Jump to content

Poollichtkans 12 september 2014


Recommended Posts

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Jammer dat we ondanks de G3 storm relatief weinig te zien hebben gekregen.
Gisteren bij de 1e impact van de M-flare keurig zuidelijk gericht magnetisch veld, en vandaag bij de grote CME, stug noordelijk.

Het kan raar lopen.. :huh: 
 

Link to comment
Share on other sites

Fantastisch Vincent! Het was idd nipt voldoende voor fotografisch poollicht, voor België was het helaas te weinig.

 

En de wetenschappers maar zeggen dat het ging zuidelijk gaan, ik heb al geleerd dat je dit niet kunt voorspellen en altijd moet wachten en wachten en zien of het alsnog gebeurd maar zoals het liep vannacht wist je dat het dominant noord zou gaan blijven, de periodes dat het zuid ging waren telkens te kort van duur. Erg jammer want het had enorm mooi kunnen worden :s

Link to comment
Share on other sites

Guest Dave Zwalve

Ik heb nu in ieder geval geleerd dat men in Nederland spreekt van 2 soorten poollicht.

1) fotografisch poollicht; dat is poollicht die alleen gezien kan worden met een camera. Dus een geoefend oog moet een Aurora kunnen herkennen om het vervolgens te kunnen vastleggen met een spiegel reflex camera.

2) visuele poollicht; dit is poollicht wat duidelijk waarneembaar is met het blote oog. Gebeurd dit ook écht in Nederland? Of is het altijd alleen fotografisch poollicht wat wij hier hebben?

Link to comment
Share on other sites

Ik heb nu in ieder geval geleerd dat men in Nederland spreekt van 2 soorten poollicht.

1) fotografisch poollicht; dat is poollicht die alleen gezien kan worden met een camera. Dus een geoefend oog moet een Aurora kunnen herkennen om het vervolgens te kunnen vastleggen met een spiegel reflex camera.

2) visuele poollicht; dit is poollicht wat duidelijk waarneembaar is met het blote oog. Gebeurd dit ook écht in Nederland? Of is het altijd alleen fotografisch poollicht wat wij hier hebben?

 

Heb je goed gezien ;-) we zien véél vaker fotografisch poollicht dan visueel poollicht, het aantal keer dat we dit in deze zonnecyclus fotografisch kunnen vastleggen hebben is een pak hoger. Het ligt ook wat aan deze cyclus die veel zwakker is en elke goeie uitbarsting op de farside plaatsvond of alles weg van de Aarde; in de vorige cyclus hadden we veel meer en ook betere kansen. Het is dus niet zo dat het niet gebeurd want Vincent heeft hier al het record staan denk ik van foto's bij meeste kansen ;). Het komt er dus vaak op neer om het continue te monitoren en pas als alle factoren meezitten je het zult kunnen zien, en dat aantal factoren is helaas iets te veel. Hobby met veel geduld dus ;-)

Link to comment
Share on other sites

Wat zeer zeker ook meespeelt is het hebben van een vrije horizon.

Ik woon in Brabant en de plaatsen met vrij uitzicht op het Noorden, zonder al te veel lichtvervuiling, zijn schaars.
Daarom laat ik mijn camera vaak gewoon thuis.

Een fotogenieke (lees vrije) horizon levert mooie foto's op, maar als je die niet hebt.... :blink: 
Heeft iemand nog tips m.b.t. mooie locatie's in Brabant.
We hebben wel de RAZOB in Nuenen (voormalige vuilstort, behoorlijke bult)
Maar vrij van lichtvervuiling is die niet..

Link to comment
Share on other sites

Is Skagen in noord Denemarken een goeie plek om te gaan kijken? Ik heb wat op internet gezocht, maar over denemarken is erg weinig te vinden. In het uiterste noorden zit je wel al bijna net zo hoog als Schotland. En dat is voor mij vanuit Limburg 1000km. Dat is opzich wel te doen als de kans daar aanzienelijk hoger is dan in Nederland.

 

Vrijdag nacht was voor zover ik mijn foto's terug gezien heb niks te zien vanuit Limburg.

Link to comment
Share on other sites

Hallo Joske, welkom op het forum!

 

Het zal zeker wat schelen om naar Denemarken te gaan, vergelijk met deze foto van de 12e.

 

Maar je neemt nogal een gok om zover te gaan rijden want de kans dat je niets gaat zien is er ook! De storm kan te vroeg/laat/niet komen, het magnetisch veld kan verkeerd zijn gericht en het kan ter plekke bewolkt/mistig zijn. Deze dingen zijn mij allemaal al eens overkomen en ik heb al vaak voor niets in de kou staan wachten...  ;) 

Link to comment
Share on other sites

Hoi Joske,

 

Ik begrijp dat je erg graag het noorderlicht wilt zien alleen vraag ik me af of het de moeite is om 1000 km te gaan rijden om alleen een glimp vanuit de verte op te vangen. De kans is ook daar vrij klein. :rolleyes:

Veel mooier is het om eens een wintervakantie te boeken naar de Lofoten of Tromsð, de natuur is werkelijk prachtig en hier kun je het noordelicht echt bewonderen. In een week is het vaak 2 a 3 maal te bewonderen in meer of mindere mate.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nou, het is alweer een tijdje terug, 12 september, maar ik was toen in Ã…lesund, Noorwegen en viel met mijn neus in de boter.

Ikzelf kon toen geen foto's maken, maar een aardige meneer uit Australië, die we op het noorderlicht attendeerden, heeft toen wel geprobeerd om het vast te leggen. Uit de hand, geen statief dus, en het licht was te 'flets/vaag' om het goed te kunnen vastleggen.

Hij beloofde ons wel zijn foto's te sturen en we hebben er eentje gekregen die ik met jullie wilde delen.

Nou moet ik alleen nog even uitzoeken hoe....

(Kopiëren plakken op iphone lukt niet, ga m'n desktop maar in stelling brengen ☺)

Hopelijk later meer!

Liz

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.