Jump to content

zonnevlekkengroepen 0907 en 0908


Guest Rens v.d. Pols

Recommended Posts

Guest Rens v.d. Pols

Er is ondertussen al wat meer duidelijk geworden over de terugkomst van zonnevlekkengroep 0904. Dat fakkelveld daar zit nog een kleine zonnevlekkengroep van 5 zonnevlekken die 0907 heet. De echte 0904 is de 0908 die erachter zit en er goed uit ziet! Nu nog even afwachten tot meer details over zonnevlekkengroep 0908, 0908 zit nu in de startpositie: 1 zonnevlek

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ja en nu is dus ook duidelijk geworden dat 0904 niet het fakkelveld is maar hetgene wat er achter zit, 0907 is de zonnevlekkengroep in het fakkelveld, 0908=0904 die erachter zit en een aardige grootte heeft, afwachten nu dus...

Link to comment
Share on other sites

Na problemen met mn internet verbinding ben ik ook weer online. :)

Ja laat die oude 904 maar groeien ik heb er wel een hard hoofd in aangezien ik de vorige vlekken toch iets verkeerd had ingeschat, vandaar deze voorzichtigheid.  De zon blijft onvoorspelbaar dat zie je maar weer.

Wanneer wordt de zon nu eens rustig? Blijft een komen en gaan van vlekken, zonder grote activiteit welliswaar maar toch we zitten te wachten op het minimum. Ik denk dat dit niet zo'n lang minimum wordt aangezien hevige zonnecycli wordt voorafgaand met een snelle minimum meestal.

We kunnen alleen maar hopen, de zon is echt onvoorspelbaar. Het kan vriezen en kan dooien.

Oude 904 is in iedergeval een mooie vlek weer. Hopelijk wordt ie min weer zo als vorige keer. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Misschien deze keer toch een M-flare, 0908 gaat goed komt te voorschijn en verhoogd de zonneactiviteit een beetje. Ik zie dit nadat mijn verbinding het weer doet...

Link to comment
Share on other sites

Guest tom bonte

ik zou toch geen te grote voorspellingen meer doen :) aangezien de zon ons met de vorige groepen al iedere keer goed liggen heeft gehad...

van mij mag het minimum er snel aankomen om dan over te gaan naar een nieuwe cyclus.

Link to comment
Share on other sites

De zonnevlek 908 is een normale zonnevlek die niet meteen activiteit zal geven, daar is ze te klein voor en de magnetische complexiteit is ervoor de klein; dit zie je ook aan de vlek zelf. Enkel mocht ze zich verder ontwikkelen is er een kans maar daar vrees ik wat voor want de regio is al oud te noemen...

Link to comment
Share on other sites

Guest Jeffrey C.

mmm, ik vind toch dat ze enorm snel groeit. Als ik mijn waarneming van vanmiddag met de die Kanzelhohe vergelijk. Een wereld van verschil.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jeffrey C.

ik heb het hier niet over SOHO, maar over de waarneming van Kanzelhohe (A1, A1 H2 om 6u35) en de mijne van vanmiddag (C11, C3 en H2), met vergelijkbare seeing. Dit wijst toch wel op de snelle groei van beide groepen.

Link to comment
Share on other sites

New region 10909 emerged in the southeast quadrant on September 5 and was numbered the next day by SEC. The region developed moderately quickly on September 6

komt er nog een nieuwe?

De zon houdt niet op?

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Nou verwacht maar niet teveel meer, na een C1.1 van zonnevlekkengroep 0908...We moeten nu de aandacht gaan richten op de aankomende zonnevlekkengroep 0910 en die was ook weer wat actiever en ik hoop dat hij een goeie breedtegraad heeft en een omgekeerde polariteit. Maar verlopig kunnen we dat nog alleen maar hopen...

Update: Toch nog een B7.58 geweest net...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Dat wordt het sowieso Jeffery, maar 0905 komt ook weer terug en lijkt de zonneactiviteit ook een beetje te beinvloeden al...naast 0908(de oude 0904) doet 0905 ook wat...

Link to comment
Share on other sites

Guest Jeffrey C.

Als er nog veel overschiet van 905... Ik had het wel niet over het minimum hoor  ;). Van mij mag dat minimum trouwens vlug komen, het is dan het 2de minimum van de zon dat ik waarneem.

Link to comment
Share on other sites

Tja de MUF (Maximal Used Frequentie) is rond de evenaar bijgesteld op

26 MHZ wat heel erg laag is en betekend dat we een erg rustige periode tegemoet gaan.

Als de zon 1 keer maar een M of X geeft veranderd dit natuurlijk gelijk.

Laatste tijd zitten we op het Noordelijk Halfrond zo rond de  18MHZ overdag, wat veel te laag is.

In het zonnemaximum (2011-2012)  kan dat zelfs over de 300Mhz zijn,  dus superverbindingen met zeer laag vermogen.

Nu heb je (in het minimum) veel vermogens nodig voor relatief kleine afstanden.

Conclusie :  We gaan nu toch wel het minimum in (of zitten er al in) dit zijn namelijk nogal extreem lage getallen.

Hopelijk zijn we dit stadium snel gepasseerd en is er een uitzondering op de regel dat we niet altijd een lang minimum hoeven te hebben omdat we voor een extreem hoog actieve zonnecyclus staan.

Tijd zal het leren.

:)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Inderdaad de tijd zal het leren en behalve 0905 keert 0906 ook terug, we zien het wel maar we hoeven er niet veel meer van te verwachten, hopen dat we nu het begin krijgen van de rustige periode en dat het hopelijk een lekker kort minimum wordt. Maar ook op de polariteit goed in de gaten houden, ik vind ook juist dat de FM MHZ's het juist goed doen maar dat kan volgens ook aan het rustige weer liggen? Gek genoeg wisselen de zon en het weer elkaar af, na een rustige weersperiode en een warme was de zon actief en nu wordt het weer actiever en de zon rustiger, puur toeval...of niet?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.