Jump to content

Extreme zonneactiviteit X9.06!


Vancanneyt Sander

Recommended Posts

EEn enorme uitbarsting op de zon vond zopas plaats! Een X9.06 knalde los aan de zonnerand, niemand had dit kunnen denken. Niet lang na een M1.3 flare ontplofte het voor een zeer sterke X9.06 zonnevlam! het worden leuke tijden op de zon!

Schrijf in op plalert voor waarschuwingen te ontvangen!

update:

zonnevlek is in beeld! en het is een erg grote zonnevlek. De kans is er dat een deel van de uitbarsting naar de Aarde kan gericht zijn, wel een erg randgeval maar de kans is er omdat de uitbarsting erg groot is. Houd de protonenmonitor in het oog op Poollicht.be!

Link to comment
Share on other sites

De uitbarsting zorgde voor een foutje in de plalert, momenteel is deze uitgeschakeld en wordt het probleem onderzocht en opgelost. Mocht je beladen geweest zijn met emails wil ik me hiervoor even verontschuldigen.

UPDATE:

PLalert wordt deze avond nog terug geactiveerd, het probleem is gevonden en werd aangepast zodat dit niet meer kan voorvallen. Excuses voor het ongemak.

Update 2: Plalert terug geactiveerd, problemen zouden van de baan moeten zijn. Het werd normaliter goed getest, mochten er nog problemen zijn meld deze graag zodat wij onze diensten kunnen verbeteren en optimaliseren.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

0930 pakt heel duidelijk de eerste plaats in de lijst zonnevlekkengroepen in 2006 met de beste uitbarstingen! Hallo zeg X9.06 :D :D De protonen zijn nu al van schrik naar de 10+ per cm/3 gevlogen!

Wie had dit durven dromen, het is zelfs een flare onderaan die in de top 20 behoort! :D

Oh ja:

Dit is trouwens een gigantisch mooi Sinterklaascadeau van de zon! :D

Link to comment
Share on other sites

Zeg rens, de protonen van de zon hebben daar niks mee te maken, die luidden het aankomende coronale gat aan dat blijkbaar wat vroeger is gekomen.

De vlek maakt zich zo te zien weer op voor een flare, het blijft sputteren!

UPDATE:

Lichte stijging in de protonflux, wellicht is er een klein deel toch aardgericht. Het effect is dan wel erg minimaal maar het is toch beter dan niks :D. Ik ben benieuwd of het wel het event level zou bereiken, dit zou me eerder verwonderen

Link to comment
Share on other sites

Guest tom bonte

prachtige activiteit!! weer 2 behoorlijke c-flares.

er staan ons echt heerlijke tijden te wachten! :)

mooi verslag Jan en mooie info bij de links :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Huppa 70% kans op M en 30% op X en een goeie protonenstorm na een mini in juli 2006. En een M6.08! Zalig!

Laat inderdaad maar komen! :laugh: :D

Er werden ook op de X9.0 veel alertmails verstuurd, is één niet genoeg?

Link to comment
Share on other sites

Straf zeg. Ik ga 'm meteen es bekijken, en wie weet... een paar poollichtkansjes voor ons als hij centraler komt te staan. In het minimum dan nog :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Revontulet

Ik vind het jammer dat de Soho-beelden niet meer vernieuwd werden sinds 4 december. Had graag eens die uitbarsting gezien. Mss uitgevallen door de uitbarsting.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Alleen bij de X9.06 kwamen er 6 alertmails binnen, de rest verliep wel goed.

De minimale activiteit is B5-C3! Dat is zalig!

Nu zit het weer in de C, afwachten nog maar, het magnetisch veld is ondertussen mee gaan doen met het 'stormen'.

Zoals we het in het Engels zeggen: Stay Tuned!

Link to comment
Share on other sites

De alertdienst had inderdaad wat veel mailtjes verstuurd wat niet had mogen gebeuren. Het systeem is goed getest maar de ultieme tests is natuurlijk hoge zonneactiviteit wat het laatste jaar niet echt was en nu ineens wel. Het probleem is nu helemaal verholpen want vandaag kreeg je mails van de twee M flares ;)

Alle problemen die men tegenkomt mag men gerust melden zodat ik ze kan verhelpen...

Momenteel zien we de effecten van een coronaal gat. Er is nog geen CME aangekomen van de uitbarstingen dit is pas morgen en overmorgen (zal je zien als de protonflux valt)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Zeker weten het duurt ook even tot wanneer het leuk gaat worden.

Die M-flare voor de X9.06 was trouwens wel goed verstuurd.

Het is trouwens ook een hele eer dat poollicht.be nu ook een hele grote X-flare mocht aangeven, dat was nog nooit eerder voorgekomen dat dat mocht. Proficiat!

De zonneactiviteit schommelt ondertussen lekker in de C :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Kijk eens aan, de spanning wordt opgevoerd :D

De protonen slaan er op los, dus we zijn benieuwd...

Update 1: Ondertussen al weer een schommeling naar de C4.4 geweest...

Update 2: 5 minuten later opgevolgd door een C4.35...

Update 3: Nu barst er minstens een C6 uit maar de data is weggevallen :tickedoff:

Update 4: Joepie! Een M3.35 nu... :D

Update 5: Zeer goed nieuws! Een X3.86 nu!(18.44 uur)

Update 6: WOW! X6.51!!! :D :D(18.46 uur)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.