Jump to content

Poollichtkans 22-23 juni 2015


Recommended Posts

127-c2.gif127-c3.gif

Afbeeldingen: ESA/NASA SOHO/LASCO C2 en C3 difference animaties die een duidelijke volledige halo CME tonen die, voor een keer, volledig naar de Aarde gericht is. 

Deze ochtend, 21 juni, vond er een dubbelpiekende M-klasse uitbarsting plaats op de Zon, een M2 en een M2.6 matig sterke uitbarsting afkomstig van zonnevlekkengebied 2371. Wanneer de eerste LASCO beelden kwamen opdagen werd het al snel duidelijk dat de coronale massa uitstoot (CME) die erbij gepaard ging Aardgericht was. 


Video: de M2.0/M2.6 uitbarsting zoals waargenomen door de SDO ruimtesonde in 193 Angstroms golflengte.

Analyse poollichtkans

Het SIDC meld dat de coronale massa uitstoot een snelheid had tussen 1000 tot 1300 km/seconde, hieruit kunnen we een aankomsttijd afleiden rond middernacht met een onzekerheidsmarge + en - 6 uur. Kijken we naar NOAA's ENLIL model zien we een erg vroege impact morgenmiddag rond 15:00 UTC wat een beetje onwaarschijnlijk lijkt. ENLIL rekent namelijk een vacuum in dat zich net achter het coronaal gat bevindt en daardoor weinig aan snelheid kan verliezen, doch weten we uit ervaring dat ENLIL er wel vaker naast zit en de CME wel wat meer zal vertragen onderweg naar de Aarde. Enkel wanneer het erg laat morgenavond zou aankomen zit er misschien nog iets in voor de Lage Landen, alles zal dus wederom afhangen van de aankomsttijd en de condities op dat ogenblik want de nachten zijn op z'n langst wat de kans toch wel klein maakt. 

Ongeacht van de aankomsttijd wordt het wel een zeer interessant schokfront, het is in deze cyclus nog niet vaak voorgevallen dat we zo'n mooie Aardgerichte uitbarsting zien. Het blijft wel de vraag wat het effect van het coronaal gat zal zijn op het schokfront van de CME, gaan we dan wel een zeer sterk samengedrukt interplanetair magnetisch veld (IMF) krijgen met Bz waardes naar zeer gunstige waarden voor een sterke geomagnetische storm of niet? Het is een erg onbekende factor wat de voorspellingen altijd moeilijker maken, desalniettemin kijken we uit naar een gunstige impact met een zuidelijk gericht IMF (dit blijft onvoorspelbare factor) met zonnewindsnelheden boven 600km/sec met de potentie voor een sterke G3 geomagnetische storm

Om die reden brengen we dan ook een poollichtkans uit voor de gemiddelde breedtegraad, inclusief Nederland en België indien het schokfront erg laat op 22 juni aankomt. De nachten zijn nog erg kort (zonsondergang 21:57, zonsopkomst 5:32) waardoor we een zeer gunstige aankomsttijd moeten hebben om nog kans te hebben. Voor België lijkt het weer ook niet 100% mee te zitten en blijft het morgennacht eerst nog buiig in het oosten maar veranderd het naar wisselend bewolkt, ook voor Nederland lijkt het weer niet zo opperbest.

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor deze mooie update! We gaan het weer met veel spanning volgen. Al ben ik bang, zoals je al schrijft, dat de korte nacht roet in het eten gaat gooien. De timing moet echt 100% goed zijn. Hopelijk krijgen we wat te zien in de 3 uurtjes dat het donker is :-) 
 

Link to comment
Share on other sites

Guest terschelling centraa

Okee. Ik ben benieuwd of we nog een mooie voorstelling krijgen. Gezien de onverwachtse show van 17 maart jl. lijkt alles mogelijk, niet dan?

Ik had eigenlijk mijn accountnaam 'terschelling centraal' willen noemen, maar de laatste 'l' heeft het niet gehaald. kan dat nog veranderd worden?

Link to comment
Share on other sites

Okee. Ik ben benieuwd of we nog een mooie voorstelling krijgen. Gezien de onverwachtse show van 17 maart jl. lijkt alles mogelijk, niet dan?

Ik had eigenlijk mijn accountnaam 'terschelling centraal' willen noemen, maar de laatste 'l' heeft het niet gehaald. kan dat nog veranderd worden?

een eerste echte inschatting kunnen we pas zien bij aankomst van het front, vanaf dan kunnen we al zeggen of het zwak is en/of er nog kans komt. Veel zal afhangen van de richting van het IMF.

Je naam is nu centraal met l ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest terschelling centraal

Bedankt. Als er nou nog eens een dikke X12 achteraan zou komen, vannacht of morgen, dat zou wel mooi zijn! We zullen zien wat het wordt.

Link to comment
Share on other sites

Korte update op de situatie

De S2 klasse protonenstorm is terug wat aan het aanzwellen, we verwachten dat dit nog wat zal doorstijgen tot het schokfront aankomt. EPAM is nog steeds hoog door de andere CME aankomsten die we al gehad hebben, het stijgt inmiddels zeer gestaag verder in afwachting van de aankomst van het schokfront van de M2.6. Gelet op voorgaande patronen lijkt het schokfront nog enkele uren verwijdert te zijn en dus dicht bij onze voorspelde impacttijd. Vooralsnog EPAM blijven volgen ;) 

Link to comment
Share on other sites

Aankomst CME schokfront - Zwakke impact
Momenteel zien we de aankomst van een coronale massa uitstoot (CME) ter hoogte van de ACE satelliet, de zonnewindsnelheid steeg met 102,46 km/sec naar 554.6 km/sec. 

  • Zonnewind snelheid: 554.6 km/sec en dichtheid 6,8 p/cm3
  • IMF Bt (sterkte): 37.3 nT - Bz -11,2 nT


201506221803_CME_speed.png 201506221803_CME_density.png
201506221803_CME_bt.png 201506221803_CME_bz.png

Initiële parameters zitten perfect, front wel vroeger aangekomen dan verwacht. Afwachten hoe het evolueert! G3 is zeker mogelijk

Link to comment
Share on other sites

Update 20:45

Op basis van de huidige parameters is dit ideaal voor een sterke geomagnetische storm, maar of deze condities zullen aanhouden tot het donker wordt is maar zozeer de vraag. De kansen voor de BeNeLux blijven vooralsnog klein, we blijven het alvast monitoren door de avond heen en houden onze vingers gekruist.

Wordt het niets vanavond dan krijgen we mogelijk snel een herkansing met de M6.6 uitbarsting die zopas plaatsvond in zonnevlekkengebied, op basis van difference beelden van SDO lijkt het er op dat een grote snelle CME vrijkomt met vrij grote coronale dimming. We wachten de LASCO beelden af van vanavond/morgen voor de CME te kunnen zien.

Update 21:13

Sterke S3 klasse protonenstorm actief, dit is al van 9 januari 2014 geleden dat we dit nog eens zagen. Deze zijn nog geassocieerd met de M2.6 uitbarsting/CME (dus niet van de M6 van deze avond, al is het wel plausibel dat daardoor de protonenstorm langer zal aanhouden.

Engelstalige update in ons nieuws

Update 21:41

De sterk zuidelijke richting van het IMF is helaas sterk afgezwakt met nu slechts waarden rond het nulpunt, dit kan nog veranderen in de komende uren maar houd voorlopig verdere aansterking van een geomagnetische storm tegen. 

Link to comment
Share on other sites

Guest terschelling centraal

Ik probeer te vinden wat de 'specs' waren van 17-18 maart dit jaar. Kanhet zo gauw niet vinden. Welke Kp en welke S waren er toen? Zou je dat kunnen vertellen? is dit een zwaardere storm?

Link to comment
Share on other sites

Zo uit mijn hoofd ging de kp naar 9 op 17/18 maart. Een protonenstorm was er naar mijn weten niet. 

Of dit een zwaardere storm is, geen idee. Het blijft spannend in elk geval de komende uren!!  

Link to comment
Share on other sites

Ik probeer te vinden wat de 'specs' waren van 17-18 maart dit jaar. Kanhet zo gauw niet vinden. Welke Kp en welke S waren er toen? Zou je dat kunnen vertellen? is dit een zwaardere storm?

We hebben veel data op de site ;-)

Het (Engelstalig) nieuwsitem over de nasleep, en de CME. Daarnaast in ons uitgebreid archief kan je nog erg veel terugvinden. Het poollichtkanstopic vind je hier ook terug. Op 17 maart was er zelfs geen S1 niveau bereikt ;) en as ook erg kleine flare maar met goede CME (zoals je merkt hoef je niet altijd een X te hebben voor poollicht ;) ). 

Terug naar nu, momenteel blijft Bz koppig noord en zal de storm terug wta gaan liggen, tenzij de richting terug sterk zuidelijk gaat. Kansen blijven dus vooralsnog klein voor ons. 

Link to comment
Share on other sites

Op 17/18 maart kwam de KP tot 8.

Mooie waardes nu maar eerst die bz maar eens terug flink zuidelijk. Ik zag net een waarde van -40 voorbij komen voordat hij omsloeg naar noord. Dat is lang geleden dat we zulke waardes hebben gezien!

Het is vannacht wisselend bewolkt met grote heldere momenten en kans op een enkele bui. Vooral het westen zit goed. Nu eens hopen dat het wat wil worden.

Link to comment
Share on other sites

Guest terschelling centraal

Bedankt voor de info.

Voordat het het donkerste deel van de nacht is, kan die Bz nog wel opnieuw naar het zuiden schieten. Nog 2 tot 3 uur de tijd dacht ik zo. Hier op Terschelling is het af toe mooi onbewolkt alhoewel er ook wolken(velden) overdrijven. Dat een X-vlam niet nodig is voor mooi noorderlicht wist ik dus al sinds 17maart. Ik heb toen wat kiekjes kunnen maken met mijn heel eenvoudige Canon A590 met 8 megapixels van 5 jaar oud of zo. ik heb toen een collage naar de Engelstalige 'discus' site gestuurd. Ik wist niet eens dat er ook een Nederlandstalige afdeling was.... Is die S3 nu van groot belang voor poollicht, of is de Kp-index belangrijker?

Hoe dan ook, als het wat onbewolkt is vannacht, dan moet ik maar weer de duinen in met de camera.

 

Link to comment
Share on other sites

Het Nederlands deel was er nog voor het internationaal werd :D Leuk je hier op het Nederlands deel te verwelkomen ;) Terschellingen is een geliefd plekje om vaak poollicht vast te leggen, je zit daar dus goed. 

De S3 is niet van belang voor poollicht, het is wel van belang dat dit allerlei apparatuur in de satellieten in de war kan doen brengen. Zo vertoont SOHO spikkeltjes op de beelden, kan de zonnewind en dichtheid onbetrouwbaar worden etcetera. Bij nog zwaardere protonenstormen kan je dus een CME aankomst hebben waar je geen weet hebt hoe snel de zonnewind eigenlijk is en je dus nog meer moet gokken wat de condities zijn. 

De Kp-index is een indicator, maar is geen heilige graal. Het geeft een algemeen beeld over de globale geomagnetische activiteit en dat van de afgelopen 3h. De voorspelde Kp-index is dan wel interessanter en geeft een indicatie wat we binnen het uur kunnen verwachten, maar het best en meest betrouwbaar is de magnetometer (zoals Kiruna, Stackplot). 

Lees ook:

Link to comment
Share on other sites

Update 23:00

Het wordt stilaan donker in de Lage Landen, tijd voor een eerste balans op te maken. De zonnewindsnelheid en de sterkte van het IMF houden mooi aan maar helaas wil de richting van het IMF maar niet meewerken. Het blijft koppig noord aanhouden met mar paar kleine momenten zuidelijk maar niet genoeg om echt een zware storm te gaan ontwikkelen. Daardoor kon de kiruna magnetometer ook nog niet afdoende duiken en zagen we maar deflecties van 600nT wat dus niet voldoende is om Poollicht fotografisch vast te leggen in onze contreien. Enkel als de richting van het IMF (Bz) nog zuidelijk draait voor een langere periode is er nog een kans maar dan zal je wel lang moeten opblijven!

Update 23:04

Wing Kp heeft het wa moeilijk en geeft Kp 8+ aan, we hechten hier geen geloof aan gelet op de magnetometers (Lokale K in kiruna is slechts 4 tot 6!)

Link to comment
Share on other sites

De geobserveerde KP geeft nu zelfs 9 aan! In hoeverre zou dit kloppen?

Klopt helaas niets van, de lokale magnetometers geven héél andere data. Zelfs als we naar de parameters van het IMF kijken zien we dat Bz amper afdoende zuidelijk is geraakt de afgelopen twee uur en dus te beperkt om veel te kunnen geven van geomagnetische storm. Bij Kiruna had men maximaal na impact een lokale K6 met een korte K7 periode bij de twee reflecties van 600nT (wat te weinig is voor ons). Gezien de magnetometers niet uitslaan (door de noordelijke Bz) is de werkelijke Kp dus een pak lager, Kiruna geeft nu bvb maar een lokale K4 aan. Potsdam Kp geeft maar maximaal Kp8+ aan voor de periode kort na impact waar we nog -40nT zagen.

Link to comment
Share on other sites

Guest the aurora jager

Hoi ik ben van daarnet nieuw en ik zou graag willen weten of er nog een poollicht kans in zit na die M 6.6 uitbarsting en is er nog kans voor deze nacht of denk je van niet

Link to comment
Share on other sites

Hoi ik ben van daarnet nieuw en ik zou graag willen weten of er nog een poollicht kans in zit na die M 6.6 uitbarsting en is er nog kans voor deze nacht of denk je van niet

Welkom op het forum! Voor vanavond kan het nog maar met die korte nachten is het toch vrij beperkt de kans. Het is ongeveer nowcasten wat er op neer komt dat je wakker moet blijven en hopen dat de richting van het interplanetair magnetisch veld langdurig zuid draait, dan pas is er kans want dan gaan de magnetometers nog eens uitslaan. Of er herkansing komt binnen enkele dagen, mogelijks wel. Bij de M6.6 is een coronale massa uitstoot vrijgekomen maar we hebben nog geen LASCO beelden om dit te bevestigen, puur op basis van de coronale dimming konden we wel al zien dat er CME bij zat maar details volgen later nog dus hou ons in het oog  zowel hier op het forum als op onze sociale media.

Link to comment
Share on other sites

Guest the aurora jager

bedankt dat je nog wilde antwoorden en normaal gezien zijn er morgen de nieuwe LASCO beelden, dus duimen maar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.