Jump to content

Noorderlicht in Noorwegen


Ed Touwen

Recommended Posts

Ondanks die vervelende maan heb je toch geweldig mooie plaatjes geschoten! Proficiat. Hopelijk krijg je de komende dagen nog z'n show!

Laten we het hopen Marcel, vandaag genieten we van sneeuw, ook wel weer mooi en 's morgens wakker worden en vanaf je terras achter, we zitten aan het water, zeehonden te zien zwemmen is ook een belevenis op zich, helaas kunnen we daar geen plaatjes van schieten omdat we de hele dag in de schemer zitten en even poseren, zoals in het dolfinarium, doen die stomme beesten hier niet. Jammer :lol:

Toch ga ik een van de komende dagen even het donker opzoeken (alle foto's zijn tot nu toe met teveel stadslicht), een echte aurora hunt zal ik maar zeggen :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Vandaar dat je foto's zoveel omhoog kijken ;)

Ook mooie foto's in de gallery trouwens, ik hoop dat het weer nog een beetje opklaart!

Hei Hei Vincent, Hvordan gÃ¥r det?  Schitterende foto's heb je gemaakt vanuit Friesland, ben bijna jaloers. Dat is toch echt een perfect getimed moment geweest.

Helaas ja, de foto's heb ik bijna allen in de lucht geschoten, aan de ene kant werd ik gestoord door het licht van Finsness en aan de andere kant zat de maan, dan heb je niet veel keuze meer terwijl het gister toch een buitenkansje was, sommige beelden zijn echt voor 70% gevuld met groen en als je je bedenkt dat de gebruikte lens een 14mm f2.8 op een FF canon is, bestrijkt dat toch een behoorlijk vlak. Ik vond het alleen helaas niet de moeite om op pad te gaan vanwege de volle maan terwijl ik dat toch beter wel had kunnen doen. Toch heb ik gister 1759 foto's geschoten voor een behoorlijke time-laps (iso 3200 en sluitertijd van 1.5 sec.) De time-laps ga ik thuis even in elkaar knutselen en daar ben ik pas weer over 2 weken dus heb ik nog kansen genoeg. Misschien rij ik wanneer het helder wordt, en dat is het hier best vaak, even richting Senja, daar ben ik zeker van duisternis gezien de humane populatie daar rond de 300 ligt.

Link to comment
Share on other sites

Det går bra, Ed.

 

Het is met dat poollicht ook altijd zo moeilijk in te schatten, het kan erg plotseling doorbreken.Blijf je daar dan nog uren op wachten of pak je weer in?

 

Thuis heb ik het voordeel dat ik binnen mijn gewone dingen doe en af en toe een blik op de magnetometers kan werpen. Slaat de meter uit dan heb ik binnen een minuut de camera buiten staan (ik woon pal aan de noordelijke rand van de stad). Resultaat: weer dat stomme dijkje op de foto ;)

 

Zo te horen heb je nog aardig wat huiswerk als je weer thuis komt... 3200 ISO met 1.5s moet wel scherpe plaatjes opleveren, ik ben benieuwd.

Veel plezier nog in Noorwegen, voor je het weet is het weer voorbij!

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

Hey Ed,

je hebt wel al mooie plaatjes geschoten hoor.

Ik zal, als ik jou was, wel gewoon op jacht gaan, want zoals je zelf ook wel weet kan het er zo maar zijn, en voor je het weet is het ook weer weg. Ik vind dat ook de charme van het noorderlicht, je kunt niet alleen af en toe door het raam kijken om te zien of het er al is of niet... 

Succes met de jacht!

Link to comment
Share on other sites

Hey Ed,

je hebt wel al mooie plaatjes geschoten hoor.

Ik zal, als ik jou was, wel gewoon op jacht gaan, want zoals je zelf ook wel weet kan het er zo maar zijn, en voor je het weet is het ook weer weg. Ik vind dat ook de charme van het noorderlicht, je kunt niet alleen af en toe door het raam kijken om te zien of het er al is of niet... 

Succes met de jacht!

Hoi,

Het was zwaar bewolkt en behoorlijk veel sneeuw net als gisteren maar inmiddels begint het weer open te trekken (gebeurde gisteren ook), ik denk dat ik vanavond ff de auto pak om naar een donker plekje te rijden, we zullen zien wat het brengt.

Link to comment
Share on other sites

Wat een mooi contrast in de kleuren! En zie ik links boven air glow?

Allereerst bedankt Jongens, ik ben gisteren de hele dag, vanaf 9.00 's morgens, met een fotograaf op pad geweest om foto's te nemen en hij heeft mij werkelijk de mooiste plekjes van Senja laten zien.

We stonden helemaal op het meest noorderlijke punt van Senja vanwaar we het noorderlicht op Lapland konden waarnemen. Ook heeft hij mij eens de fijne kneepjes van fotografie bijgebracht en me meer thuisgemaakt in mijn camera (Canon 6D).

Gisteren heb ik wel voor het eerst ervaren wat mensen meemaken die hier echt wonen want gover wat was het koud (er was een storm)

Wat je mij wel even mag uitleggen Vincent, ik ben geïnteresseerde maar zeker geen kenner, wat airglow is.

Verder is dit maar 1 plaatje die ik snel even wilde uploaden, de beste moeten nog komen. :D

Link to comment
Share on other sites

Leuk Ed, dat belooft nog een boel!

 

Over air glow weet ik ook heel weinig (vandaar dat ik het vraag).

Het moet veel weg te hebben van de aurora maar verschijnt door andere oorzaken dan zonnewind en CME's. Hoewel het niet veel wordt waargenomen komt het overal over de wereld voor. Op veel foto's vanuit het ISS zie je het als een soort groene deken om de aarde heen.

 

Wat achtergrondinfo vind je op http://www.atoptics.co.uk/highsky/airglow1.htm en http://en.wikipedia.org/wiki/Airglow en wat plaatjes op flickr hier en hier.

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

mooie plaatjes weer Ed, maar nog steeds niet echt vuurwerk, het is rustig op de zon he?!

Ik vind die "sprookjesachtige prent" trouwens wel heel erg gepixeld (maak er gewoon een werkwoord van), heb je die nabewerkt?

Gebruik je lange sluitertijden, of enorme iso waarden? Ik wil namelijk ook nog altijd de melkweg een keer op de foto hebben.. 

Link to comment
Share on other sites

mooie plaatjes weer Ed, maar nog steeds niet echt vuurwerk, het is rustig op de zon he?!

Ik vind die "sprookjesachtige prent" trouwens wel heel erg gepixeld (maak er gewoon een werkwoord van), heb je die nabewerkt?

Gebruik je lange sluitertijden, of enorme iso waarden? Ik wil namelijk ook nog altijd de melkweg een keer op de foto hebben.. 

Ik ben eigenlijk net begonnen met lightroom en dus nog een nitwit, Iso is vrij normaal maar de laptop die ik heb meegenomen is eigenlijk een soort tablet met 24 gig geheugen en 10 inch scherm, lightroom loopt daarop vast dus ik kan hier niet zoveel. Wanneer ik thuis ben ga ik er wel even mee aan de slag en dan heb ik betere picjes. Die foto was een foutje eigenlijk. Maar beeldruis vanwege hoge iso waarden is het niet. Ik heb hier 3200 Iso gebruikt wat de 6D eigenlijk prima aankan. Eigenlijk snap ik die melkweg niet helemaal, ik zie hem namelijk niet :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Ed, normaal kan je de foto's verwijderen door naar de foto zelf te gaan in de galerij, onder de foto vind je de knop Afbeeldingmoderatie waar je op klikt en vervolgens kies je "verwijder afbeelding".

Bedankt Sander, ga er gelijk mee aan de slag, heb veel mooiere foto's

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.