Jump to content

Coronaal gat 9 november


Vancanneyt Sander

Recommended Posts

Guest Rens v.d. Pols

Na 1,5 jaar weet je het ook al behoorlijk hoor zolang ik al bezig ben met dit grafieken lezen :P De density is nu goed aan de gang, aan de snelheid van de zonnewind is nu duidelijk te zien dat het coronale gat in aantocht is...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Nee hoor teveel wolken en de KP is op de 5.67-6.00 blijven hangen, een schep hoger dan verwacht maar niet goed genoeg. Helaas...

Maar toch na een KP 4 weer een tweede keer KP 6 is nu aan de gang, wat zal dat betekenen?

Link to comment
Share on other sites

rens je snapt het niet ;)

ik zette deze topic toen de kansen net goed aan het keren zijn (kp is dan puur indicatief). Op moment van schrijven duikelde kiruna stevig naar beneden, was bz goed zuid, bt was goed... de knsen stegen even erg goed. Maar nadat het topic was geplaatst was het even aan het verzwakken en kwam dan terug wta op, het waren alvast enkele uurtjes goed wachten en data bestuderen ;) het was een kansje hoor ;) KP is echt louter indicatief tijdens storm zelf

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Kansje? Nee hoor. KP 5.67 is onvoldoende. Dan mag de bz wel -15.8 en de magnometers uitslaan naar -600, maar wil je echt een redelijke kans hebben moet je minstens -800 hebben en het liefst -1000>. De kans zal waarschijnlijk hoogstens 10% zijn geweest. Maar deze keer is de KP 6.00, wat zal deze tweede KP 6 eigenlijk betekenen die nu aan de gang is?(wat ik daarnet ook al vroeg)

Ik zie nu wel op spacew dit staan:(!)

Last Hourly Kp Value: 7-

Link to comment
Share on other sites

Rens nogmaals, KP is indicatief tijdens stormperiode! Snapt ge da ni? Het is al gebeurd dat KP5 was en hier poollicht te zien was! Reden: KP is globaal genomen over de gehele wereld, zou je nu toch al moeten weten.

kiruna is lager dan -800 gegaan, dan schreef ik dit bericht, Bz bleef lang zuid dus ik had alle redenen dit te vermelden.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Normaal ben jij er negatief over, maar deze keer had ik dat meer, het kansje moet ondanks de KP indicatief is tijdens de stormperiode 10-20% zijn geweest, de bz mag wel goed meewerken met de magnometers erbij, toch kwamen de poollichtmeldingen uit alleen maar Amerika. Ook niet onder de 44 graden NB trouwens. Dus het is echt niet teveel noemenswaardigs geweest voor ons ondanks die factoren zoals de bz en de bt goed meewerkten, maar ik blijf het er driekwart mee eens zijn dat jij die melding gaf. Op poollicht.be waren er nog geen waarschuwingen en een KP van <6(5.67 dus in dit geval) zegt toch echt nog wel genoeg dat het niet helemaal nog nodig was. Maar vanwege dat indicatieve geval is het altijd leuk om te vertellen dat we moeten blijven opletten...

Link to comment
Share on other sites

Op pl.be wordt pas gewaarschuwd vanaf KP 6, en dan nog heb je ongelijk :D

Pl meldingen uit Amerika ja das omdat daar meer mensen et kunnen zien dan hier, het grootste hevigste stuk was voor onze zijde van de planeet.

Toen Kiruna zo naar beneden duikelde was er wel kans, daarna zwakte het af maar was toch nog wat twijfelen. Zowiezo er was een kansje ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

6.33 bedoel je. En hoe zie jij dan het heftigst? In breedtegraden of in de data? De mooiste foto's van het magnetisch veld zaten inderdaad aan onze kant maar tot een veel hogere breedtegraad dan op de andere kant...

Link to comment
Share on other sites

Guest Franciss

Hoi! Ik wil jullie even uitsluitsel geven voor jullie discussie! Want ik heb dus poollicht waagenomen, was wel fotografisch.

Eerst is dit even belangerijk.. http://home.zonnet.nl/g.deleeuw/Grayscale/Grayscale%20Display.htm

Je beeldscherm moet echt goed zijn anders zie je geen donder.

Ik ben op bad geweest, foto gemaakt 40 sec belicht iso 400 18mm Av 4.5 zoiets ongeveer... In RAW geschoten, foto staat alleen op mijn computer in wageningen waar ik nu niet ben. Daarom is het duidelijker. De locatie waar ik stond was bagger maar ik wou niet verder fietsen want het was koud en ik zag niets. Zag pas iets op de computer.

Boven de prachtig oranje strooilicht verlichte wolk :P is een rooiige band te zien precies zoals de kleur van PL, en onder de wolk is flets groen te zien. Op dit beeldscherm ben ik er helemaal zeker van dat het klopt! En dus dat het PL is. Ik heb het ook al vaker gezien en weet dus wel een beetje wat het is.

Nou succes met je ogen trainen (als je beeldscherm niet goed is ;))

Ik ben er blij mee! 1e kans dat ik had met mijn nieuwe cam (eos 350d) en het is gelukt :) Heb meer foto's waar het ook wel op staat... maar alles is in wageningen. Zal misschien meer posten. En wanneer iemand de RAW wilt moet die maar ff mailen ofzo en dan overleggen we wel hoe we dat doen met zo een ding van 10 mb :P (msn ofzo).

En het stomste! Ik ben volgens mij de enige die geprobeerd heeft en succes heeft, geen enkel forum rept over PL die nacht! (nacht van donderdag op vrijdag).

Door de compressie en alles is veel verlogen gaan van details helaas.

PL.jpg

En wat denken jullie ervan?

Link to comment
Share on other sites

Eindelijk!! Dank u Francis dank u!! Ik wist dat ik het bij het rechte eind had, de kiruna en bz zaten goed en fotografisch kon er zeker wat vastgelegd worden. Prachtig Francis ;) ik ben wel geinteresseerd in de raw afbeelding :D

Ons forum is meestal actief bij coronale gaten, uitbarstingen, vlekken, elke activiteit ;) We brengen zelfs waarschuwingen uit via onze alertdienst ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Franciss

OK ik zal wel wanneer het geen weekend is en ik dus weer in wageningen zit de RAW toesturen... alleen moet ik dan even je msn hebben ofzo want hij is dacht ik meer dan 10 mb en dan kan ik hem niet meer mailen met gmail. Ik heb meer foto's waar het zichtbaar op is alleen die heb ik nog niet goed bekeken.. Hier bij mijn ouders op het scherm was ik pas echt overtuigd namelijk. Het scherm hier staat beter afgesteld...

Ik heb dus van Poollicht.nl geen een melding gekregen en ook geen alert mail... EN de poollicht chat op www.poollicht.tk was ook maar met 1 ander actief persoon.

Maar gelukkig toch maar ff de kou in gegaan :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.