Jump to content

Poollicht 5 april


Recommended Posts

een verhoogde activiteit en zeer lage bz zorgde voor poollicht op de hogere breedtegraden, velen haalden dan ook hun camera boven om deze te fotograferen.

Jammergenoeg steeg de bz terug zodat de kp niet verder kon stijgen zodat in nederland of belgië ook iets te zien zou zijn.

Op onderstaande url vindt je foto's van de storm:

http://www.spacew.com/forum/index.php/topic,648.new/boardseen.html#new

Link to comment
Share on other sites

Guest christophe

Tussen die foto's zitten ware pareltjes, alleen spijtig dat het weeral op wat hogere breedtegraden zichtbaar was. We kunnen wel zeggen dat de huidige vlekkengroepen (0865, 66 en 67) toch voor wat mooie activiteit hebben gezorgt, wat we al lange tijd niet hadden gezien :)

Link to comment
Share on other sites

mooie activiteit is relatief, de poollichtactiviteit van afgelopen dagen was niet de oorzaak van de zonnevlekken maar van een coronaal gat dat ons nipt kon missen maar ons met een schampschot heeft geraakt.

De zonnevlekken die gedurende deze peridoe te observeren waren zijn wel actief geweest maar in de termen te noemen: zonnactiviteit was laag. Ondanks dat het grote vlekken waren is er niet echt iets noemenswaardigs gebeurd, enkele minor C-flares waar je weinig van kunt zeggen, behalve één long duration en dat is weinig. Een periode zoals januari mag je dan wel als activiteit beschouwen aangezien de vlekken actiever waren dan deze.

Mocht 865 zijn uitgebarsten met een goede M-flare en geen 1.2 impulsieve flare van deze voormiddag, dan zou je zeker kunnen zeggen dta de activiteit behoorlijk was.

Sorry voor als ik sceptisch was, ik bekijk dit nuchter, na paar jaar goed monitoren van activiteit en kansen te hebben meegemaakt leren we er veel uit van activiteit en poollicht.ik ken heus nog niet alles dus verbeter me al ik mis was ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.