Jump to content

Poollichtreis 9 februari Tromsø


Ed Touwen

Recommended Posts

Guest tkslange

Veel plezier en succes met de noorderlichtjacht! De skycam geeft een prachtige heldere lucht met het eerste noorderlicht, dus volgens mij wordt het een prima eerste avond in Tromsø ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Gisteren aangekomen en vanmorgen om even na vieren kennis gemaakt met het poolichtwonder, gisteravond was er veel bewolking en we hadden een nacht overgeslagen dus op tijd naar bed. Vanmorgen was ik er dus vroeg bij en ben even naar buiten gegaan en ja hoor, prijs.

Nu nog foto's maken en vanavond moet het gaan gebeuren, het weerbericht ter plaatse is gunstig en onze gids heeft aangegeven dat de kans heel groot is, camera uitleg gehad van de gids die toevallig met dezelfde camera en lens werkt, wat wil je nog meer. Nu nog hopen op mooi poollicht en mooie foto's

Ik hoorde trouwens, van iemand die hier ook is, dat jij 2 prachtige documantaires hebt gemaakt over het noorderlicht. Klopt dat Marcel?

Link to comment
Share on other sites

De foto's van de eerste dag staan erbij. Mensen, allemaal heel erg bedankt voor jullie hulp want dankzij de vele tips die van jullie heb mogen krijgen ben ik gisteren naar het hotel gegaan met de beste foto's van iedereen die aanwezig was die avond. Zelfs de touroperator heeft het verzoek ingedient of hij mijn foto's in bezit kon krijgen. Camera: Canon 6D met Samyang 14mm, instelling: 2000 ISO en 1,6 seconden belichtingstijd waarbij ik de situatie volgens de camera lichtelijk overbelicht heb ( gaf een mooi schemerbeeld). We wachten af wat er de rest van de week gebeurt.

Link to comment
Share on other sites

Ik hoorde trouwens, van iemand die hier ook is, dat jij 2 prachtige documantaires hebt gemaakt over het noorderlicht. Klopt dat Marcel?

Wat leuk om te horen. Ik kan me alleen geen documantaires herrineren waar ik aan meegewerkt heb? Bedoeld iemand mischien deze video op mijn privé account? Kent deze persoon mij persoonlijk of van SpaceWeatherLive?

http://www.youtube.com/watch?v=KdwxZBO4KfM

 

Of deze die ik en Sander gemaakt hebben voor SpaceWeatherLive?

http://www.youtube.com/watch?v=hABmdvKReNo

 

De foto's van de eerste dag staan erbij. Mensen, allemaal heel erg bedankt voor jullie hulp want dankzij de vele tips die van jullie heb mogen krijgen ben ik gisteren naar het hotel gegaan met de beste foto's van iedereen die aanwezig was die avond. Zelfs de touroperator heeft het verzoek ingedient of hij mijn foto's in bezit kon krijgen. Camera: Canon 6D met Samyang 14mm, instelling: 2000 ISO en 1,6 seconden belichtingstijd waarbij ik de situatie volgens de camera lichtelijk overbelicht heb ( gaf een mooi schemerbeeld). We wachten af wat er de rest van de week gebeurt.

Goed om te horen dat het gelukt is. De foto's zijn erg mooi! Proficiat! Korte sluitertijd ook zeg, moet fel geweest zijn! En dat op de eerste dag!

Link to comment
Share on other sites

Guest Paulsky

Met deze bewolking heb je inderdaad geluk gehad dat je die korte sluitertijd kon hanteren, anders had het erwtensoep geworden. Nou maar hopen dat de komende dagen wat meer opklaringen te zien geven, en dan vooral op de kritieke momenten.

Link to comment
Share on other sites

Vanavond was het helder en vanaf de kade in Tromso kreeg ik een geweldige show, hoefde er nog niet eens voor naar een donkere plaats. Gezien ik een tigtal foto's heb genomen voor een time-laps toch 2 in de galerij erbij gezet

Link to comment
Share on other sites

Guest Paulsky

Mooi, mooi, mooi man. De timelapse komt die vanaf exact dezelfde lokatie of heb je daar elders nog een stek voor gevonden ? En nu voor de azijnpissers onder ons : jammer dat je niet 600 meter verder naar rechts stond. Vanaf de Strandgata had je (althans bij deze foto's) ook de IJszeekathedraal meegepakt. Dat is met zulk licht trouwens toch een fraaie lokatie om er een stel opnames te maken. Net de brug over en knallen maar.

Link to comment
Share on other sites

Ik ga vanavond met 2 mensen mee om 20.30uur. Deze personen lieten me foto's en een time-laps zien om van te kwijlen. We gaan naar het strand om de weerspiegeling van het water mee te pakken. Vannacht is het wederom helder en het knalt hier nu al dus dat beloofd weer wat. Kun jij me trouwens nog even sms en welke kroeg je bedoelde, daar willen we morgen heen. Als ik weer mooie plaatjes heb komen ze wel weer erbij. Ik moet wel zeggen dat ik mazzel heb, sommige mensen komen hier een week en zien niets (of ze doen geen moeite), vanavond wordt al weer de vierde keer dat ik ervan mag genieten. Gisteren ongeveer 400 foto's gemaakt, met tussenpozen van 2 seconden, vanaf dezelfde positie. Het duurde wel een uur.

Link to comment
Share on other sites

Mooi gedaan, ik weet hoeveel werk het kost om een time lapse te maken, chapeau!

Hij was helemaal niet goed, de eerste, was verkeerd gegaan met verwerken, hij moest gelijk eindigen met de muziek, de nieuwe staat erop en de oude is verwijderd. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest Paulsky

Meesterwerkje, zeker als je weet dat dit zo ongeveer je "maidentrip" was. Gemaakt ergens rond 22:00 uur met Arcturus daar zo midden onderin aan het oostfront en Ursa Major bovenin ? En dan die Ishavskatedralen mooi gespiegeld in dat gladde water. Daar ben ik zelf vorige maand ook nogal mee in de weer geweest omdat de maan er toen recht boven stond. Al met al ... nogmaals de complimenten. En ...... ik ben benieuwd naar de andere resultaten.

Link to comment
Share on other sites

Meesterwerkje, zeker als je weet dat dit zo ongeveer je "maidentrip" was. Gemaakt ergens rond 22:00 uur met Arcturus daar zo midden onderin aan het oostfront en Ursa Major bovenin ? En dan die Ishavskatedralen mooi gespiegeld in dat gladde water. Daar ben ik zelf vorige maand ook nogal mee in de weer geweest omdat de maan er toen recht boven stond. Al met al ... nogmaals de complimenten. En ...... ik ben benieuwd naar de andere resultaten.

ga je zeker zien :) alleen moet ik even tijd vinden om de foto's te ordenen want we zijn weer vol aan de bak. :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.