Jump to content

Poollichtreis 9 februari Tromsø


Ed Touwen

Recommended Posts

Guest Roan123

3200 is wel echt te hoog voor fotograferen. Als je dat nodig bent om noorderlicht te zien.... Ikzelf schiet altijd (nou ja op 2 poollichtreisjes in IJsland en Fins Lapland) tussen de 400 en 800 (waarbij mijn max 1600 is). Ik heb een Tokina 11-16 f2.8 en ik kan je zeggen dat zelfs de 11mm niet goed genoeg is als het echt los gaat, overal waar je kijkt zie je poollicht.

 

Sluitertijden zijn echt afhankelijk idd van de intensiteit, maar ook zeker of er maan/kunstlicht is. Ik kon het af en toe doen met sluitertijden van max 2 seconden, door de snelle bewegingen wil je ook beperken in de sluitertijden, want anders krijg je gewoon een waas.

 

Ik vind het wel interessant dat je wilt gaan filmen, tot aan vorige week zou ik zeggen dat het onmogelijk is om te filmen maar nu heb ik echt een fantastisch real-time video gezien, die echt de moeite waard is. Dit is geschoten met een extreem hoge ISO van 6400, maar ja met filmen is dat ook logisch natuurlijk. 

Kijk hier het filmpje op vimeo.

Ik ga aan het einde van het jaar naar Tromso om maar weer eens een poging te wagen, maar beter dan maart 2012 kan het ben ik bang niet worden.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

3200 is wel echt te hoog voor fotograferen. Als je dat nodig bent om noorderlicht te zien.... Ikzelf schiet altijd (nou ja op 2 poollichtreisjes in IJsland en Fins Lapland) tussen de 400 en 800 (waarbij mijn max 1600 is). Ik heb een Tokina 11-16 f2.8 en ik kan je zeggen dat zelfs de 11mm niet goed genoeg is als het echt los gaat, overal waar je kijkt zie je poollicht.

 

Sluitertijden zijn echt afhankelijk idd van de intensiteit, maar ook zeker of er maan/kunstlicht is. Ik kon het af en toe doen met sluitertijden van max 2 seconden, door de snelle bewegingen wil je ook beperken in de sluitertijden, want anders krijg je gewoon een waas.

 

Ik vind het wel interessant dat je wilt gaan filmen, tot aan vorige week zou ik zeggen dat het onmogelijk is om te filmen maar nu heb ik echt een fantastisch real-time video gezien, die echt de moeite waard is. Dit is geschoten met een extreem hoge ISO van 6400, maar ja met filmen is dat ook logisch natuurlijk. 

Kijk hier het filmpje op vimeo.

Ik ga aan het einde van het jaar naar Tromso om maar weer eens een poging te wagen, maar beter dan maart 2012 kan het ben ik bang niet worden.

Onlangs heb ik voor bedrijfsdoeleinden een nieuwe professionele schoudercam aangeschaft omdat een gewone handycam vaak te wensen overlaat bij het maken van promo's, meestal is het uiterst onhandig zoomen met deze kleine apparaten. Een schoudercam geeft een stabieler beeld bij zoomacties en vaak gaat dit rustiger en gecontroleerder. Mijn keuze is gevallen op de Sony HXR-MC200E, deze heeft een vernieuwde   Exmor R â„¢ CMOS-sensor die, volgens zeggen, lichtgevoeliger is als andere C-MOS sensoren en gelukkig niet al te prijzig, ook belangrijk.  Afgelopen week heb ik een nachtelijke test gedaan en ik moet toegeven dat er in de zwarting op het beeld weinig tot geen ruis te vinden was en lichtdetails waren scherp op de video te zien. Toen ik de camera thuis kreeg was ik wel een beetje teleurgesteld over het formaat (48 cm lang), had hem kleiner verwacht, maar dat mag de pret niet drukken. Onderstaand een aantal specificaties die zij aangeven.

 

 

De HXR - MC2000E is uitgerust met een geavanceerde G-lens dat Sony's unieke optische design technologie en kwaliteitscontrole bevat , levert uitzonderlijke prestaties op een lijn met een aantal van de beste lenzen in de industrie . De HXR - MC2000E zelf is geoptimaliseerd om perfect G-lens met een geavanceerde beeldsensor en Sony's beroemde beeldverwerkingstechnologie. Dit verbetert de beeldkwaliteit of inzoomen op de actie , of het krijgen van een perspectief op de grote foto met de 29,8 mm groothoek in de Video- modus ( 35mm equivalent ) .
 
Exmor R â„¢ CMOS-sensor met ClearVid Array

De HXR - MC2000E 's Exmor R ™ CMOS-sensor is geschikt voor het produceren van superieure beeldkwaliteit , zelfs bij weinig licht. Sony's unieke imaging systeem bevat exclusieve back - verlichte technologie die de gevoeligheid verdubbelt in vergelijking met conventionele CMOS-sensoren , die een dramatische verhoging in prestaties bij weinig licht . Autofocus technologie is ook verbeterd om beter te presteren in omstandigheden met weinig licht , zodat de G - lens kan scherpe focus op een bewegend onderwerp snel te bereiken . Deze uitstekende prestaties bij weinig scènes binnenshuis en buitenshuis nachtscènes wordt geëvenaard door uitstekende resultaten in helder daglicht .

Link to comment
Share on other sites

Ik ken die camera niet specifiek maar heb wel is met vergelijkbare camera's gewerkt en ik vermoed dat zelfs de camera die jij hebt geen bevredigend resultaat zal opleveren. Mischien als je de gain opkrikt dat je er wat uit kan halen... ben benieuwd of het lukt... zoals gezegd zeker proberen!

Link to comment
Share on other sites

Ik ken die camera niet specifiek maar heb wel is met vergelijkbare camera's gewerkt en ik vermoed dat zelfs de camera die jij hebt geen bevredigend resultaat zal opleveren. Mischien als je de gain opkrikt dat je er wat uit kan halen... ben benieuwd of het lukt... zoals gezegd zeker proberen!

Ik heb inmiddels begrepen dat het noorderlicht zich manifesteert op vele verschillende manieren, de ene keer is het heel duidelijk waarneembaar en verlicht het de omgeving, de andere keer is het alleen zichtbaar op een foto met lange belichtingstijden en hoge iso waarden. Door een aantal nachtelijke testen met mijn cam in de low lux stand is mij duidelijk dat hij het zeker aan moet kunnen afhankelijk van de intensiteit en bewolking. Mocht het daar helder zijn en het poollicht is erg sterk aanwezig, zal ik waarschijnlijk spijt als haren op mijn hoofd hebben dat ik hem niet heb meegenomen. Het kan ook nog zo zijn dat ik met helemaal niets thuiskom omdat het bewolkt kan zijn, het lot bepaald en daarom kan ik maar beter voorbereid zijn op alle situaties. In de eerste instantie ga ik daar lekker genieten met mijn vrouw,  de stad verkennen, een huskysledetocht maken, sneeuwscooters berijden en andere leuke dingen doen. De kans dat we het poolicht zien is groot maar ik ben me er ook van bewust dat dit wel eens op een teleurstelling uit kan lopen maar............dan gaan we toch gewoon een keer terug hahaha.

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

 

Onlangs heb ik voor bedrijfsdoeleinden een nieuwe professionele schoudercam aangeschaft omdat een gewone handycam vaak te wensen overlaat bij het maken van promo's, meestal is het uiterst onhandig zoomen met deze kleine apparaten. Een schoudercam geeft een stabieler beeld bij zoomacties en vaak gaat dit rustiger en gecontroleerder. Mijn keuze is gevallen op de Sony HXR-MC200E, deze heeft een vernieuwde   Exmor R â„¢ CMOS-sensor die, volgens zeggen, lichtgevoeliger is als andere C-MOS sensoren en gelukkig niet al te prijzig, ook belangrijk.  Afgelopen week heb ik een nachtelijke test gedaan en ik moet toegeven dat er in de zwarting op het beeld weinig tot geen ruis te vinden was en lichtdetails waren scherp op de video te zien. Toen ik de camera thuis kreeg was ik wel een beetje teleurgesteld over het formaat (48 cm lang), had hem kleiner verwacht, maar dat mag de pret niet drukken. Onderstaand een aantal specificaties die zij aangeven.

 

Dat zijn flinke specs (heb het even gegoogled), 100x zoom :o Ik kan alleen niet echt vinden of je de ISO waarden kan opschroeven, maar neem maar van mij aan dat die flink hoog moeten zijn wil je het gaan filmen.. Waarom zijn er anders alleen maar time lapse video's, omdat het er niet spectaculair genoeg uit ziet tijdens het filmen. 

Maar ik wens je heel erg veel plezier, en gun je zelf genoeg geduld, want het noorderlicht kan er zo maar ineens zijn en ook zo weer weg zijn, dus be prepared :)

Link to comment
Share on other sites

Dat zijn flinke specs (heb het even gegoogled), 100x zoom :o Ik kan alleen niet echt vinden of je de ISO waarden kan opschroeven, maar neem maar van mij aan dat die flink hoog moeten zijn wil je het gaan filmen.. Waarom zijn er anders alleen maar time lapse video's, omdat het er niet spectaculair genoeg uit ziet tijdens het filmen. 

Maar ik wens je heel erg veel plezier, en gun je zelf genoeg geduld, want het noorderlicht kan er zo maar ineens zijn en ook zo weer weg zijn, dus be prepared :)

Toch loop ik tegen een probleem aan, dat is het transport gezien we maar 5kg handbagage mee mogen nemen. De camera zelf weegt al 2.7kg en mijn fototoestel met 3 lenzen wil ik ook graag in de handbagage. Gisteravond heb ik geprobeerd de sterren te filmen en ik moet zeggen dat dat hem goed afgaat al zal ik de manual focus moeten gebruiken en tevens 1 push white balance. Iedereen raad af om het filmen te proberen, is het het dan waard om te gaan slepen met zo'n grote camera. Een volgend filmpje toont aan wat hij presteert gedurende de nacht. Wat adviseren jullie???

Link to comment
Share on other sites

Guest tkslange

Zeker geen slechte resultaten bij weinig licht, maar het noorderlicht is nog net wel even een stukje zwakker dan het stadslicht wat in dit filmpje te zien is. Ik zou zeker de prioriteit leggen bij de fotocamera, aangezien je daar zeker mooie resultaten mee kunt krijgen. Met de videocamera is dat nog maar de vraag. Zeker dat je maar 5kg mee mag? Over het algemeen is dit geloof ik 10kg.

Link to comment
Share on other sites

Guest tkslange

Het is overigens tegenwoordig zeker niet onmogelijk om het noorderlicht te filmen. Vroeger was dit alleen voorbehouden aan wetenschappers, maar langzaamaan wordt professionele apparatuur goed genoeg om het noorderlicht te filmen. Een maand geleden is op de Noorse tv een documentaire uitgezonden over het noorderlicht in Tromsø en noorderlichtfotograaf Ole Salomonsen. De NRK heeft hier ook het noorderlicht weten te filmen. De vraag is nu alleen met wat voor apparatuur ;) De documentaire kun je hier bekijken: http://tv.nrk.no/serie/jakten-paa-nordlyset/dnpr64000113/sesong-1/episode-1. Het noorderlicht wordt real-time gefilmd vanaf 30:00.

Link to comment
Share on other sites

Het poollicht is zeker niet te vergelijken met een filmpje in de nacht met stadslicht. Het poollicht is veel zwakker. Probeer thuis id zelf de sterren te filmen, als je die niet of amper ziet op de camera zal je ook het poollicht niet zien.

Hoi Marcel,

Ik heb besloten niet te gaan filmen, de link die tkslange heeft doorgestuurd, waarop filmfragmenten te zien zijn, zijn (zo begreep ik eruit) gemaakt met een Canon digitale spiegelreflex. Ik neem al veel fotoapparatuur mee en zoals ik al eerder aangaf, zie ik een beetje op tegen het gesleep met al die spullen, tenslotte zit ik nu al bijna aan de 10kg. Mocht de zichtbaarheid en de intensiteit van de Aurora echt sterk zijn kan ik hem altijd nog proberen te filmen in full HD met mijn Canon.

Ook een reden is dat ik de schoudercam te kort bezit om hiermee echt goed overweg te kunnen dus.......

Link to comment
Share on other sites

Guest Paulsky

Wat betreft de bagage : KLM hanteert 12 kg als grens voor de handbagage en Widerøe 8 kg., althans voor domestic flights. In al die jaren hebben ze bij mij nog nooit de handbagage nagewogen, als is dat natuurlijk geen garantie, maar over het algemeen doet men er toch niet al te moeilijk over, zolang alles maar binnen het schappelijke blijft.

Link to comment
Share on other sites

Wat betreft de bagage : KLM hanteert 12 kg als grens voor de handbagage en Widerøe 8 kg., althans voor domestic flights. In al die jaren hebben ze bij mij nog nooit de handbagage nagewogen, als is dat natuurlijk geen garantie, maar over het algemeen doet men er toch niet al te moeilijk over, zolang alles maar binnen het schappelijke blijft.

Wij gaan met Voigttravel, een rechtstreekse vlucht met transavia, ze hanteren 20kg koffer, 15kg aan skispullen (die ik niet meeneem) en 5kg handbagage. De handbagage die ik heb zit al over de 10kg (camera,lenzen en laptop) en ik heb wel eens gezien hoe ze met de koffers omgaan tijdens het laden, dat gaat mijn camera niet overleven denk ik. In de eerste instantie wil ik gewoon mooie foto's maken. De meeste reacties omtrent filmen zijn negatief en omdat ik niet echt een kenner ben op dit gebied zal ik maar aannemen dat dit ook niet naar tevredenheid gaat lukken. Ik kan me absoluut geen voorstelling maken hoe zo'n Aurora zich manifesteert (ik heb het tenslotte nog nooit gezien), zet het de omgeving in het licht, is het alleen maar een groene gloed in de lucht??? Ook ben ik nog niet goed genoeg thuis in de menu's van de schoudercam. Ik zal deze week eens contact opnemen met Transavia over hoe en wat met breekbare apparatuur. :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Guest tkslange

Wij gaan met Voigttravel, een rechtstreekse vlucht met transavia, ze hanteren 20kg koffer, 15kg aan skispullen (die ik niet meeneem) en 5kg handbagage. De handbagage die ik heb zit al over de 10kg (camera,lenzen en laptop) en ik heb wel eens gezien hoe ze met de koffers omgaan tijdens het laden, dat gaat mijn camera niet overleven denk ik.

De website van Transavia geeft 10kg aan: http://www.transavia.com/hv/main/service?id=handbagage. Transavia vliegt volgens de site niet op Scandinavië, behalve Kopenhagen, dus ik neem aan dat je nog een overstap hebt? Er is naar mijn weten geen enkele luchtvaartmaatschappij die vanuit Nederland direct op Tromsø vliegt.

Link to comment
Share on other sites

Wij gaan met Voigttravel, een rechtstreekse vlucht met transavia, ze hanteren 20kg koffer, 15kg aan skispullen (die ik niet meeneem) en 5kg handbagage. De handbagage die ik heb zit al over de 10kg (camera,lenzen en laptop) en ik heb wel eens gezien hoe ze met de koffers omgaan tijdens het laden, dat gaat mijn camera niet overleven denk ik. In de eerste instantie wil ik gewoon mooie foto's maken. De meeste reacties omtrent filmen zijn negatief en omdat ik niet echt een kenner ben op dit gebied zal ik maar aannemen dat dit ook niet naar tevredenheid gaat lukken. Ik kan me absoluut geen voorstelling maken hoe zo'n Aurora zich manifesteert (ik heb het tenslotte nog nooit gezien), zet het de omgeving in het licht, is het alleen maar een groene gloed in de lucht??? Ook ben ik nog niet goed genoeg thuis in de menu's van de schoudercam. Ik zal deze week eens contact opnemen met Transavia over hoe en wat met breekbare apparatuur. :wacko:

Het poollicht manifisteert zich in vele vormen, kleuren (meest nadrukkelijk groen) en ook verschillende lichtintensiteit. Het poollicht zal niet zo fel zijn dat het de omgeving verlicht, dat gebeurd alleen in de meest extreme stormen die mischien eens in de 50 jaar voorkomen. Het normale poollicht is een groene gloed in verschillende vormen die goed te zien is met het blote oog mits je in een redelijk donkere omgeving bent. Ik heb vaak genoeg vanuit een stedelijke omgeving gezien maar voor de optimate ervaring wil je weg van steden en dorpen. Bij erg zwak poollicht kan het ook zijn dat je het amper ziet. Het is echt iedere keer weer anders.

 

Link to comment
Share on other sites

De website van Transavia geeft 10kg aan: http://www.transavia.com/hv/main/service?id=handbagage. Transavia vliegt volgens de site niet op Scandinavië, behalve Kopenhagen, dus ik neem aan dat je nog een overstap hebt? Er is naar mijn weten geen enkele luchtvaartmaatschappij die vanuit Nederland direct op Tromsø vliegt.

De vlucht is Amsterdam - Evenes en daarna gaan we nog ff een stukkie hahaha. Het klopt inderdaad dat Transavia niet op Noorwegen vliegt, en de vlucht is ook niet te vinden op de site van Transavia. Het is een vlucht die alleen via Voigt Travel te boeken is. HV 545. Uit navraag blijkt ook dat 10kg inderdaad het maximum is voor handbagage alhoewel er 5kg op de voucher staat. De videocamera moet dan in het ruim en ik denk dat dat niet verstandig is.

Link to comment
Share on other sites

Wat betreft de bagage : KLM hanteert 12 kg als grens voor de handbagage en Widerøe 8 kg., althans voor domestic flights. In al die jaren hebben ze bij mij nog nooit de handbagage nagewogen, als is dat natuurlijk geen garantie, maar over het algemeen doet men er toch niet al te moeilijk over, zolang alles maar binnen het schappelijke blijft.

Worse case scenario: alle zware lensen in je jas en hopla onder de 10 kg :P

Link to comment
Share on other sites

Guest Paulsky

Dat was voor mij dus; Oke, 6-D vanwege de hogere ISO dus. Voor het gewicht maakt het weinig uit tov de 60-D. Standaard ISO max 25.600 of de uitgebreide versie met een max van ISO 102.400 ? Er zijn in ieder geval met een korte belichtingstijd goede opnamen mee te maken. Ben heel benieuwd naar de resultaten want die heb ik voor deze camera(instellingen) nog niet gezien.

Link to comment
Share on other sites

Ben je van plan om foto's met 25,600 of 102,400 iso te maken? Ja, dat mag natuurlijk, maar je moet ze niet als grote poster dan willen afdrukken.... je krijgt met deze settings veel te veel ruis (ook met een 6D!)

 

3200 iso zou voor mij de hoogste setting zijn dat je moet gebruiken met de huidige technologie ;)

Link to comment
Share on other sites

Dat was voor mij dus; Oke, 6-D vanwege de hogere ISO dus. Voor het gewicht maakt het weinig uit tov de 60-D. Standaard ISO max 25.600 of de uitgebreide versie met een max van ISO 102.400 ? Er zijn in ieder geval met een korte belichtingstijd goede opnamen mee te maken. Ben heel benieuwd naar de resultaten want die heb ik voor deze camera(instellingen) nog niet gezien.

Nee, niet perse, ik heb nu een grotere beeldhoek, eerst was het 93graden en  nu met dezelfde lens 115 graden. Ik had mijn 400D en 60D op het internet te koop gezet en mensen konden bieden. Vandaag kreeg ik een bod op de 60D waar ik niet omheen kon en heb gelijk de nieuwe 6D van Canon gekocht. Beide andere zijn inmiddels verkocht. Uiteraard wel even gekeken of de camera niet heel anders was maar dat viel mee. Gelukkig heb ik niet veel hoeven bijleggen en die 400D deed ik toch niets meer mee. Maar je hebt gelijk, de iso waarde kan ook hoger worden ingesteld en zal minder ruis geven op hogere iso waardes vanwege de kleinbeeld C-MOS. Bovendien zat Adobe photoshop en Lichtroom ook meegeleverd met de camera. :) :)  Te blij met mijn nieuwe speeltje :). Normaal  zou ik 800 iso gebruiken maar nu kan ik iets hoger gaan :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.