Jump to content

Poollichtkans 8 & 9 januari 2014


Recommended Posts

Als ik het goed begrepen heb, is er dus geen kans om het poollicht vanavond te zien in de provincie Antwerpen?

Ik keek er anders wel naar uit.

Link to comment
Share on other sites

Als ik het goed begrepen heb, is er dus geen kans om het poollicht vanavond te zien in de provincie Antwerpen?

Ik keek er anders wel naar uit.

Nee, er is geen enkele kans op poollicht helaas.

 

Ook mooi  :D

Had liever nu poollicht gehad en die witte rommel later. ;)
Link to comment
Share on other sites

 

Nee, er is geen enkele kans op poollicht helaas..

 

 
Had liever nu poollicht gehad en die witte rommel later. ;)

 

Begrijpelijk ;)   Ach, nog altijd beter dan gewoon wat wind hier :P

Link to comment
Share on other sites

 

Nee, er is geen enkele kans op poollicht helaas.

 

Had liever nu poollicht gehad en die witte rommel later. ;)

 

ach, schrale troost, inmiddels genieten wij hier ook van een schitterende grijze massa boven ons hoofd waar zelfs de maan zich niet aan waagt om doorheen te schijnen. Mijn telefoon App geeft aan dat het prachtig helder moet zijn boven Averoy maar sterren zijn toch niet grijs? :wacko: Misschien krijgen wijj die koude witte vlokjes ook. :lol:

Link to comment
Share on other sites

SpaceWeatherLive Rapport

Terugblik Poollichtkans 8 en 9 januari 2014

 


CME terugblik

De X1,25 CME kwam gisteravond dan eindelijk aan op aarde zo rond 20:30u, 12 uur later dan verwacht. Een langzamere CME betekend een zwakkere impact en dit was dan ook te merken. Het was allemaal stukken zwakker dan verwacht. We konden al snel stellen dat de 25% kans op poollicht waar we eerst van uitgingen konden bijstellen naar 0%. De zonnewind snelheid bij de aankomst van de CME lag rond de 520km/s wat sneller dan de normale zonnewind is, maar het is nog steeds niet echt hoog. De sterkte van het IMF had een waarde van rond de 15nT wat matig sterk is maar echt niet genoeg is voor een G3 geomagnetische storm, zelfs met een zuidelijke richting van het IMF (Bz)... deze richting was echter grotendeels noordelijk en sloeg niet eens zo ver uit tijdens de CME aankomst. Een noordelijke Bz is niet gunstig als we poollicht willen zien. Wat we gisteren zagen was waarschijnlijk slechts een zwak schampschot waar we een meer directe impact verwachte. De bulk van de CME ging duidelijk te ver zuid-westelijk van de Aarde. De Kp-index is nooit hoger dan 3 geweest vandaag en gisteren wat beteken dat alleen de hogere breedtegraad wat aan deze CME gehad heeft.

 

Vooruitzicht vanavond

We kunnen alvast stellen dat er geen enkele kans op poollicht zal zijn. De zwakke CME effecten zullen alleen maar zwakker worden. Er is geen enkele reden om nog te geloven dat we verhoogde geomagnetische condities gaan zien die poollicht in de Benelux kunnen veroorzaken.

Dit is dan ook het einde van de Poollichtkans 8 & 9 januari 2014. Poollicht.be bedankt iedereen voor hun bezoek. We zijn positief verrast door de hoeveelheid bezoekers en de feedback die we kregen, zowel op de forums als op onze sociale media kanalen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Janny Schaper

Is toch best goed dat eigenlijk,goed bezocht is toch ook dat mensen er intresse in hebben.Eigenlijk ben ik via youtube terecht gekomen bij een channel die geen doomsday verkoopt,alleen het struikelblok is dus engels.

Link to comment
Share on other sites

Valt er vanavond nog wat te zien rond 63,5 graden, gisteravond een lichtelijke gloed gezien en geprobeerd te fotograferen rond 0.30 uur met canon 60D/ 2.8 70/200 lens. De camera liet ook geen spectaculair aanwezig beeld achter :angry:

Gezien we nog 2 avonden nabij Kristiansund gestationeerd zijn hoop ik toch wel iets op de gevoelige plaat mee te kunnen nemen. :o. Ik heb 2 foto's geupload waar dus niets op te zien is :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Valt er vanavond nog wat te zien rond 63,5 graden, gisteravond een lichtelijke gloed gezien en geprobeerd te fotograferen rond 0.30 uur met canon 60D/ 2.8 70/200 lens. De camera liet ook geen spectaculair aanwezig beeld achter :angry:

Gezien we nog 2 avonden nabij Kristiansund gestationeerd zijn hoop ik toch wel iets op de gevoelige plaat mee te kunnen nemen. :o. Ik heb 2 foto's geupload waar dus niets op te zien is :wacko:

De zonnewindsnelheid ligt hoog door een Coronaal Gat wat positief is maar de richting van het IMF (Bz) is koppig noord. Hierdoor zal alleen lapland wat te zien krijgen vanavond. De Kp ligt al de hele dag rond de 1 wat niet voldoende is. De Bz moet echt zuidelijk gaan wil je vanavond iets zien. Kort antwoord: zoals het er nu voor staat, nee weinig kans.

EDIT: op je foto's zit je toch wel tegen een berg aan te kijken, probeer een plek te vinden waar je vrij zicht heb aan de noordelijke horizon.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.