Jump to content

Poollichtkans 8 & 9 januari 2014


Recommended Posts

SpaceWeatherLive Rapport

Analyse Poollichtkans 8 en 9 januari 2014

 


Samenvatting zonneactiviteit en geofysische activiteit

Op 7 januari 2014 rond de klok van half acht in de avond produceerde zonnevlekkengroep 1944 samen met het vlekloze gebied 1943 een X1,25 klasse uitbarsting. Het was een langdurige uitbarsting van een locatie die zich quasi centraal op de Zon begeeft. De uitbarsting ging gepaard met snelle asymmetrische volledige halo Coronale Massa Uitstoot (CME). Deze schokgolf vertrok met een snelheid van bijna 2.000km/sec. Dit is vrij snel voor een CME. Voor een volledig overzicht van alle gebeurtenissen rond de X1,25 zonnevlam verwijzen we u naar >dit topic.

https://www.facebook.com/photo.php?v=501528033295044

De Coronale Massa Uitstoot zoals gezien door SOHO/LASCO C2:

De Coronale Massa Uitstoot zoals gezien door SOHO/LASCO C3:

De zonnevlam zoals gezien door SDO AIA/193A:

Synopsis poollichtkans nacht 8 januari op 9 januari 2014 - Scenario 1:

Een zware G3 geomagnetische storm kan zich ontwikkelen op 9 januari als het schokfront van de X1,25 uitbarsting aankomt. Het grote probleem ligt echter bij de aankomsttijd: we verwachten de CME op 9 januari rond 7 uur in de ochtend met een plus/minus van 6 uur. Dit betekend dat de CME in het meeste gunstige geval net na middernacht zal aankomen. Dit zal zeer waarschijnlijk niet voldoende zijn om meteen een zware G3 geomagnetische storm te ontketenen zodat er poollicht in de nacht gezien kan worden. We verwachten dat de storm de G2 geomagnetische storm status zal bereiken met een redelijke kans voor zware G3 geomagnetische storm condities, het is alleen aannemelijk dat deze storm condities pas enkele uren na de impact zullen ontstaan en dan zal het daglicht al aanbreken in Europa.

 

Synopsis poollichtkans nacht 8 januari op 9 januari 2014 - Scenario 2:

Een tweede, iets gunstigere, maar ook iets minder aannemelijk scenario kunnen we ook uitschetsen: gisteren kwam er al een eerdere CME aan op aarde van een M4 zonnevlam. Deze CME zou als het ware een weg met iets rustiger ruimteweer gemaakt kunnen hebben voor de CME van de X1.25 zonnevlam. Zie het als een sneeuwschep die overtollige zonnewinddeeltjes heeft opgeschept en zo een pad heeft geschapen voor de X1 CME. Dit zou kunnen betekenen dat de CME iets minder snelheid verliest dan waar we nu van uitgaan en het front mogelijk iets eerder aankomt en sterker zal zijn. Het word absoluut nowcasten geblazen vandaag en morgen want als de CME minder snelheid verliest dan gedacht en dus al vanavond zou aankomt dan is er een reële kans dat er na middernacht een G3 geomagnetische storm ontstaat en er poollicht gezien kan worden aan de noordelijke horizon.

Vooralsnog gaan we uit van het eerste scenario aangezien we toch verwachten dat de CME wat snelheid verliest en een transitietijd van ongeveer 36 uur zal hebben. We houden de kans voor vanavond en vannacht dus vrij laag in verband met de ongunstige verwachte aankomsttijd van de CME

 

België/Nederland - Lagere gemiddelde breedtegraad: 30% kans

  

Synopsis poollichtkans nacht 9 januari op 10 januari 2014

We zullen morgen na de aankomst van de Coronale Massa Uitstoot nog de hele dag de effecten van de CME voelen. Het grote probleem is echter dat we zeer waarschijnlijk al over de piek van de storm heen zullen zijn wanneer de duisternis invalt in de avond van 9 januari en waarschijnlijk geen G3 storm condities meer zullen zien. Ook hier is het dus aannemelijk dat we buiten de boot zullen vallen maar toch raden we u aan om ook morgen de berichtgeving te blijven volgen. We houden de kans laag omdat we niet verwachten dat de CME sterk genoeg is voor G3 storm condities in de avond van 9 januari.

België/Nederland - Lagere gemiddelde breedtegraad: 25% kans

 

LET OP: als gevolg van de protonenstorm kunnen de ACE SWEPAM zonnewindparameters (snelheid/dichtheid) onbetrouwbaar zijn. Pas wanneer de protonenstorm afzwakt naar S1 condities zal deze weer betrouwbaar worden. Wat is een protonenstorm?.

 

PS.: Wegens de verwachte bezoekersdrukte kan het zijn dat we er terug uitvallen, we hopen dat dit niet gebeurt.

Doneer en steun dit project zodoende we kunnen investeren in zwaardere servers om jullie de beste surfervaring te geven en we online blijven bij grote gebeurtenissen.

Link to comment
Share on other sites

Guest didiervh

Goeie analyse!  Enige aanvulling is dat de wassende maan tot een stuk na middernacht fel zal storen, en eventueel zwak poollicht zal hierdoor veel moeilijker zichtbaar zijn.

 

Mijn voorkeur gaat naar een snelle, felle CME die morgen 3 uur voor zonsopkomst aankomt, zodat er morgenvroeg nog wat poollicht te zien is. ;-)

Link to comment
Share on other sites

En ik heb natuurlijk ook net gedoneerd omdat deze site altijd zo een grote hulpmiddel voor mij is :)

Dank voor je donatie! We hopen alvast dat de server de bezoekersvloed overleeft nav de poollichtkans. Het is al erg druk geweest vandaag ;-)

EPAM zal wat moeilijker af te lezen zijn voor de CME impact. Mocht het erg vroeg aankomen zouden we toch voor middernacht EPAM moeten beginnen zien klimmen terug. Het belooft alvast een spannende avond/nacht te worden.

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Het IMF blijft tot 10 Januari 2014 zuidelijk gericht, daarna zijn de kansen bekeken.

 

Zoals Sander al opmerkte; is de snelheid van de X1.3 behoorlijk groot en vliegt hij in het kielzog van een eerdere M7 CME.

Ik schat de noorderlicht kans een stuk hoger in, en wel op 80% !

 

Omdat er meerdere CME hebben plaatsgevonden, is de aankomsttijd niet te bepalen.

We kunnen de zonnewindsnelheid immers niet weten.

Waarschijnlijk komt de X1.2 in de loop van Donderdag 09 Januari 2014 op aarde aan.

 

Analyse geldig tot en met Vrijdag 10 Januari 2014 04:00 z.

 

PHI                    : positief   (GONG,NSO) 

Theta                : zuidelijk  (Bz)

Halfpowerpoint  : 53 minuten  longduration

                           B0 -3.88°

Locatie NOAA 1944  : S09W03

Link to comment
Share on other sites

Op dit moment ben ik op vankantie in Averoy Noorwegen (N64 graden), wil uiteraard graag het noorderlicht live meemaken.

Ik  zie op dit forum dat er gesproken wordt over een behoorlijke kans vannacht. Wat kan ik verwachten?

Link to comment
Share on other sites

Op dit moment ben ik op vankantie in Averoy Noorwegen (N64 graden), wil uiteraard graag het noorderlicht live meemaken.

Ik  zie op dit forum dat er gesproken wordt over een behoorlijke kans vannacht. Wat kan ik verwachten?

Hoi Ed, welkom op het forum. Het zal eraan liggen of het schokfront deze nacht aankomt (waneer het dus donker is) we verwachten namelijk dat de CME aankomt net waneer de Zon opkomt. Toch zal ook morgenavond je een zeer goede kans hebben op poollicht. Let er dus op of de CME er is de komende 24 uur. Er zal een goede kans zijn dat je daar poollicht gaat zien mocht je goed weer hebben.

Link to comment
Share on other sites

Dank, ik zag iets over uiterlijk morgenochtend 7 uur maar de zon komt hier pas om 10 uur smorgens op en rond 16.00 uur is het alweer donker. In een of andere app op mijn telefoon geeft hij een Kp1 aan terwijl in het weekend Kp3 en helder weer wordt afgegeven. Ook  de temperatuur gaat drastisch omlaag. De lokale bevolking geeft aan met grote regelmaat het noorderlicht te kunnen waarnemen maar het moet wel  kouder zijn en dan het liefst onder 0. Ik ben een leek op dit gebied en misschien is het verstandig om jullie cursus voor dummi's te volgen en zo wat meer op de hoogte te komen maar op dit moment zit ik op een goede lokatie in Noorwegen en wil eigenlijk gewoon dit eens in mijn leven meemaken, al is de kans klein en vandaar mijn vragen. Alvast bedankt

Link to comment
Share on other sites

Dank, ik zag iets over uiterlijk morgenochtend 7 uur maar de zon komt hier pas om 10 uur smorgens op en rond 16.00 uur is het alweer donker. In een of andere app op mijn telefoon geeft hij een Kp1 aan terwijl in het weekend Kp3 en helder weer wordt afgegeven. Ook  de temperatuur gaat drastisch omlaag. De lokale bevolking geeft aan met grote regelmaat het noorderlicht te kunnen waarnemen maar het moet wel  kouder zijn en dan het liefst onder 0. Ik ben een leek op dit gebied en misschien is het verstandig om jullie cursus voor dummi's te volgen en zo wat meer op de hoogte te komen maar op dit moment zit ik op een goede lokatie in Noorwegen en wil eigenlijk gewoon dit eens in mijn leven meemaken, al is de kans klein en vandaar mijn vragen. Alvast bedankt

In de uren rond middernacht (bij gelijke geomagnetische activiteit) is de poollicht ovaal het dikst en is de kans over het algemeen het grootst vandaar dat de kans een stuk minder is dat je iets ziet in de ochtend bijvoorbeeld. De app is dan niet up-to-date want de meeste instanties spreken ook over Kp7. De tempratuur heeft niks te maken met poollicht, het is vaker helder weer als het koud is vandaar dat ze waarschijnlijk bedoelen dat er dan meer waarnemingen zijn. Uw vragen zijn meer dan welkom, we beantwoorden ze graag. De kans is in ieder geval vrij groot dat u morgenavond poollicht kan zien bij goed weer.

Link to comment
Share on other sites

Ik wil u alvast heel hartelijk danken voor uw reactie op mijn vragen, als ik morgen het poollicht zien zal ik mijn ervaring hier even posten en eventuele foto's/film zal ik op mijn facebook plaatsen. We vertrekken hier pas volgende week maandag, als we nog niet even blijven hangen, de natuur is hier ongekend mooi maar de dagen zijn te kort en op zo'n trip wil je alles gezien hebben. Er schijnen hier zelfs Orca's in de fjorden voor de deur gespot te zijn, gewoon ongekend.

Link to comment
Share on other sites

Ik wil u alvast heel hartelijk danken voor uw reactie op mijn vragen, als ik morgen het poollicht zien zal ik mijn ervaring hier even posten en eventuele foto's/film zal ik op mijn facebook plaatsen. We vertrekken hier pas volgende week maandag, als we nog niet even blijven hangen, de natuur is hier ongekend mooi maar de dagen zijn te kort en op zo'n trip wil je alles gezien hebben. Er schijnen hier zelfs Orca's in de fjorden voor de deur gespot te zijn, gewoon ongekend.

Graag gedaan, foto's zijn ook in ons ''poollichtreizen'' forum meer dan welkom! De dagen zijn nu inderdaad vrij kort op 64N.

Link to comment
Share on other sites

In de dichtheidsgrafiek zijn hoge pieken te zien af en toe.

 

Zou het kunnen dat er af en toe wat juiste data door komt en de dichtheid van de zonnewind echt al hoog is nu?

Link to comment
Share on other sites

Iemand nog iets zinnigs te melden m.b.t. de aankomst van de CME?
Had me al voorbereid op een hoge Kp, deze morgen.
Qua weer wel een meevaller, want het was/is zwaarbewolkt.

Misschien hebben we vanavond toch wat geluk..... :wub:  :D

Link to comment
Share on other sites

SpaceWeatherLive Rapport

Update Analyse Poollichtkans 9 januari 2013

 


We wachten nog steeds op de CME aankomst van de X1,25 zonnevlam. Er zijn op dit moment geen indicaties dat de CME al geariveerd is of onze planeet heeft gemist.

Ondertussen lijkt het erop dat de ACE SWEPAM (zonnewind) data weer betrouwbaar is. De verwachte Wing-Kp is ook weer terug om deze reden. Let er op da de data nog steeds fouten kunnen vertonen door de S2-klasse protonenstorm. Let hier dus op waneer je de zonnewind data bekijkt.

Link to comment
Share on other sites

Toch weer een bijzondere gang van zaken......
Ben benieuwd hoe de CME zich gaat manifesteren.

Kan iemand verklaren waarom we nog niets "zien"?
Is een dergelijke vertraging een voorbode voor een zwakke(re) CME of juist niet?
Kan dit resulteren in een zwaardere impact?
 

Link to comment
Share on other sites

Toch weer een bijzondere gang van zaken......

Ben benieuwd hoe de CME zich gaat manifesteren.

Kan iemand verklaren waarom we nog niets "zien"?

Is een dergelijke vertraging een voorbode voor een zwakke(re) CME of juist niet?

Kan dit resulteren in een zwaardere impact?

Een CME kan altijd vertraging oplopen. Op LASCO zien we enkel het begin van de CME maar niet hoe het zich verder gedraagt en evolueert. Het tijdstip wordt dan ook bepaald op basis van de gemiddelde vertreksnelheid van op de Zon en dat te vergelijken met de historische CME's die daarmee overeenstemmen om een gemiddelde aankomsttijd te hebben. Zo'n tabel kan je vinden in het help gedeelte op de website waar de gemiddelden in staan. Gezien elke CME anders is varieert die dus en rekent men bij een aankomsttijd altijd een marge van + en - x uur en dan nog kan het er uren naast zitten. De enige leidraad die resteert is EPAM die vertelt wanneer het bijna aangekomen is.

Gezien het langer duurt zal ook de aankomstsnelheid lager zijn, dus hoe langer het duurt hoe trager de snelheid zal zijn bij aankomst.Beïnvloed dit poollichtkansen, ja maar veel zal afhangen wat het IMF doet na impact, dus pas dan kunnen we inschatting maken.

Een veel uitgebreidere uitleg kan je vinden in het vragenforum met de presentatie "Ruimteweer voor dummy's".

Link to comment
Share on other sites

SpaceWeatherLive Rapport

Analyse Poollichtkans 9 januari 2013 update

 


 

Update synopsis poollichtkans nacht 9 januari op 10 januari 2014

Een korte update van het Poollicht.be team over wat we kunnen verwachten de aankomende avond en nacht. De Coronale Massa Uitstoot (CME) is nog niet aangekomen op aarde en is dus erg laat. Er is geen reden om te geloven dat de CME de aarde gemist heeft en we verwachten nog steeds een impact. De lage-energie protonen op de ACE EPAM instrument blijven verhoogd en laten geen daling zien, wat zou gebeuren als een CME de aarde passeert. De CME kan letterlijk ieder moment aankomen maar ook nog enkele uren op zich laten wachten. Wel is het duidelijk dat een langzamere CME ook een minder zware impact geeft, daarom verwachten we nu hoogstens G2 geomagnetische storm (maximum Kp-waarde: 6) condities wat betekend dat er geen poollichtkans zal zijn en enkel noord-Nederland een klein kansje heeft. We houden de kansen daarom dus vrij laag: 25% voor vanavond en vannacht. Toch raden we u aan om de berichtgeving te blijven volgen.

 

België/Nederland - Lagere gemiddelde breedtegraad: 25% kans

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

Hier sluit ik mij volledig bij aan.

 

Bij het uitblijven van de Forbush decrease, blijkt dat de CME nog niet in de buurt van de aarde is.

Mocht deze CME vannacht aankomen, dan duurt het nog zeker 12 uur voordat de auroral oval genoeg energie heeft om het noordelicht te kunnen veroorzaken.

 

Hiermee is niet gezegd dat er op de nacht van 10 op 11 Januari 2014 geen kans op poolicht zal zijn, het IMF blijft een dagje langer gunstig.  Gong en NSO hebben de prognose in de positieve zin bijgesteld.

 

Stay tuned!

Link to comment
Share on other sites

EPAM is begonnen aan de final jump, er is een zeer sterke stijging nu zichtbaar. Dit betekend dat het schokfront nu echt dichtbij is en we een impact kunnen zien binnen het uur. Het is wachten tot het z'n piek bereikt om dan over te schakelen naar de zonnewindparameters om het schokfront ter hoogte van de ACE satelliet te zien aankomen. Na impact bij de ACE satelliet zal de zonnewind dan er nog een 40-tal minuten er over doen om de Aarde te bereiken en de magnetometers hierop zullen reageren.

Link to comment
Share on other sites

Een late aankomst is nooit goed en dat hebben we geweten want zopas is het schokfront aangekomen en het was een zwakke CME impact: Zonnewindsnelheid 520.9km/sec - IMF Bt (sterkte): 13.3nT. Bij impact was de richting van het IMF noordelijk.

DHet schokfront doet er nu nog 40 minuten over om de Aarde te bereiken, vanaf dan gaan de magnetometers hierop reageren.

Een zware geomagnetische storm wordt niet verwacht gezien de parameters momenteel hiervoor allemaal niet goed zijn. De poollichtkans voor België en Nederland lijkt hiermee definitief van de baan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.