Jump to content

Poollichtreis 9 februari Tromsø


Ed Touwen

Recommended Posts

Beste Marcel,

 

Wij zijn sinds 16 januari weer terug in nederland zonder maar iets van het noorderlicht te hebben meegekregen in Kristiansund. Balen dus maar omdat we niets hebben gezien gaan we 9 februari voor een week naar Tromso wat het summum moet zijn voor het noorderlicht. Mijn vraag daaromtrent is, gezien ik hier niets over kan vinden op internet, hoe vaak kun je het op een week daar gemiddeld verwachten? Omtrent fotografie: kan ik uit de voeten met een f2.8 70-200 lens? Kan ik het ook filmen, ik ben in het bezit van een profesionele camera type Sony HXR-MC2000E. Zou leuk zijn als we dit keer wel geluk hebben :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Beste Marcel,

 

Wij zijn sinds 16 januari weer terug in nederland zonder maar iets van het noorderlicht te hebben meegekregen in Kristiansund. Balen dus maar omdat we niets hebben gezien gaan we 9 februari voor een week naar Tromso wat het summum moet zijn voor het noorderlicht. Mijn vraag daaromtrent is, gezien ik hier niets over kan vinden op internet, hoe vaak kun je het op een week daar gemiddeld verwachten? Omtrent fotografie: kan ik uit de voeten met een f2.8 70-200 lens? Kan ik het ook filmen, ik ben in het bezit van een profesionele camera type Sony HXR-MC2000E. Zou leuk zijn als we dit keer wel geluk hebben :)

Op de breedtegraad van Tromsø heb je bijna iedere avond wel iets van poollicht, mits je natuurlijk geen last hebt van wolken. De maan zou inderdaad wat kunnen storen maar dat hoeft geen probleem te zijn. Qua fotografie zou ik een groothoeklens nemen. f2.8 is een prima diafragma opening maar 70mm is echt te veel telelens. Je hebt een groothoek lens nodig om het poollicht goed op de gevoelige plaat te zetten. Filmen: over het algemeen is de aurora te zwak om te filmen, dat is nog erg weinig gedaan, vandaar dat je bij het fotograferen ook lange sluitertijden moet gebruiken... maar je kan het altijd proberen!

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor jullie info, begrijp hieruit dat ik het toch ga meemaken :) :) :) :)

Ook ben ik nog even gaan neuzen voor veelgebruikte lenzen bij dit soort fotografie en ben inmiddels op pad geweest voor een f 1.4  50mm canon objectief, lekker compact gezien ik nu alleen in het bezit ben van de f3.5 EFS 18-135 en de f2.8 70-200. Ik begrijp dat ik deze lenzen thuis kan laten en beter voor een andere kan gaan waaruit ik 2 keuzes heb, oftewel een f1.4 50mm standaardlens (komt uit op f 1.4 75mm gezien de vermenigvuldigingsfactor van de camera of een groothoek van f1.8 28mm ( x1.5 = f1.8 42mm). Kan iemand mij advies geven voor de beste keuze objectief?

Link to comment
Share on other sites

Ja hoor moet lukken als je daar een week verblijft. Met een beetje geluk pik je nog net de stream mee van een coronal hole die zich nu op de farside bevind.

Wat voor camera heb je precies? Heb je een full-frame of een crop sensor? f1.8 is een fantastisch diafragma opening maar ook 50mm lijkt me aan de krappe kant. Je moet je bedenken dat het poollicht zich van horizon tot horizon strekt en als je mooie wijde composities wil maken moet je echt groter gaan. Ik heb zelf een 18mm lens (APS-C sensor) en dat gaat net is mijn persoonlijke mening.

Link to comment
Share on other sites

Beste Marcel

 

Ik ben in het bezit van de Canon 60D (APS-C sensor) met een crop factor van 1.6. Ik begrijp uit je verhaal dat ik moet zoeken naar een lens van maximaal 18mm met een zo groot mogelijke lichtsterkte, misschien is deze goed:

Sigma 24-70mm f/2.8 EX DG IF HSM Canon
Link to comment
Share on other sites

Hoi Ed,

Ik ben zelf in het bezit van een Nikon D5100 met een crop factor van 1.5 dus kan me redelijk inbeelden waar je tegenaan gaat lopen. Ik wil je niet op de kosten jagen met dure lensen dus neem een wel overwogen beslissing. Denk ook na of je de lens later wil gebruiken voor meer doeleinden dan alleen poollicht. Een 24mm lens kan je overwegen maar als ik puur op mijn eigen ervaring af ga lijkt me dit nog aan de krappe kant. Ik heb zelf een hele simpele en goedkope lens (18-55mm f3.5) waar ik mijn poollicht foto's mee maak en alhoewel 18mm werkt zou ik er graag nog een lens erbij willen hebben met een iets breder gezichtsveld als het even kan. De Tokina 11-16mm f/2.8 is een goede lens die veel mensen met een crop sensor gebruiken voor poollicht fotografie maar ook de Samyang 14mm f/2.8 is een optie. Als je een lens wil hebben die erg snel is (laag f-getal) en mischien voor iets meer dingen gebruikt kan worden dan alleen poollicht en landschappen zou je aan de Sigma 18-35mm f/1,8 kunnen denken.

 

PS: mischien heb je ons poollicht fotografie help artikel al is gelezen maar zo niet zou ik dat toch even doen, hier hebben we ook nog wat algemene tips en tricks staan: http://www.poollicht.be/nl/help/het-fotograferen-van-poollicht

Link to comment
Share on other sites

Hoi Marcel,

 

Heel erg bedankt voor je hulp, het artikel over poollicht fotografie had ik al gelezen maar vaak wordt je van de wijs gebracht door derden die vaak alles menen te weten. Ik ben al in het bezit van de standaardlens 18-55 f3.5 maar deze is naar mijn mening niet snel genoeg waardoor ik langere sluitertijden moet gebruiken en het beeld waziger wordt.

De Samyang 14mm f2.8 is een gunstig geprijsde lens die ik vandaag zeker even ga testen gezien het koopzondag is, Een andere lens die ik tegen gekomen ben is de

Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM landscape kit met een RC-6 afstandsbediening, een Joby Gorillapod Zoom, en Canon Eos Adventure Portret- & Landschap Fotografie DVD.

De lens wordt geleverd met een hoop troep maar de afstandbediening (heb ik niet) is makkelijk en deze is hetzelfde geprijsd als de gewone zonder alle extra's. Hij is wel duur maar dan heb ik wel een breder toepasbaar objectief.

Misschien is dit een goed alternatief?

Link to comment
Share on other sites

Die landscape kit, dat klinkt best goed. 16mm is een zeer acceptabel gezichtsveld en f/2.8 is goed snel. Iets van een afstandsbediening is ook erg handig om te hebben. Dat het objectief tot 35mm gaat is inderdaad handig, zo kan je hem voor meerdere toepassingen gebruiken. Zou het zeker overwegen!

 

EDIT: heb ons gesprek even opgesplitst naar een nieuw onderwerp. Past wat beter in een nieuw onderwerp dan in het poollichtkansen onderwerp. :)

Link to comment
Share on other sites

Die landscape kit, dat klinkt best goed. 16mm is een zeer acceptabel gezichtsveld en f/2.8 is goed snel. Iets van een afstandsbediening is ook erg handig om te hebben. Dat het objectief tot 35mm gaat is inderdaad handig, zo kan je hem voor meerdere toepassingen gebruiken. Zou het zeker overwegen!

 

EDIT: heb ons gesprek even opgesplitst naar een nieuw onderwerp. Past wat beter in een nieuw onderwerp dan in het poollichtkansen onderwerp. :)

Hoi Marcel,

 

Je had dit nieuwe forum beter "Poollicht fotografie voor Dummy's" kunnen noemen, was misschien toepasselijker :lol:

Ik ben net op pad geweest en mijn constatering is dat een goeie camera, bijvoorbeeld de 5D Mark III (full frame) betere prestaties levert met goedkopere objectieven, dan heb je ook een bijvoorbeeld 16-35mm f2.8 objectief terwijl ik nu met die cropfactor zit. Mijn huidige camera ligt nog goed in de markt en krijg er een goede inruil voor dus een overweging om voor een andere camera te kiezen ligt voor de hand en zal naar alle waarschijnlijkheid goedkoper uitvallen dan andere objectieven aanschaffen. Met die 16-35 levert mijn camera 25.6-56mm terwijl ik met een occasion Canon 5D body de 18-55 kan gebruiken die ik al in mijn bezit heb. Jouw foto's zijn ook mooi terwijl de lens die je gebruikt een 27-82,5mm f3.5 is (even snel omgerekend). Misschien had ik beter moeten nadenken toen ik over ging op de aanschaf van een andere camera, ik dacht dat ik een hele goeie kocht maar al bij al betekende dit ook dat ik gebonden was aan zeer dure objectieven. De Samyang en Tokina objectieven ga ik overwegen maar ook de overstap naar een Full Frame is het overwegen waard, tenslotte hoeft het niet perse een nieuwe te zijn. In ieder geval ben ik heel blij met de input die ik van jou gekregen heb want dit heeft geresulteerd in een stoomcursus fotografie  :blink:  (waaronder veel internetwerk) en weinigen maken mij nu nog iets wijs over fotografie dus nogmaals mijn dank. De Canon 16-35mm f2.8 wordt het in ieder geval niet want de prijs 1269 euro doet mijn keuze toch naar een full frame neigen. Verder heb ik even gekeken naar de donatie omdat ik vind dat jullie toch voor iedereen klaar staan en ook de tijd nemen mijn eindeloos gezeik te beantwoorden :D. Ik zag dat dat via Pay Pall moest, kan dat ook anders? Creditcard of zo?

 

Met vriendelijke groet

 

Ed Touwen

Link to comment
Share on other sites

Guest tkslange

Voor mijn poollichtreis naar Tromsø afgelopen februari heb ik op marktplaats goedkoop een Sigma 17-35mm f/2.8-4 gevonden voor mijn Nikon D5100. De resultaten plus fototips kun je vinden in mijn verslag: . Wie weet is er op marktplaats ook nog iets te vinden wat geschikt is voor je 60D, dat scheelt je wat flinke investeringen in nieuwe apparatuur. Investeren in een goed statief en een draadontspanner is wel een aanrader. De 18-55mm kitlens gebruiken op een 5D kun je overigens wel vergeten. De kitlens is speciaal gemaakt voor crop sensors. Op een full frame zal je de foto moeten croppen, wat uiteindelijk dezelfde brandpuntsafstand oplevert als op een crop frame.

Link to comment
Share on other sites

Je kan de titel altijd zelf aanpassen maar ik denk dat de titel prima is zo. :D

Ik zou niet meteen je hele camera inwisselen voor een full frame camera. Dan zit je met een hele hoop lensen die je niet kan gebruiken en moet je nieuwe aanschaffen. Met een crop sensor kan je uitstekende foto's maken hoor. Je moet alleen opletten dat je de juiste lensen erbij hebt. Wat tkslange zegt is uitstekend overigens... net als zijn reisverslag! Ik ben best tevreden over mijn foto's zeker aangezien ik een goedkope kitlens gebruik maar zoals gezegd zou ik toch net iets meer groothoek willen hebben. Gelukkig heb je iets gehad aan ons gesprek, er is zeker veel waar je aan moet denken bij het fotograferen en het zoeken naar de juiste apparatuur. 1269 euro is inderdaad erg gortig maar er zijn absoluut mooie groothoeklensen te vinden voor crop sensoren. De tip van tsklange over marktplaats is zeker te overwegen.

De Tokina 11-16mm f/2.8, Samyang 14mm f/2.8 en Sigma 18-35mm f/1,8 zijn de drie lensen waar ik persoonlijk een oogje op heb.

We antwoorden graag op vragen van iedereen. Daarvoor is deze site in eerste instantie ook opgestart, het informeren van iedereen over het ruimteweer. Het is absoluut geen gezeik hoor! Dank je wel dat je wilt doneren, dat is bijzonder leuk om te horen. Je kan ook met een credit card doneren: https://www.paypal.com/uk/cgi-bin/webscr?cmd=_flow&SESSION=YHkIwlpgSnFbjyXkAZqx5UvXxTjJWGH9d4B331UquG0G72dqTYNtc79cX5G&dispatch=5885d80a13c0db1f8e263663d3faee8def8934b92a630e40b7fef61ab7e9fe63

Link to comment
Share on other sites

Voor mijn poollichtreis naar Tromsø afgelopen februari heb ik op marktplaats goedkoop een Sigma 17-35mm f/2.8-4 gevonden voor mijn Nikon D5100. De resultaten plus fototips kun je vinden in mijn verslag: . Wie weet is er op marktplaats ook nog iets te vinden wat geschikt is voor je 60D, dat scheelt je wat flinke investeringen in nieuwe apparatuur. Investeren in een goed statief en een draadontspanner is wel een aanrader. De 18-55mm kitlens gebruiken op een 5D kun je overigens wel vergeten. De kitlens is speciaal gemaakt voor crop sensors. Op een full frame zal je de foto moeten croppen, wat uiteindelijk dezelfde brandpuntsafstand oplevert als op een crop frame.

Hoi Tjitse,

 

Bedankt voor je zeker bruikbare informatie en een goed verhaal trouwens met mooie picjes. De 18-55 die ik noemde is eigenlijk een 18-250mm F3.5-6 Tamron, niet geschikt maar wel bruikbaar op 5D. Kleine vergissing dus maar hij lag al een tijdje op zolder op een oude 450D. De 18-55mm is al lang niet meer in mijn bezit. Ook heb ik een bulklens 18-135mm, ook niet geschikt.

Op dit moment ben ik niet in het bezit van een goede macrolens met de juiste lichtsterkte en daar ben ik naar op zoek. Een andere camera staat zeker op mijn verlanglijst maar een occasion zoals ik eerder aanhaalde is geen goeie optie omdat je niet weet hoeveel foto's er mee gemaakt zijn. Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat de sluiter/CCD of CMOS maar 150000 kliks aankan en daarna gaat hij verslechteren (zijn niet mijn woorden maar ik neem dit zeker in mijn overweging mee). De keuze die ik ga maken is de ultrawide Samyang 14mm f2.8, een vrij goedkoop objectief die schijnbaar goeie resultaten boekt, alhoewel ook de 17-50mm f2.8 Tamron, welke ook gunstig geprijsd is, nog even een blik waardig is.

Vervelend is dat Nikon werkt met DX lenzen die speciaal voor crop cameras zijn gemaakt. Canon heeft dit naar mijn weten niet en daar is een omrekentabel voor. Uiteraard val je dan met je neus in de boter wil je een goeie lens hebben, alhoewel, er zijn alternatieven qua merk en de keuze moet dan toch eens bepaald worden. Ik zag dat je hele mooie foto's hebt gemaakt net als Marcel, en met een 14 mm f2.8 moet dit zeker lukken dus laat ik dan maar voor de Samyang gaan, daar kan ik geen buil aan vallen en deze is later ook nog bruikbaar mocht ik eens een andere camera aanschaffen welke zeker een full frame wordt.

Link to comment
Share on other sites

Guest tkslange

Met een teleconverter is een 18-55mm inderdaad te gebruiken op full frame camera's, maar daarmee verlies je ook meteen de 18mm groothoek en ook nog eens lichtsterkte... De Samyang lijkt me een prima keus. Let wel op dat het voorste lenselement bol is en je dus geen filters kunt gebruiken. Die zijn toch uit den boze bij noorderlichtfotografie, maar het kan een issue zijn bij andere landschapsfotografie. Ben benieuwd naar je resultaten!

Link to comment
Share on other sites

Met een teleconverter is een 18-55mm inderdaad te gebruiken op full frame camera's, maar daarmee verlies je ook meteen de 18mm groothoek en ook nog eens lichtsterkte... De Samyang lijkt me een prima keus. Let wel op dat het voorste lenselement bol is en je dus geen filters kunt gebruiken. Die zijn toch uit den boze bij noorderlichtfotografie, maar het kan een issue zijn bij andere landschapsfotografie. Ben benieuwd naar je resultaten!

Mooie foto's, ik hoop ook zulke plaatjes te schieten, heb je nog tips voor instellingen?

Link to comment
Share on other sites

Guest Paulsky

Hallo Ed, Even los van alle verhalen: Van alle keren dat ik in Tromsø was (voor het laatst op 3/7 oktober 2013 en 11/15 januari 2014) kan ik zeggen dat het noorderlicht er ook was, dus wat dat aangaat moet je met een verblijf van een week zeker een aantal plezierige avonden tegemoet gaan. Als je in Tromsø bent, probeer dan in ieder geval één avond de bus naar Ersfjordbotn te pakken (lijn 245), qua locatie zonder meer één van de mooiste plekken om je helemaal uit te leven. Zie : http://www.iturl.nl/snCjfL En wat Marcel eerder ook al aangeeft : er zijn (helaas) erg weinig fatsoenlijke filmpjes van de aurora's te vinden als gevolg van lichttechnische problemen. De Hurtigruten heeft vrij recent echter een fraai filmpje laten maken dat hier te vinden is (inderdaad Lyngen, Skjervøy en Tromsø) :

Link to comment
Share on other sites

Guest tkslange

 

Mooie foto's, ik hoop ook zulke plaatjes te schieten, heb je nog tips voor instellingen?

 

Zie mijn reisverslag. Daar staan wat tips en bij alle foto's staat ook exif informatie. En verder dus GEEN filters gebruiken, dat geeft interferentiepatronen (cirkels) midden in het beeld.

Link to comment
Share on other sites

https://plus.google.com/u/0/photos/111675174952233493676/albums/5973966469089675521/5973966472828347106

https://lh5.googleusercontent.com/-HGH5kn8NiMQ/UufNKPzL-pI/AAAAAAAAABw/eqvLH6gYoU4/w426-h320/P1000570.JPG

 

Zoals te zien is op de foto's is de Samyang 2.8/14mm binnen. Afstandbediening, statief, alles gereed.

Ik ga toch proberen te filmen aangezien ik in het bezit ben van een professionele videocamera met een hoogwaardige  1/4 inch ClearVid ExmorR CMOS-sensor die deze omstandigheden, volgens reviews, aan zou moeten kunnen. Niet geschoten is altijd mis.........proberen dus. Ik hoop mooie picjes te kunnen schieten en zal ze zeker op deze site niet onthouden.

Link to comment
Share on other sites

Guest Paulsky

Zelf werk ik het liefst tussen de 400 en 800, maar het blijft wel sterk afhankelijk van de sterkte van het noorderlicht zelf, de bewolking een aanwezig maanlicht. Ga je hoger, krijg je teveel ruis, zit je te laag dan krijg je het er niet echt "op". Bij lage iso heb je doorgaans langere belichting nodig; da's niet erg .... zolang er geen echt storende bewolking is, want een wolkje is niet erg, maar een gordijn van erwtensoep zit je ook niet op te wachten. Gewoon ter plaatse, afhankelijk van de omstandigheden wat experimenteren met de settings en dan en dan binnen een bepaalde bandbreedte lekker wat up- en downgraden, freewheelen en blijven bijstellen. In de analoge tijd was het altijd aanklooien omdat je de resultaten niet gelijk kon terugzien en maar moest afwachten wat je "geschoten" had. Nu met het digitale werk moet je niet bang zijn om gewoon 90% van je werk weer net zo hard weg te gooien omdat de instellingen niet helemaal "je van het" waren. Op een goede avond kun je immers honderden opnamen maken, gewoon omdat je bezig blijft, geen afscheid kunt nemen. En dat terwijl wat er niet voor je lens gebeurt (maar boven je of achter je) vaak nog mooier lijkt dan waar je op dat moment mee bezig bent. Dus de beste tip ? Eigenlijk gewoon af en toe de camera laten voor wat hij is, een borrel nemen en achterover gaan liggen om te genieten van wat het zwerk te bieden heeft.

Link to comment
Share on other sites

Heeft iemand nog een tip voor de beste iso waarde?

Om te fotograferen? Dat is iedere keer anders. Ligt er ook aan hoe fel het poollicht is. Wat je kan doen is thuis wat test foto's maken in de nacht om te zien wat voor jou camera de maximum ISO waarde is waar jij de foto's nog acceptabel vind qua ruis. Dan moet je beetje gaan spelen met de settings. Wil ik een kortere sluitertijd zodat de details in het poollicht bewaart blijft en dus een wat hogere ISO? Als het poollicht zwak is heb je mischien geen keus en moet je wel op ISO 3200 fotograferen en lang belichten. Je settings zullen iedere keer anders zijn. Er zijn geen vaste settings die onder elke omstandigheid werkt.

Link to comment
Share on other sites

Om te fotograferen? Dat is iedere keer anders. Ligt er ook aan hoe fel het poollicht is. Wat je kan doen is thuis wat test foto's maken in de nacht om te zien wat voor jou camera de maximum ISO waarde is waar jij de foto's nog acceptabel vind qua ruis. Dan moet je beetje gaan spelen met de settings. Wil ik een kortere sluitertijd zodat de details in het poollicht bewaart blijft en dus een wat hogere ISO? Als het poollicht zwak is heb je mischien geen keus en moet je wel op ISO 3200 fotograferen en lang belichten. Je settings zullen iedere keer anders zijn. Er zijn geen vaste settings die onder elke omstandigheid werkt.

3200 vind ik wel wat aan de hoge kant, eigenlijk gebruik ik nooit iso waarden boven de 1000 maar het is zoals Paulsky al zei, eindeloos foto's maken, controleren en 90% in de prullenbak, zo gaat het bij mij ook.

De foto kan dan wel de juiste belichting en sluitertijd hebben maar het eindresultaat moet ook nog die wauw factor hebben en dan blijven er uiteindelijk van die honderden maar een stuk of 10 over die echt de moeite waard zijn.

Ik stelde de vraag eigenlijk alleen om niet zoveel te hoeven experimenteren maar als er geen touw aan vast te knopen is vanwege de intensiteit en weersomstandigheden zal ik er niet omheen kunnen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Paulsky

Die 3200 is inderdaad wel heel erg hoog, al gebruik ik die dan wel weer om even wat in het rond te checken om te "kijken" of er überhaupt niet visueel (maar dus wel fotografisch) noorderlicht in het firmament zit. Toegegeven, het kan altijd ineens toeslaan, maar bij -30 is het ook af en toe fijn om "even" met een gerustgesteld hart naar binnen te kunnen.

Link to comment
Share on other sites

3200 is ook hoog, gebruik ik ook niet normaal, 1600 maximaal maar als het poollicht echt amper visueel te zien is en je een lens hebt die niet al te snel is zou je mischien wel zo hoog moeten met je ISO. Maar ach, het ligt altijd aan de situatie, iedere situatie is anders en eist andere instellingen. Gewoon spelen met de instellingen en zien wat werkt. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.