Jump to content

Poollichtkans 22-23 juni 2015


Recommended Posts

Normaalgesproken ben ik enorm fanatiek en blijf ik bij ieder waterkansje wakker maar deze keer hou ik het voor gezien. Ik heb er niet veel vertrouwen in dat het IMF nog naar het zuiden zal draaien (gevoelskwestie). Bedankt voor de updates Sander, het was weer een interessante en spannende avond!

Link to comment
Share on other sites

Guest terschelling centraal

4u10 en ik duik zo maar in bed, gaap. Kort na middernacht nog wat foto's gemaakt vlak voordat het bewolkt raakte en ging regenen, en kort na 3 uur nog eens naar buiten voor wat foto's. Toen was de richting vet zuidelijk en de sterkte ook pittig, maar toch lang niet genoeg voor poollicht hier. Neem ik aan. De ochtendhemel was wel lekker blauw aan het worden. Ook mooi, maar dus wel te veel licht om ook nog noorderlicht te kunnen zien denk ik. Dat zal in deze tijd van het jaar toch echt rond 1 uur 's nachts moeten gebeuren denk ik dan.

Komende nacht nog een mogelijke kans neem ik aan, want zo te zien was er inderdaad wel sprake van een CME, en mijn eerste schatting is dat het ook een behoorlijk snelle is. 2 zonsdiameters in een half uur zou toch ongeveer 1600km/sec moeten zijn. En bij 1500km/s zou het ongeveer 27 uur duren voordat ie hier is. Nog een beetje vertraging en hij arriveert hier rond middernacht van 23 op 24 juni. Hoop doet leven. Ik ben benieuwd of mijn schatting een beetje reëel is. Ik hoor het wel van jullie hoop ik, als ik rond het middaguur weer uit bed rol. Groetjes van Terschelling.

Link to comment
Share on other sites

Rond 3:00 UTC maakte Kiruna nog een goede duik maar was al te laat voor ons om nog iets van te kunnen opvangen. Jammer dat het pas zo laat is dat Bz langdurig zuid bleef hangen...

Snelheid CME M6 is 1000->1500km/sec, zal ongeveer zelfde transittijd kennen als de vorige

Link to comment
Share on other sites

Guest the aurora jager

hopelijk houd de storm lang genoeg aan tot deze nacht als het donker is bij ons

maar ik vrees er een beetje voor aangzien de magnetometer van kiruna aangeeft dat het al rustiger is.

toch blijf ik hopen haha duimen maar.:)

Link to comment
Share on other sites

Guest Willem Daub

Vannacht, 23-06-2015, tussen 00.00 en 01.00 hebben we ons eerst zitten afvragen of we een restant zonlicht aan de noordelijke horizon zagen - inderdaad - maar daarna breidde die smalle band zich veelvoudig uit,omhoog en terug naar het Westen, de kleur werd van bleekblauw eerder groen, en na enige tijd ontstonden naar het zenith toe stralende structuren. Toen het minder werd en daarna een paar keer terugkwam wisten we het zeker: visueel Noorderlicht.  

Link to comment
Share on other sites

Guest the aurora jager

waaw ik heb niets gezien (ben rond 1 uur gaan slapen).

o ja als er iemand foto's heeft zou ik die wel eens met veel plezier willen bekijken.

en wat denken jullie van deze nacht?

Link to comment
Share on other sites

Op Twitter verschijnen werkelijk prachtige foto's gemaakt in Frankrijk. Hier teveel bewolking gehad, maar de m6 flare gaat hopelijk een goede herkansing bieden. 

Misschien houd het voor vanavond nog wat aan, maar ook nu nog heel wat uren te gaan voor het echt donker genoeg is... Maat wie weet! 

Link to comment
Share on other sites

Voor vanavond zijn er geen kansen voor ons, tenzij er nog een substorm op gang komt (magnetometer in het oog houden), de zonnewind neemt stilaan in snelheid af en ook het IMF keert naar normalere waarden terug. Het wordt uitkijken naar de M6 CME. Details in ons (Engelstalig) nieuwsbericht Second strongest storm, M6.6 CME analysis

Link to comment
Share on other sites

Guest terschelling centraal

Bleek lichtblauw noorderlicht? Na 12 uur 's nachts? In Frankrijk? Is dat echt waar of onzin? Want nou vraag ik me toch af wat ik op de foto's heb staan... Ik ben namelijk een tikkie kleurenblind dus er kan mij wel eens wat ontgaan, vooral als er geen stralen te zien zijn. Groen en blauw, daar zie ik het verschil nauwelijks van, en rood en groen ook niet.

Kan ik een paar plaatje opsturen zodat jullie even kunnen kijken of er groen te zien is? Hmmm. Ja dus, dat lukt. Kleine Beer om 3u06. Ik zie niks bijzonders. Jullie wel?

IMG_3583xxx.JPG

Link to comment
Share on other sites

Voor ons is het eerste wat we zien vaker rood noorderlicht dan het groene, dat het wat blauwer ziet heeft ook te maken dat we niet in de donkere nachten zitten en het nooit 100% donker wordt zeker tijdens de kortste nachten van het jaar.

Wie foto's nam, tussen 2 en 4 uur UTC was de deflectie op de magnetometers het grootst en was het normaal zichtbaar. Maximale deflectie bij Kiruna was ongeveer 1000nT wat fotografisch dus zeker goed vast te leggen is.

Link to comment
Share on other sites

Guest terschelling centraal

Tussen 2 en 4 UTC is dan dus tussen 4 en 6 uur MEST toch? Zon kwam op om 5u20 dus dan zal er toch niks te zien geweest zijn? En wat vind je van die foto van mij? Niks?

Link to comment
Share on other sites

Klopt, we zitten op UTC +2.
De foto die je nam lijkt geen poollicht te bevatten. Wat waren je instellingen van de camera?

Er circuleert een foto uit Normandië met poollicht op, maar ik heb toch wat m'n twijfels over die waarneming. De fotograaf zegt dat het om 2h 's nachts was, als ik dat vergelijk met foto's op datzelfde ogenblik uit Noord-Duitsland waar ook duidelijk schemering op is te zien en zwak fotografisch poollicht dan lijkt me die waarneming uit Frankrijk minder realistisch, het is daar wel een donker gat dus sneller vast te leggen, mss voordeel van de twijfel ;). Magnetometers waren dat moment relatief rustig en de Bz (met de transittijd bijgerekend) wankelde tussen positief en negatief.

Link to comment
Share on other sites

Guest terschelling centraal

F/2.6 ISO 400 en 6 seconden belicht. In Normandië moet het natuurlijk een stukkie donkerder geweest zijn dan op Terschelling en Noord-Duitsland, maar of het echt zoveel zou schelen? Twijfels! Er wordt op internet heel veel gelogen en geknoeid. Zo circuleert er een filmpje van een totale zonsverduistering in Australië in 2013 of 2014 geloof ik. Maar toen was er daar dus een gedeeltelijke (ringvormige) verduistering.... Over twijfels gesproken, waar heeft Willem Daub (zie boven)dat noorderlicht dan gezien? Geen foto's?

Het was heel helder de afgelopen nacht hier. Op 17 maart heb ik fotootjes gemaakt met F/2.6 , ISO 1600 en 15 seconden belicht, en die foto's waren heel donker. De afgelopen nacht kon ik met die instellingen niks op de plaat zetten, dat was veel en veel te licht.

Ik zal hieronder nog een fotootje in een verkleind bestand meesturen van de afgelopen ochtend. 3u10 MEST noordelijke hemel, F/2.6 ISO 200 en 8 seconden belicht.

IMG_3588 (1280x960).jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest terschelling centraal

Oplichtende nachtwolken? Als jij het zegt geloof ik het direct. Op de achtergrond boven de horizon dan zeker. Maar daarvoor ben ik niet wakker gebleven.

Bij ISO 1600 wordt alles zo grofkorrelig met mijn goedkope camera, dus besloot ik om de ISO te verlagen en de belichtingstijd langer te houden. Dat kan ik dan dus beter omgekeerd doen? De ISO zo hoog mogelijk (kan niet hoger dan 1600) en de belichtingstijd dan zo kort mogelijk? Ik heb eerst ook de ISO op 1600 en 800 gehad. Er is één redelijke foto met de ISO op 800 en die zal ik dan nog meesturen. In een mini-bestandje. Prachtige foto's zonder noorderlicht!!!! Komt dat zien, komt dat zien!! Grote Beer om 2u59 , F2.6 , ISO 800 , 5 seconden belicht. De foto's zijn helemaal naturel natuurlijk, onbewerkt.

Hopelijk vannacht en/of morgennacht meer geluk!

PS. Ligt Willem Doubt nog uit te slapen?

IMG_3578 (640x480).jpg

Link to comment
Share on other sites

Lees net het bericht dat er een nieuwe storm watch is aangekondigd. Begint over 5 uur (onze tijd) en de eerste 24 uur 6kp mogelijk, tweede 24 uur 7kp mogelijk en de laatste 24 uur 5kp mogelijk. 

Nu hopen dat het weer een beetje gaat meehelpen en we nieuwe kansen gaan krijgen in NL en BE om mooie plaatjes te schieten. En natuurlijk de magnetometers goed in de gaten houden :) 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.