Jump to content

Poollichtkans 12 september 2014


Recommended Posts

Beste allemaal, ik zit op dit moment in Ã…lesund, Noorwegen. Zou het zomaar kunnen zijn dat ik vanavond/vannacht geluk ga hebben om het noorderlicht te zien????!!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply
Guest Jasper Vermeulen

Het blijft in ieder geval spannend met een magnetisch veld dat ping pong speelt...

 

Mochten de omstandigheden straks gunstiger worden, had ik nog een vraagje over het fotograferen van poollicht.

Ik ben geen held met foto's, zeker niet in duistere omstandigheden, maar had verwacht dat een kleine diafragma opening (bv.22) de beste resultaten zou opleveren.

Op de help pagina over het fotograferen van poollicht staan echter waarden van 1,4 tot 4, wat eigenlijk compleet open is.

Krijg je zo niet té veel licht binnen ten koste van detail of is het inderdaad beter om dat diafragma volledig open te zetten?

Ik neem aan dat je een spiegelreflex-camera hebt?  Ik zelf zet 'm op stand "a" van aperture (=diafragma), met de aperture helemaal open.  De camera bepaalt dan zelf de juiste sluitertijd. Op die manier heb ik met de goedkope standaard Nikon lens veel mooie plaatjes gemaakt. Ik denk overigens dat je eerder te donkere foto's krijgt dan te lichte, maar de camera berekent dus de goede sluitertijd om niet te lichte/donkere foto's te krijgen.

Ook is het handig de ISO wat hoger te zetten. Het ligt een beetje aan de camera, maar meestal geeft een ISO van 400 tot max 800 goede lichtgevoeligheid met niet te veel ruis.

Ik heb zelf de Nikon d3200, en dat is een van de goedkoopste Nikon modellen. Dus als je zoiets hebt of beter, moet je met een beetje spelen wel mooie foto's kunnen maken. (ik neem aan dat je ook een standaard hebt?)

 

Link to comment
Share on other sites

Het blijft in ieder geval spannend met een magnetisch veld dat ping pong speelt...

 

Mochten de omstandigheden straks gunstiger worden, had ik nog een vraagje over het fotograferen van poollicht.

Ik ben geen held met foto's, zeker niet in duistere omstandigheden, maar had verwacht dat een kleine diafragma opening (bv.22) de beste resultaten zou opleveren.

Op de help pagina over het fotograferen van poollicht staan echter waarden van 1,4 tot 4, wat eigenlijk compleet open is.

Krijg je zo niet té veel licht binnen ten koste van detail of is het inderdaad beter om dat diafragma volledig open te zetten?

Het help artikel is duidelijk. ;)

Gewoon helemaal openzetten, zoveel mogelijk licht binnenlaten. Met een juiste focus is het beeld scherp genoeg.

 

Beste allemaal, ik zit op dit moment in Ã…lesund, Noorwegen. Zou het zomaar kunnen zijn dat ik vanavond/vannacht geluk ga hebben om het noorderlicht te zien????!!!

Je hebt een goede kans daar!

Link to comment
Share on other sites

Ik neem aan dat je een spiegelreflex-camera hebt?  Ik zelf zet 'm op stand "a" van aperture (=diafragma), met de aperture helemaal open.  De camera bepaalt dan zelf de juiste sluitertijd. Op die manier heb ik met de goedkope standaard Nikon lens veel mooie plaatjes gemaakt. Ik denk overigens dat je eerder te donkere foto's krijgt dan te lichte, maar de camera berekent dus de goede sluitertijd om niet te lichte/donkere foto's te krijgen.

Ook is het handig de ISO wat hoger te zetten. Het ligt een beetje aan de camera, maar meestal geeft een ISO van 400 tot max 800 goede lichtgevoeligheid met niet te veel ruis.

Ik heb zelf de Nikon d3200, en dat is een van de goedkoopste Nikon modellen. Dus als je zoiets hebt of beter, moet je met een beetje spelen wel mooie foto's kunnen maken. (ik neem aan dat je ook een standaard hebt?)

 

Hallo Jasper,

 

Bedankt voor je feedback, ik heb inderdaad een spiegelreflex Nikon D5000 (al enkele jaren oud) met een 18-55mm lens.

De stand A gebruikte ik nog niet eerder, maar is best een stuk handiger dan de volledig manuele stand!

Heel erg bedankt voor de tips :)

Link to comment
Share on other sites

Ik zit al een tijdje de data aandachtig te volgen en het lijkt steeds wat verder opgebouwd te worden.

 

Er lijkt vannacht toch een redelijke kans te zijn voor de Benelux als deze trend doorgezet wordt...?

Link to comment
Share on other sites

Top! Hopelijk maak je foto's! Waar in de hemel is het te zien ongeveer? Noord/zuid/zenith?

NNW

Weet niet precies hoe ik t aan moet geven maar hoogte 30-90 gr

Het is grijzig met een groene zweem. Niet superduidelijk, foto's gaan waarschijnlijk niet lukken. Af en toe wat duidelijkere vegen.

Maar moet mezelf even knijpen, ' t is echt!

Link to comment
Share on other sites

Guest Hendrik De Rycke

Hier in Örnsköldsvik (Noord-Zweden) hebben we momenteel een grandioze show: het beeld verandert voortdurend. Rood en groene kleuren, wapperende gordijnen, lichtbundels. Alles verandert heel snel. De aurora is te zien in alle richtingen, maar vooral in het westen. Maar hij gaat tot over het zenit, tot 45 graden hoog in het zuiden! Waaw!

Zonder het storende maanlicht zou dit nog mooier zijn.

Link to comment
Share on other sites

Guest Marvin Honsbeek

Ik volg dit topic al eventjes, dus ik heb me aangemeld om toch ook wat te kunnen plaatsen :)

Geniet van de show Hendrik! Lijkt me geweldig!

Ik volg momenteel Twitter en poollicht.be intensief en trek er op uit zodra er wat zichtbaar dreigt te worden hier ter hoogte van Enschede NL. 

Sind ik het poollicht in 2013 in IJsland voor de eerste keer heb mogen zien ben ik verslaafd. Ik hoop dat deze nacht wat gaat brengen hier in Nederland :)

Link to comment
Share on other sites

Hier in Ã…lesund ook teveel licht om ons heen helaas en de maan doet ook een flinke duit in t zakje. Het blijft daardoor bij grijzige sluiers, inderdaad tot voorbij het zenith. Af en toe een duidelijke 'streep' /'gordijn'.

Sinds ik het op tv heb gezien in een programma met Joanna Lumley was ik ook 'om' .

Dit smaakt naar meer!

Hopelijk ook ooit zoals bij Hendrik in Zweden, maar dit is al fantastisch !

Geniet ervan iedereen die wat kan zien!

Link to comment
Share on other sites

Guest Hendrik De Rycke

Blijven kijken, Liz. Het beeld kan ontzettend snel veranderen. Dat heb ik daarnet ook ondervonden. Was van plan naar binnen te gaan omdat er steeds minder te zien was, en plots kregen we, binnen de tien seconden, weer een grandioze show te zien. Het is totaal onvoorspelbaar!

Link to comment
Share on other sites

Het lijkt erop dat het meetstation van Kiruna al een tijdje onbereikbaar is.
Met een vrij sterk Noordelijk gericht magnetisch veld zou je verwachten dat de poollichtkansen niet erg hoog zijn voor de Benelux.
Vreemd genoeg slaan de magnetometers dob en sol wel behoorlijk stevig naar omlaag.
Hoe moet je dit precies lezen?
 
Aan alle mensen die poollicht kunnen zien, geniet ervan!!
Link to comment
Share on other sites

De verwachte aurora ovaal, de zonnewindsnelheid, de dichtheid nemen af en de bz blijft eigenwijs noord. De kansen lijken af te nemen.

 

Wat denken de deskundigen ervan? De grote kans lijkt mij helaas niet benut te zijn door de noordelijke bz.

Link to comment
Share on other sites

 

Het lijkt erop dat het meetstation van Kiruna al een tijdje onbereikbaar is.
Met een vrij sterk Noordelijk gericht magnetisch veld zou je verwachten dat de poollichtkansen niet erg hoog zijn voor de Benelux.
Vreemd genoeg slaan de magnetometers dob en sol wel behoorlijk stevig naar omlaag.
Hoe moet je dit precies lezen?
 
Aan alle mensen die poollicht kunnen zien, geniet ervan!!

 

dob en sol sloegen idd naar omlaag en toen werd ook poollicht fotografisch waargenomen in Nederland. Soms is het dan ook visueel te zien daar maar als het dan verder zakt (sol onder kar) dan wordt het steeds beter te zien

Link to comment
Share on other sites

Hier in Örnsköldsvik (Noord-Zweden) hebben we momenteel een grandioze show: het beeld verandert voortdurend. Rood en groene kleuren, wapperende gordijnen, lichtbundels. Alles verandert heel snel. De aurora is te zien in alle richtingen, maar vooral in het westen. Maar hij gaat tot over het zenit, tot 45 graden hoog in het zuiden! Waaw!

Zonder het storende maanlicht zou dit nog mooier zijn.

Ik zit in Skellefteå iets verderop dus. Inderdaad een mooie show maar denk dat ik het meeste gemist heb, ik was na middernacht buiten toen was het heel mooi maar werd het snel minder. Daarna was er eigenlijk alleen in het zuiden nog wat te zien. De maan was inderdaad vervelend.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.