Jump to content

nieuwe zonnevlekkengroep op komst(0905)


Guest Rens v.d. Pols

Recommended Posts

Guest Rens v.d. Pols

Graag gedaan hoor Malisha, vragen over 0905 en de rest blijven altijd welkom ;)

Goed nieuws van zonnevlekkengroep 0905:

Gisteren had 0905 16 zonnevlekken, nu heeft hij er al 38! Een stijging van +22 zonnevlekken. De kans op M-flares is ook 15% in de + gegaan, van 5% naar 20%, redelijke kans dus op een M-flare en de kans op C-flares groeit ook verder omhoog...

Update: Volgens mij houdt 0905 van flink stiltes in de stormen te houden. Nu een A2.9 :tickedoff: Een actieve zonnevlekkengroep met echte minimumtrekjes zou ik maar zeggen ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply
Guest Rens v.d. Pols

0905 heeft nog de meeste neiging tot goeie C-flares uit te stoten, ik hoop dat 0905 morgen minstens 40 zonnevlekken heeft dan heeft 0905 het record het meeste zonnevlekken in een zonnevlekkengroep in 2006 in handen, het record ligt nu op 39 zonnevlekken per zonnevlekkengroep. Er is 20% kans op M-flare, de kans lijkt nog verder te kunnen stijgen en ik hoop dat er ook een dreiging van 5% minstens voor een X komt(dat wil nog niet zeggen dat een X-flare gelijk er komt, maar een X-flare blijft altijd welkom). Waar we op kunnen hopen is dat er morgen een betere kans is op M-flares van zonnevlekkengroep 0905...

Link to comment
Share on other sites

Guest Revontulet

Ligt de vlek niet een beetje ver naar rechts om, als er nog een goeie flare komt, iets op aarde te laten gebeuren?

De 905 blijft toch een rare vlek. Eerst inkrimpen om dan met veel vlekken terug te komen en de kansen op een M-flare terug te laten stijgen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ja je kunt zeggen dat 0905 een vlek is met minimumtrekjes, als 0905 een M8 geeft gebogen naar rechts wil het misschien nog iets doen maar echt veel denk ik niet meer, tenzij er een wonder gebeurt. Wauter, 0905 kromp niet echt in, er kwam steeds 1 tot 2 zonnevlekken per dag bij en vandaag opeens +22. De aandacht moeten we nu bijna weer op 0904 gaan richten maar een leuke flare van 0905 kan nog steeds gebeuren en de kans wordt ook nog groter!

Link to comment
Share on other sites

Veel hangt af van de intensiteit van de flare, de richting van het afgeworpen CME en de hoeveelheid CME die vrijkomt.

Zelfs als een zonnevlek aan de rand zit kan een deel naar de Aarde vliegen, al is dit meestal enorm weinig, bij de X+28 die er in het verleden was geweest was er toch redelijk wat cme ook naar de aarde geslingerd.

Als er nu een uitbarsting gebeurt dan is deze nog steeds grotendeels naar de Aarde gericht, een CME verspreid zich in alle richtingen, het deint dus wat uit, op de LASCO en SOHO beelden gaan we dan een full halo CME gaan zien, daaruit kunnen we dan afleiden dat er een deel naar de Aarde gericht is (groot deel in dit geval). Zien we slechts een gedeeltelijke halo CME dan is het slechts gedeeltelijk naar de Aarde gericht en zijn de kansen op grote impact dus kleiner.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Dank je wel voor de uitleg maar dan moet het wel eerst gebeuren ;) En de kans dat het gebeurt is aanwezig, laten we hopen dat er nog iets leuks gaat komen... ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Revontulet

Bedankt voor de uitleg. Intussen zijn er 2 C-vlammetjes geweest kort na elkaar. De zonnevlek vertoont als maar meer activiteit. Mooi zo

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Inderdaad een C1.14 gevolgd door een C1.46. Als dit zo door blijft gaan en het hoger gaat wil het misschien nog wel wat worden ;) 0905 is een echte actieve vlek die bij het minimum hoort een uitbarsting en hup gelijk de A weer in binnen 4 minuten. Dit zijn de goeie periodes in het minimum! ;)

Derde C-flare: C2.17

Link to comment
Share on other sites

Guest tom bonte

nog meer slecht nieuws: slechts 5% kans meer op een M-flare.

Ik denk dat we het met deze groep voor bekeken mogen houden.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

0905 houdt het voor gezien: A1.51 nu :knuppel2: :tickedoff:

Nu zullen we toch echt de aandacht op 0904 moeten gaan richten...

Update: Nu een B7.2 geweest en de activiteit hobbelt weer van de lage A naar de hoge A, gebeurd er toch opnieuw iets?

Link to comment
Share on other sites

Guest tom bonte

de activiteit is inderdaad ietsje gestegen, maar ik denk niet dat er nog iets groots komt.

- het het aantal zonnevlekken is met 11 gezakt: van 20 naar 9.

- de kansen op een M-flare zijn van 5% naar 1% gezakt.

het zal inderdaad uitkijken zijn naar de groep 0904 die binnen enkele dagen weer om de hoek komt kijken.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Dat moet als het goed is deze week gebeuren en misschien komt het wel door 0904 dat de activiteit van A1-A2 naar A9-B3 is gestegen, de zonnefoto die dat toont ligt op het moment stil, maar ik zou het vreemd vinden als 0905 het is, die krimpt in, dus het is meer mogelijk dat deze activiteit van 0904 komt...(0904 was nog niet echt eenvlek met minimumtrekjes) ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Terwijl 905 verdwijnt komt er een nieuwe zonnevlek piepen. Zonnevlek 906 is geboren.

Welkom 0906!

Maar de zonneactiviteit gaat goed, net weer een B6.67 geweest...

Link to comment
Share on other sites

Guest Revontulet

Nee het is niet de 904. Die stond niet zo dicht tegen 905 aan?

Kijk eens op Spaceweather daar staat de vlek met zijn nummer erbij.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Sorry maar ik had het al veranderd, 0905 vertoont dus nog onverwachtte verschijnselen, van 0904 is nog niks te zien. Maar 0905 heeft 0906 laten geboren en 0906 heeft de taken van 0905 overgenomen!

Link to comment
Share on other sites

Guest tom bonte

mooi die nieuwe groep :) de zon blijft ons verassen...veel verwacht ik wel niet van 0906 want over enkele dagen zit de groep al aan de achterkant van onze zon  :laugh:

misschien staat ons wel nog iets te wachten bij de terugkomst van 0904 of msh nog later de terugkomst van 0906. de tijd zal het uitwijzen...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.