Jump to content

zonnevlek 10905 vlek van nieuwe cyclus?


Vancanneyt Sander

Recommended Posts

het klinkt erg raar maar er is iets vreemds aan zonnevlek 10905. Op de magnetogram heeft deze een omgekeerde polariteit. Echter vlekken van de nieuwe cyclus zouden op veel hogere breedtegraden verschijnen en is deze een echte uitzondering. De vlek plakt ook letterlijk aan de evenaar en staat slechts op 8°.

Kunnen we dit als vlek van 24ste cyclus beschouwen, ik weet het niet... Hopelijk brengen de komende dagen hier een antwoord op...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Dit is zeer vreemd inderdaad want hij vertoont wit-zwart-wit! Dit zou betekenen dat 0905 bij de nieuwe cyclus hoort! Maar de breedtegraad is zeer laag maar aan twee kanten wit daar is iets vreemds mee aan de hand. Wat voor geheimen zitten er bij deze actieve 0905?

Misschien heeft het met de actieve cyclus te maken dat hij zo laag en actief langskomt de grens tussen de cyclussen want mijn gedachten denken dat dit best weleens de vlek zou kunnen zijn waar we op zaten te wachten en misschien blijft de zon wel zo als in juni-juli-augustus dat er helemaal geen superecht minimum aankomt omdat de volgende cyclus eraan komt en die misschien wel actiever wordt dan cyclus 23...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Als je nou eens op spaceweather kijkt en je zoekt 16 augustus op dan zie je een verhaaltje over een Backward sunspot staan, als die daar staat zou die het dan zijn? Want die zat wel op een goeie breedtegraad. En is omgekeerd. Ergens tussen de 25-50 graden NB en had geen nummer. Maar ik heb het idee dat deze het wel kan zijn...

De kans op een M-flare is alleen wel ingezakt...

Link to comment
Share on other sites

Guest tom bonte

de link die ik doorgaf was dat artikel over die backward sunspot...:)

ja...nu slechts 5% kans op een Mflare. maar deze zal wel stijgen vermoed/hoop ik naarmate de vlek (hopelijk!) weer actiever wordt...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Het lijkt op 0875, de M-flare kans geeft minder kans aan en dan opeens BOEM! En de zonneactiviteit voor een (eventuele) BOEM is hetzelfde als bij 0875, maar 0905 is toch iets specialer dan 0875, al was 0875 de beste zonnevlekkengroep tot nu toe! Maar een goeie uitbarsting van 0905 is goed mogelijk nog steeds! En de vraag blijft nu welke zonnevlekkengroep zegt nu definitief dat cyclus 24 is gestart?

Update: Ik vind 0905 nu ook een beetje hetzelfde doen als 0904...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Inderdaad dit lijkt erg veel op 0878, de vorige vlek waarvan we dachten dat hij bij de nieuwe cyclus hoorde die veroorzaakte eerst ook een aantal C-flares en kromp daarna in.

Wat ook zou kunnen is dat 0905 hetzelfde doet als 0904, 0904 daalde eerst ook weer maar wist toch weer te stijgen.

Wat ook kan dat het net zo'n 0898 geval is, eerst met een fakkelveld naar onze kant op de zon en toch BOEM roepen!

Een van deze drie mogelijkheden gaat het worden...

Link to comment
Share on other sites

Ik denk ook dat deze vlek nog wel wat in petto heeft(weet natuurlijk nooit zeker), ten eerste omdat we hem nog maar net zien en ten tweede dat met dit soort vlekken in dit soort perioden van de zon snel kunnen varieren maar ook de X-ray background flux kan snel veranderen.

Ik vind hem ook veel weg hebben van 904 .

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Hmm ik had wel verwacht dat je zoiets zou zeggen witte ;)

Ik vind het inderdaad het meeste dat 0905 veel weg heeft van 0904 en 0875. Ik geloof er ook nog in dat deze vlek wat in petto heeft, verlopig blijf ik nog bij mogelijkheid 2 en 3. De variatie van zonnevlekkengroepen zoals 0905 kan erg veel zijn dus we wachten nog maar even af...

Link to comment
Share on other sites

Guest Revontulet

Hopelijk komt er nog iets aan. Met de gebeurtenissen van het afgelopen weekend willen we natuurlijk meer van dat moois. ::)

Ik denk dat we ons nu het best toeleggen op het coronale gat. Dat ziet er toch behoorlijk groot uit. Toch op dit moment want het kan vlug inkrimpen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Nou de kansen zijn nu 5% op een M-flare en zo'n 20% op een C-flare, uiteindelijk heeft 0905 wel de configuratie beta-gamma gekregen en 12 zonnevlekken maar de activiteit is laag, het schommelt namelijk soms wel erg veel terug in de A...hopen dat het zich zo snel mogelijk weer herstelt...

Op Spaceweather staat ook een zeldzaam fenomeen. Een Nederlander uit Valkenswaard die een foto van zonnevlekkengroep 0905 op spaceweather heeft gekregen! En daar staat ook een leuk raadseltje bij waar ik niet intrapte...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Deze 0905 is behoorlijk hard aan het prutsen op het moment, de zonneactiviteit ligt op A4.91-A5.60. Behoorlijk laag dus. Maar wat gaat deze 0905 toch allemaal nog doen? Het blijft een rare aparte zonnevlekkengroep vind ik...

Update 1: 0905 vertoont wel op de zonnefoto's(vooral op de groene die apart staat) dat 0905 op exploderen staat!

Link to comment
Share on other sites

Guest Revontulet

Ik denk ook dat 905 op springen staat. Op de groene foto word de vlek witter en witter. Dit lijkt mij een goed voorteken.

Link to comment
Share on other sites

Guest Revontulet

Wit zoals 904 is geweest is ze (nog) niet. Maar in vergelijking met deze morgen is ze toch lichter van kleur geworden

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

0905 rommelt wat in de A en in de B, de explosievorm heeft 0905 nog steeds, dus het wordt nog even afwachten, een M-flare is nog steeds niet uitgesloten. Er staat bij er een aardige kans voor een C-flare van 0905 in het activiteitenrapport...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Nog rampzaliger: A3.52 :tickedoff: 0905 is behoorlijk aan het prutsen :knuppel2: Of het nog wat wordt betwijfel ik sterk...

Link to comment
Share on other sites

Guest Revontulet

De 905 is inderdaad verschrikkelijk aan het instorten.

Er is wel dat andere goede nieuws over 905. Het is, nog altijd, een vlek met ongekeerde polariteit. De 24ste cyclus is dus weldegelijk van start gegaan.

Maar we hebben nog altijd dat coronaal gat dat deze week aankomt om naar uit te kijken. ::)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Instorten qua zonneactiviteit inderdaad, 0905 prutst diep in de A: A3.52-A4.22. Het aantal zonnevlekken dat 0905 heeft is van 12 gisteren naar vandaag 13 gesprongen, op de aparte groene zonnefoto ziet 0905 er erg machtig uit, misschien heeft deze tegenvallende activiteit te maken met dat een vlek met omgekeerde polariteit van de nieuwe cyclus niet actief hoort te zijn? Terwijl de vlek steeds machtiger wordt op de zonnefoto zakken de kansen op flares met de dag in...

Nu is het feest! :D :D Cyclus 24 is begonnen, het staat nu te lezen op Spaceweather...

Zonnevlekkengroep 0905 heeft de doorslag gegeven!

Update: He he, eindelijk van de A3.52 af, het is nu een A6.31...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.