

should reach the Earth on the morning of the 14th GMT. It could take up to

12 hours to transfer its power to the geomagnetic field.  The conclusion is

watch the sky tonight and tomorrow night in North America perhaps as far

south as the middle US and tomorrow night in Europe as far south as northern

Europe."

Benieuwd...

Didier

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.