Jump to content

Beinvloed de zon ons klimaat?


Vancanneyt Sander

Recommended Posts

Op de voorpagina van spacepage verscheen het artikel het Maunder Minimum, een periode waarin de zonnecyclus even verdween en er amper zonnevlekken werden geregistreerd. Die periode valt samen met de kleine ijstijd maar was dit toeval of niet?

Speelt de zon een grote invloed op ons klimaat of niet? kan de temperatuur zo zakken tijdens zo'n minimum of niet?

Heeft de zon ook invloed op de bewolkingsgraad? kosmische straling lijkt de bewolkingsgraad te doen toenemen in het zonnemimum, tijdens het maximum wordt deze verder teruggedrongen en wordt de aanmaak van wolken vermindert. Geloof je deze theorie of niet?

Kortom uw uitgebreide mening over de invloed van de zon op ons klimaat.

Link to comment
Share on other sites

Guest SPACEMAN

Ik denk dat de zon heel veel bepaald en misschien wel alles.

de zon schijnt goed fel en kwa warmte denk ik:

We liggen juist goed kwa planeet. als we misschien iets verder lagen dan zou het waarschijnlijk veek kouder zijn. En dichtbij natuurlijk warmer. Moest de zon nu uitvallen kunnen we even verder leven maar de mensen zouden gek worden behalve dan sterrenkundige:). Ja ik weet niet wat ik meer moet zeggen

Link to comment
Share on other sites

dat we goed gepositioneerd zijn is al goed gekend maar het is eerder wat de zon met ons klimaat doet, zowel de magnetische velden van de zon die voor effecten kunnen zorgen, extreme zonneactiviteit en dergelijke meer.

Als de zon zou uitvallen, neem nu het maunder minimum als zeer goed voorbeeld, de zonnediameter was kleiner (in een maximum is die groter); het missen van een 3tal maxima... de kosmische straling kwam mss goed dichter meer wolken, meer regenval. Koudere temperaturen door de gebrekkige aanwezigheid van magnetische velden op de zon.

was de zon  echt verantwoordelijk voor die verandering of was het puur toeval, kan de zon echt zo'n invloed hebben of niet.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik geloof deels wel dat de zon invloed op ons klimaat heeft, het is soms namelijk opvallend dat het (extreem) koud blijft zoals in de afgelopen winter, de strenge winter bleef wel uit, maar het bleef toch lang 2 graden gem. waar het al lang 10 graden had moeten zijn. En grote uitbarstingen van de zon maken het weer soms onstuimig. Neem als voorbeeld 17 juli 2004, gigantisch onweer in een periode dat de zon aan de x-flares bezig was. Maar ook lange tijd tekort aan goeie zonnestraling(minimum dus) zorgt volgens mij ook wel voor extreem weer, neem als voorbeeld 26 juli 1996, enorm onweer. Maar dat weer ligt ook aan de Warme Golfstroom en de klimaatverandering een beetje, maar ik denk dat het het meeste ligt aan de zonnestraling. Ik heb ook nog wel een goed voorbeeld van dat het zou kunnen kloppen dat de zon ook invloed heeft: in de film the Day after Tomorrow(ik weet niet of jullie die kennen)maar die gaat over de klimaatverandering op aarde, in die film checken de mensen eerst of er wat aan de hand is met de zonnestraling. Dus ik kan me wel goed vinden in de stelling ''Beinvloed de zon ons klimaat?''

Link to comment
Share on other sites

het zou eerder een mengeling van meerdere factoren hebben, de zon heeft haar deel, de mens heeft er ook schuld in, broeikaseffect ook..

Het klopt wel dat we nu extremer weer hebben wat kan zijnj door het minimum.

In de zomer van 1999 was het enorm warm, hittegolven, zonnemaximum...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

ja de zomer van 2003 was ook gloeiend heet en dat was buiten het maximum, dat geldt voor 1999 ook, misschien wel een teken van nu begint het maximum en eindigt het maximum zo lijkt het wel...

Link to comment
Share on other sites

Guest christophe

De warme of minder warme zomers zijn volgens mij niet enkel te verklaren via de Zon. Tenslotte zijn er zoveel factoren die meespelen in het feit of we nu een mooie (of net niet) zomer krijgen. Het klopt inderdaad dat we nu wat minder weer hebben, maar als we dit tientallen of honderden jaren grondig opvolgen zullen we pas redelijk zeker kunnen zijn welke invloed de Zon precies heeft op Aarde.

Maar iedereen is wel akkoord met het feit dat de Zon een (groot?) deel van het weer op onze planeet bepaalt. De vraag is hoeveel precies...

Link to comment
Share on other sites

Hetgeen wat Christophe hier zegt is ook mijn mening. Je kunt waarnemingen op kleine termijn wel vergelijken met het zonneminimum, maar wil je echt uitsluitsel dan moet je waarnemingen over lange tijd gaan samenbrengen, gemiddelden nemen enz... + rekening houdend met factoren als broeikaseffect, ijstijd, ...

Zelf geloof ik zeker dat de zon effect heeft op ons weer en klimaat. Ze zorgt immers voor zoveel licht en warmte die we nodig hebben voor het voortbestaan hier op aarde. Kleine veranderingen op de zon brengen dus ook veranderingen op aarde. Maar jarenlange waarnemingen zullen uitwijzen in welke mate dat het geval is, en zullen terug een stukje van het zonnemysterie oplossen  :).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Rens v.d. Pols

Weet je wat ik ook hierover denk: het vorige zonneminimum toen er een X-flare kwam in midden 1996 toen was het gelijk noodweer, dus als er dit jaar weer een noodweer zou komen dan heb je ook gelijk grote kans op zwaar noodweer. De aarde is dit jaar gewend aan zwakke zonnestraling en als hij dan opeens heel sterk wordt dan verstoord het mag.veld+het weer, maar er bestaan ook uitzonderingen met alleen maar sterke zonnestraling en dan opeens nog sterker: voorbeeld: 17 juli 2004. Dus als we opeens de zonneactiviteit zien doen stijgen dit jaar kunnen we ook maar gelijk op het weer letten...

Link to comment
Share on other sites

Guest Jeffrey C.

Als de zon zou uitvallen, neem nu het maunder minimum als zeer goed voorbeeld, de zonnediameter was kleiner (in een maximum is die groter);

Waar haal je dit? Heb ik nog nergens gelezen en lijkt me ook niet juist.   ???

Tuurlijk heeft de zon een grote invloed op ons klimaat het is immers de motor ervan. Maar ze zal helemaal geen invloed hebben op een lokaal onweer.  :o België is zo'n klein stukje grond. Moest er in grote delen van de wereld ineens onweer uibreken dan wel.

Edit: Ik heb zonet eens de X-flare van juli 96 opgezocht en het was maar een X 2,6...

Link to comment
Share on other sites

noodweer heeft inderdaad weinig met de zon te maken, dit zijn lokale gebeurtenissen in onze streken net als vorige zomer toen we hier in onze gemeente twee maal een ramp hebben meegemaakt van noodweer, tweemaal liep alles onder water en éénmaal alles wat niet kon onderlopen liep ook onder, 13h regen onophoudelijk met bakken uit de lucht.

Wat ik nu wil aanduiden hiermee, het is niet als ramp herkent wegens te lokaal. heeft weinig met klimaat te zien.

wat wel met klimaat te zien heeft zijn de sterkere orkanen tijdens zonneminima en hogere bewolkingsgraad en vele andere zaken maar zeker niet de lokalere zaken

Link to comment
Share on other sites

Guest socrates

De zon is onze energiebron.  Uiteindelijk is er wisselwerking tussen de zon en alle andere krachten in het heelal.  We hebben op aarde ons magnetisch veld dat een bescherming biedt tegen de zonnewinden.  De zonnevlekken zijn ook belangrijk.

Dus de zon is de grootste energieleverancier ook voor ons klimaat.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Waar haal je dit? Heb ik nog nergens gelezen en lijkt me ook niet juist.   ???

Tuurlijk heeft de zon een grote invloed op ons klimaat het is immers de motor ervan. Maar ze zal helemaal geen invloed hebben op een lokaal onweer.  :o België is zo'n klein stukje grond. Moest er in grote delen van de wereld ineens onweer uibreken dan wel.

Edit: Ik heb zonet eens de X-flare van juli 96 opgezocht en het was maar een X 2,6...

Maar het is toch veel sterker dan A-flares in het gewone minimum en die lokale weerrampen zullen toch ook wel door een deel van de zonnestraling worden veroorzaakt. Ook is de lange mooi weer periode een oorzaak die warmte botst dan tegen de koude lucht aan en dan krijg je ook onweer. En in juli 1996 was het voordat het noodweer kwam erg warm en enorme temperaturen dat is niet normaal voor een zonneminimum, vergelijk het met nu bijv. dit jaar 2006 is nogal koud geweest komt ook door de zwakke zonnestraling, maar ondanks 2006 zo koud is is een enorme hittegolf niet uitgesloten en als de zonnestraling plotseling sterker wordt wordt het ook warmer en wat is het gevolg naar vele mooie warme dagen: noodweer, zo denk ik erover in het verband plotseling sterker wordende zonnestraling en noodweer

Link to comment
Share on other sites

ja en nee rens ;)

in zonneminimum => meer kosmische straling die ons bereikt => meer wolken en dus ook meer buien

in maximum => kosmische straling wordt achteruit geduwd => minder wolken

in maximum gaan we mss wel beter weer hebben maar qua temperatuur zal er weinig veranderen denk ik ten opzichte van het minimum, we hebben al alsmaar hete zomers en hittegolven of het nu minimum is of niet. ook het noodweer hangt er niet echt aan vast. Je moet noodweer meer globaal gaan bekijken dan lokaler.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ja oke. Daar halen we dus het feit vandaan zonneminimmum=aardemaximum. En de ja is er zijn meer buien (meestal niet zo'n harde buien) en als de kosmische straling achteruit gaat lijkt het me logisch dat het weersysteem wordt verstoort, dan kan er een hittegolf komen zoals in zonnemaximums. En na heet mooi weer komst meestal: onweer tot en met extreem onweer

Link to comment
Share on other sites

Guest Jeffrey C.

De zomer van 76 was toch ook een van de warmste en dat was nabij een minimum. 2003 was een van de warmste jaren en was nabij de 2de piek van het maximum. 2005 was het warmste jaar globaal gezien en we zijn onderweg naar het minimum. De veranderende zon heeft zeker een invloed om het klimaat maar ik denk niet op lokale weersomstandigheden. Het broeikaseffect en global dimming zullen naar mijn mening een veel grotere invloed hebben op het klimaat dan de zon.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Das waar ja. Maar je moet ook kijken naar het gemiddelde weer over de gehele wereld, in juli 1996 zullen wij niet de enigen zijn op de wereld die een enorme onweersbui op ons kop gekregen hebben, de drie oorzaken van slecht weer:

1. broeikaseffect

2. klimaatverandering

3. zonnestraling

Alle drie hebben gewoon effect erop.

Maar in juli 1996 denk ik toch dat nummer 3 de grootste oorzaak was de klimaatverandering wordt de laatste jaren steeds erger immers, in 1996 was het nog minder erg, maar wat jij zegt klopt zeker ook ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest christophe

Het (versterkt) broeikaseffect zal vermoedelijk een grote invloed hebben op ons klimaat, zeker als de mensheid blijft voortdoen zoals hij nu bezig is. Het broeikaseffect is wel nodig op Aarde voor het leven aangezien het de temperatuur van onder nul zonder dit effect verhoogt tot een aangename 20°C gemiddeld.

Maar terug over de Zon en ons klimaat. Naar mijn mening heeft de Zon ook effectief grote invloed op het klimaat op Aarde, maar dan globaal bekeken. Het feit dat er weinig activiteit merkbaar was gedurende een lange periode en dat dit samenvalt met een algemeen kouderre periode is al een mooi argument. We weten natuurlijk nog relatief weinig hierover (geen duizenden jaren precieze zonnewaarnemingen) maar het is logisch dat de Zon een klimatologische invloed heeft op onze planeet. Wetenschappers vermoeden ook dat er een nieuwe, kleine of grote, ijstijd op komst is (marges van meerdere duizenden jaren) en basseren dit deels op dateringen van de vorige ijstijden maar ook op de Zon.

Link to comment
Share on other sites

Guest christophe

Er waren in die periode effectief al zonnewaarnemingen. Galileo heeft de eerste zonnewaarnemingen gedaan met een telescoop en sindsdien is men dit blijven doen. Vanaf 1600 heeft men dan ook relatief nauwkeurige zonnewaarnemingen. Uiteraard niet zo nauwkeurig als tegenwoordig maar toch zo goed als toen mogelijk was. Tussen 1645 en 1715 hebben de eerste (telescopische) astronomen bijna geen vlekken gevonden op onze Zon - wat perfect samenviel met een koude periode waar vele Europese rivieren vastvroren.

Meer informatie en afbeelding over het Maunder minimum in de Spacepage artikelen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ongelofelijk die verhalen Randy! ;), zoals ik al zei: het is helemaar waar dat de zon invloed heeft op onze aarde maar broeikaseffect en klimaatverandering ook zeker. Ik denk dat alledrie de punten 33.33% innemen op de grote van effect op het weer van de aarde.

Weten ze dan ook hoe sterk de uitbarsting (ongeveer) was van 1 september 1859?

Link to comment
Share on other sites

De zon heeft een grote invloed op ons kllimaat maar het is niet de enige, elk draagt zijn deel bij, ook de mens. Wel ervan de grootste invloed uitoefent kan je niet weten, het ene al wat meer dan de andere maar zeker niet gelijk verdeeld.

PS: randy, bronvermelding plaatsen aub!

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ja das waar punt 4 hebben we er nu ook bij. Ik heb net het artikel zitten lezen over het enorme minimum maar het was geeneens de ergste de ergste was 110 jaar! Die periode zal waarschijnlijk ook heel koud geweest. En al die vorige ijstijden in de afgelopen miljoenen jaren zullen ook best voor een deel door een minder wordende zon veroorzaakt zijn. En punt twee van die ijstijden was dat de aarde verder van de zon ging afstaan

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik bedoelde meerder punten die voor koudere tijden zorgen. Maar ik bedoelde ook dat de punten niet altijd tegelijk werkend zijn en een mega verschil dat was het ook niet nee, ik bedoelde ook een klein verschil.

Ja als je het op grote schaal bekijkt is het praktisch onmogelijk grotere afstand.

Maar dan heeft de zon soms heel lang zo'n minimum gehad(sommige ijstijden duurden heel lang)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.