Jump to content

Goede plekken in Nederland?


Guest Daniel575

Recommended Posts

Guest Daniel575

Ben net nieuw hier, leuk te zien dat er hier een Nederlandse groep is.

Sorry als hier al een topic over bestaat, zoja, sluit het maar - ik zag er niets over in ieder geval.

Gezien het in Nederland zo moeilijk is om donkere plekken te vinden, dacht ik, laten we onze kennis eens bundelen.

* Dijk Waddenzee / Lauwersmeer aan de Friese kant. Hier was ik 18 maart en ook een keer eerder, vorig jaar. Redelijk donker maar vuurtoren Schiermonnikoog, langsrijdend verkeer, en mogelijk schepen met felle lampen kunnen roet in het eten gooien. Wel goed bereikbaar (ruime parkeerplaats aan noordkant N361 net ten westen van het meer). Behoorlijk druk, op 18 maart was het een komen en gaan van mensen.

* Brandtoren Veluwezoom, op de heide, Rozendaalse Veld. Parallelweg A50 richting Terlet, kruising met N311. Volg fietspad richting oosten door het bos richting de heide. Na ~4 km kom je bij de brandtoren waar je tot de 1e verdieping vrij kan klimmen. Behoorlijk donker, scoort hoog op donkertekaart Veluwe. Apeldoorn ligt recht naar het noorden maar wel ~20 km weg. Nadeel: eigenlijk verboden toegang na zonsondergang, dus risico op boete, en het is wel 4 km lopen van de weg in het donker. (Er is een parkeerplaats vlakbij maar die weg is alleen overdag toegestaan. Ik durf er te voet wel heen te gaan vanaf de hoofdwegen, maar ik ga er niet in het donker stiekem met de auto komen - denk dat die boete een stuk hoger zal zijn.)

* Castricum aan Zee: ik denk dat dit een van de donkerste stranden is, niet te ver van het midden van het land, waar je met de auto makkelijk komt en waar het strand behoorlijk donker is.

Link to comment
Share on other sites

Hoi! Toch ook maar een account aangaangemaakt. 

 

Ik ben benieuwd of er iemand een goede locatie heeft in Assen of omgeving. In maart op een locatie in Drouwen (Drenthe) gestaan, helaas erg veel lichtvervuiling. Ben niet in de gelegenheid om ver te rijden helaas... 

Link to comment
Share on other sites

Guest Daniel575

We waren gisteravond in Castricum aan Zee, geen problemen met de vuurtoren, Kees. Vanaf de parkeerplaats boven (bij de bushalte) behoorlijk donker, alleen een paar straatlantaarns aan de andere kant.

Helaas werd het om 00:15 bewolkt, en was er nog niet echt iets te zien - nog steeds niet donker genoeg geloof ik!!

We zijn uiteindelijk bij nog een geimproviseerd plekje geweest. Aan de A1, tussen afrit "10" (?) Baarn-West (net voorbij Knooppunt Eemnes) en afrit 11 (Eembrugge) is ten noorden een donker weggetje, de Anna Louwenweg. Daar was het even onbewolkt en hebben we heel vaag iets kunnen zien. Foto's nog niet van camera gehaald.

Link to comment
Share on other sites

Aangezien we in het Zuiden weinig plekken met een vrije horizon hebben, blijft het behelpen. Ook strooit de lichtvervuiling van bijvoorbeeld Eindhoven roet in het eten. Donker is het bijna nergens. Toch heb ik wel een locatie waar ik bij Noorderlichtkansen heen ga. De Razobheuvel tussen Eindhoven en Helmond. Zoals gezegd is het er niet optimaal maar, er is vrij zicht en in de kijkrichting is het relatief donker. 18 maart samen met twee vrienden er heen gereden en het was toen donker genoeg om heel vaag twee pilaarvormige vlekken te zien. Ze waren maar kort te zien maar toch. Hopelijk krijg ik bij de aankomst van de M6 CME een nieuwe kans8)

 

Link to comment
Share on other sites

Dat is een handg kaartje, dank je wel! Ik zit qua lichtvervuilin redelijk goed zie ik, mits ik buiten de stad blijf (Assen). Mijn beoogde locatie voor de volgende kans (tussen Marsdijk en Loon aan het spoor, voor als iemand in Drenthe een leuke locatie zoekt) is zeker het proberen waard zo te zien. Top! 

Link to comment
Share on other sites

@daniel575 Hmmm... Dan ben ik misschien een zeurkous :-) Mijn vaste stekkie, het strand van Egmond aan Zee, mag wat mij betreft ook op het lijstje.
@SJ90 Ik heb even op googlemaps gekeken, is het Zeijerveld misschien wat?

Is het niet een idee om in googlemaps een kaartje te maken waar gebruikers locaties kunnen toevoegen? Evt een veld met plus en minpunten, voorbeeldfoto, etc.

Link to comment
Share on other sites

Oh! Nog helemaal niet aan gedacht het Zeijerveld, dat is inderdaad wel een goede. Als de kansen er zijn morgen ga ik daar heen, dank je :D

 

Edit: na wat googlen blijkt ook op het Zeijerveld wel lichtvervuiling aanwezig (boerderijen). Maar ondanks dat toch zeker de moeite waard denk ik! Ga morgen overdag even kijken of ik een plekje kan vinden met weinig last van storend licht van woningen e.d.

@Kees Zwaan: zo'n kaartje lijkt mij heel handig! Goed idee. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.