Jump to content
  • 0

Poollicht in België


PeterDM

Question

Beste forumleden

 

Ik ben nieuw op het forum en zoek nog mijn weg met alles wat met poollicht te maken heeft. Het moet wonderlijk zijn dit ook ooit eens in real live te mogen zien. Ik woon in het centrum van België. Maar ik stel mij dan de vraagjes wat de eigenlijke voorwaarden moeten zijn wil er een kansje zijn om poollicht waar te nemen hier? Dan weet ik tenminste welke parameters moeten worden bereikt. En wat is ongeveer de jaarlijkse frequentie dat dit in België ook te zien is? Twee keer, drie keer ...?

 

Wie wil me effe verder helpen hiermee?

Alvast bedankt.

Link to comment
Share on other sites

8 answers to this question

Recommended Posts

Hallo Peter!

 

Welkom op dit forum! Hoewel ik het zelf nog nooit live heb kunnen zien moet het idd wonderlijk zijn.

 

De laatste keer dat er poollicht was in Belgie zal Sander waarschijnlijk weten. Wat ik wel weet is dat er in 2003 poollicht was.

Om poollicht te zien in Belgie moet je vooral veel geduld hebben er zijn heel wat zaken waar we rekening moeten mee houden.

 

1: we moeten een sterke uitbarsting op de zon krijgen

2: het door de uitbarsting uitgestoten materiaal (beter bekend als de Coronale Massa Uitstoot ofwel CME) aardgericht zijn

3: wanneer het aankomt op aarde is het best dat de magnetische richting van de CME zuidelijk is en dat liefst nog voor meerdere uren.

4: het moet aankomen wanneer het hier nacht is natuurlijk

5: mag niet regenen of bewolkt zijn

6: je kunt maar beter ver verwijderd zijn van licht, bv straatlichten. Wat hier in Belgie een probleem kan worden.

 

Zoals je ziet er zijn heel wat factoren belangrijk om poollicht te zien in Belgie.

Maar laat je niet ontmoedigen, ruimteweer is een fantastische hobby!

 

Groeten,

Tim

Link to comment
Share on other sites

Ja tuurlijk.

 

Kp van 6 levert zwak fotografisch Kp 7 geeft visueel zichtbaar poollicht.

Hoewel ik ook al bronnen heb gelezen die poollicht voorspellen in Belgie vanaf kp 9

 

Zonnewind snelheid 700 of meer, de dichtheid mag ook stevig oplopen tot 30 p/p m³ 

snelheid en dichtheid hangen soms wat samen. Meer snelheid = minder dichtheid

 

Dan hebben we nog het interplanetair magnetisch veld (IMF) de richting moet zuidelijk zijn voor langere tijd. Het kan bv zijn dat het IMF staat te oscileren en dat het veld van zuid naar noord gaat en terug maar op die manier word het moeilijk om een geomagnetische storm op te wekken. Dus Bz van - 20 is mooi

 

De sterkte van het IMF kan ook best omhoog een Bt van 25 nT is goed.

 

Je gaat zo te werk:

Het is bekend dat een CME richting de aarde komt. De aankomst tijd is ongeveer bekend en je volgt het via EPAM (nr 4 van de volgende link http://www.poollicht.be/nl/help/hoe-weten-we-wanneer-een-cme-onderweg-is-naar-de-aarde-en-wanneer-deze-aankomt)

 

Zo zie je dus dat de CME aangekomen is bij de ACE satelliet in het Lagrange  1 punt. Wanneer deze dan de aarde bereikt hangt wat af van de zonnewindsnelheid die op dat moment gemeten word. Bv ongeveer 30 min bij 800 KM/s

 

dan ga je kijken naar de magnetometers de info en werkwijze kun je hier aflezen http://www.poollicht.be/nl/help/het-kiruna-magnetogram

Link to comment
Share on other sites

Ja tuurlijk.

 

Kp van 6 levert zwak fotografisch Kp 7 geeft visueel zichtbaar poollicht.

Hoewel ik ook al bronnen heb gelezen die poollicht voorspellen in Belgie vanaf kp 9

 

Zonnewind snelheid 700 of meer, de dichtheid mag ook stevig oplopen tot 30 p/p m³ 

snelheid en dichtheid hangen soms wat samen. Meer snelheid = minder dichtheid

 

Dan hebben we nog het interplanetair magnetisch veld (IMF) de richting moet zuidelijk zijn voor langere tijd. Het kan bv zijn dat het IMF staat te oscileren en dat het veld van zuid naar noord gaat en terug maar op die manier word het moeilijk om een geomagnetische storm op te wekken. Dus Bz van - 20 is mooi

 

De sterkte van het IMF kan ook best omhoog een Bt van 25 nT is goed.

 

Je gaat zo te werk:

Het is bekend dat een CME richting de aarde komt. De aankomst tijd is ongeveer bekend en je volgt het via EPAM (nr 4 van de volgende link http://www.poollicht.be/nl/help/hoe-weten-we-wanneer-een-cme-onderweg-is-naar-de-aarde-en-wanneer-deze-aankomt)

 

Zo zie je dus dat de CME aangekomen is bij de ACE satelliet in het Lagrange  1 punt. Wanneer deze dan de aarde bereikt hangt wat af van de zonnewindsnelheid die op dat moment gemeten word. Bv ongeveer 30 min bij 800 KM/s

 

dan ga je kijken naar de magnetometers de info en werkwijze kun je hier aflezen http://www.poollicht.be/nl/help/het-kiruna-magnetogram

 

Reuze bedankt Tim. Klaar antwoord. Ik ga het (trachten) op deze manier eens in 't oog te houden. Als ik nog vragen heb post ik ze wel.

Bedankt voor je snel en vriendelijk antwoord!

Link to comment
Share on other sites

Merci allen voor de warme ontvangst. Ik ben nog leek en dan is hulp steeds welkom.

@ Sander, met het filmpje ben ik al van vorige week bezig.

Bedankt voor de tip en goed gedaan hoor Sander. ;)

... en ik denk trouwens dat het nu met of zonder waarneming van poollicht, ook wel allemaal spannend is om dit allemaal op te volgen.

Daarom dat ik de grafiekjes ook beter wil begrijpen.

Link to comment
Share on other sites

... en ik denk trouwens dat het nu met of zonder waarneming van poollicht, ook wel allemaal spannend is om dit allemaal op te volgen.

Daarom dat ik de grafiekjes ook beter wil begrijpen.

 

dat is een feit ;-) bij elke kans is het meer grafieken kijken tot alles meezit en maakt herdaan ook wel wat spannender :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.