Jump to content

poollichtkans 12 december


Guest Rens v.d. Pols

Recommended Posts

Guest Rens v.d. Pols

Ik las net dat er 46% kans op poollicht is geweest.

Die voorspelde KP was lekker hoog zeg: 6.33.

Helaas kwam de waargenomen KP maar tot 5.00

Nu klimt het wel weer op.

Wat veroorzaakt dit allemaal eigenlijk?

De zonnewindsnelheid bereikt af en toe ook de 750 km/s :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

834 km/s zelfs? Nee zeker niet normaal! De zonnewindsnelheid is nu ook lekker bezig!

Voor mittle latitudes geldt nu een yellow alert, er kan dus zo nog een poollichtkansje komen en aangezien het weer goed meewerkt...

Link to comment
Share on other sites

Guest Franciss

Het is nu ook wel tijd om op te letten!

Bz slaat niet noorderlijk bij daling kiruna en dat was gisteren wel. Dus gisteren was niet zo veel, iig toen ik keek. Nu gaat het beter dan gisteren. Kiruna zal zo nog wel verder gaan dalen. Iig hou ik het in de gate!

Link to comment
Share on other sites

Guest tom bonte

jep, de omstandigheden beginnen er wat uit te zien zoals deze morgen.

toch moet de bz nog heel wat zuidelijker en moet de kirunagrafiek nog heel wat meer zakken. maar het gaat de goede kant op... :)

nu ook nog hopen op wat heldere lucht buiten want de bewolking is hier toch komen opzetten.

Link to comment
Share on other sites

Guest Franciss

Jazeker :) Maar gisteren sloeg de Bz gelijk noorderlijk op het moment van een kiruna daling. En nu gebeurt dat niet. DUs gisteren was niet echt super. Nu veeel beter :) En het is nog vroeg.

Link to comment
Share on other sites

Guest tom bonte

ahja...als de kansen blijven stijgen en het klaart msh wat verder op buiten, dan blijf ik wel op tot de ouders komen zagen :)

de Bz blijft toch veel te noordelijk naar mijn goesting...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Na een zonnewindsnelheid van 850 km/s en KP's van 5 was dat het even. Binnenkort krijgen we een grotere poollichtkans van de X3.41 die plaatsvond op S5/W23 dat is heel wat beter dan de X9.06 op E71 en de X6.58 op E59...

Link to comment
Share on other sites

DE 46% werd gisteren verstuurd dacht ik om 4h56 op PLALERT, deze plaatst ook het nieuwsberichtje zoals je op Poollicht.be ziet. Op dat moment was de voorspelde KP richting 6, speed hoog, Bz laag wat voor deze alert zorgde. De poollichtkans wordt berekend op verschillende parameters van de actuele situatie, dit wordt omgezet naar een percentage, indien dat percentage groot genoeg wordt komt er melding op Poollicht.be en wordt er automatisch een alert verstuurd.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.