Jump to content

nieuwe zonnevlekkengroep op komst(0905)


Guest Rens v.d. Pols

Recommended Posts

Guest Rens v.d. Pols

We hadden het niet kunnen verwachten maar zonnevlekkengroep 0904 heeft een vriendje. Zonnevlekkengroep 0905 ziet er op de zonnefoto's ook aardig uit!  Er is nu een B9.34 te zien op de zonneactiviteitgrafiek dus dat geeft goed nieuws! En volgens mij is de nieuwe zonnevlekkengroep ervoor verantwoordelijk, het zou misschien wel weer een goeie dreiging voor een goeie M-class flare worden, we wachten af...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply
Guest Revontulet

Op welke foto kun je die nieuw groep zien? de foto's die ik terbeschikking heb (momenteel) zie ik deze nog niet

staan. Ik ben een verzameling van webpagina's aan het aanleggen met allemaal info over poollicht. links zijn altijd welkom.

Link to comment
Share on other sites

Guest tom bonte

www.nu.poollicht.nl heb ik gisteren ontdekt...

erg handige site met overzichtelijke data. misschien kan deze toegevoegd worden aan de links op poollicht.be (rens?  :))

vraag mij ook af waar je die nieuwe zonnevlekkengroep kan zien...

ik zie nu aan de linkerkant van de zon wat wit licht...is dit de nieuwe groep?

update: zonet een C1.16flare. dit zou van de nieuwe groep zijn?

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Het is een C1.59 en inderdaad van de nieuwe groep zoals op de groene zonnefoto te zien, als we op de positie van waar hij nu zit al een C1.59 krijgen kan dit betekenen dat we een goeie dreiging voor een M-class flare krijgen!, een X durf ik nog niks over te zeggen.

Wauter, op poollicht.be kom je bij de zonnevlammen een groene zonnefoto tegen, die bedoel ik.

Volgens Imsal was het toch 0904 maar volgens mij is het goed mogelijk dat er twee explosies tegelijk plaatsvonden toen we op de zonnevlammengrafiek een C1.59 te zien kregen...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Wauter deze zonnevlekkengroep heeft al veel C-flares veroorzaakt. Allemaal op de 7 graden ZB en ze vallen behalve de C1.59 allemaal in de C3-C4. Dit is goed nieuws! En inderdaad witte het ziet er naar uit dat dit de goeie kant opgaat!

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Gevolgd door een C2.6 en een C1.0 het gaat geweldig wat onze zonnevlekkengroep 0905 allemaal al aan het veroorzaken is! De ene C-flare naar de andere! Dit kan meer worden zeker weten maar we moeten nog even afwachten voor meer duidelijkheid over zonnevlekkengroep 0905. Maar dit is ook wel weer zeldzaam in het minimum: twee actievere gevallen achter elkaar. En de tweede is in dit geval ook nog actiever! :D

Link to comment
Share on other sites

Dit is zeker zeer zeldzaam in het minimum  :)

Wat een geweld van de zon in het minimum.

Juist toen we paar dagen geleden dachten dat het allemaal niets werd en de zon zich van de  "rustige" kant liet zien is ie zeer zeer actief geworden voor het minimum. ;)

Het is echt wel te merken allemaal wat er in de ruimte afspeeld dan zijn de banden open dan dicht, dan snachts dan overdag (lijkt wel meer op max dan op minimum op dit moment) dit heb ik in jaren nog niet meegemaakt.

De ene C na de andere,  hopelijk straks de ene M na de andere maar doet moeten we natuurlijk afwachten maar dit is echt geweldig nieuws dat er nog een actieve (nu ook echt actief) groep achteraan komt. ;)

In 1 woord Geweldig!    :smitten:

Ben benieuwd hoe groot deze is.

Link to comment
Share on other sites

www.nu.poollicht.nl heb ik gisteren ontdekt...

erg handige site met overzichtelijke data. misschien kan deze toegevoegd worden aan de links op poollicht.be (rens?  Smiley)

Dit is inderdaad een handige site en geeft dezelfde data als wij ook aanbieden op poollicht.be. De link zelf is niet toegevoegd aan poollicht.be aangezien we de mensen doorleiden naar onze Nederlandse collega's van poollicht.nl, de hoofdsite van hen langswaar men naar nu.poollicht.nl kan gaan.

De nieuwe vlek belooft alvast wat te worden met al enkele C klasse zonnevlammen, hopelijk wat meer activiteit naarmate hij verder de zonneschijf opkomt, het is alvast een relatief grote zonnevlek dus ik zie er toch wat positiefs in maar in het minimum weet je nooit natuurlijk ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Inderdaad je kunt er allerlei grote M-dreigingen en X-dreigingen hebben die zonnevlekkengroep 0904 had, maar het record bleef bij een C4.3. Nu zijn er al heel wat meer C-flares en heel snel achter elkaar geweest van zonnevlekkengroep 0905 geweest dus dat kan inderdaad heel wat beloven en dat de M-dreigingen worden benut lijkt de kans me deze keer wat groter...De laatste C-flare tot nu toe was een C1.09...

Link to comment
Share on other sites

Guest Revontulet

Deze vlek gaat wel heel lekker er tegen aan. Laat ons hopen dat niet gedaan is binnen een paar dagen. Het minimum you know...

Ook laat ons positief denken. De kans op een M-flare zit er nu wel zeker in. Hopelijk zo goed gericht als de c-flare van afgelopen dagen. :smitten:

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ja die C flare was het hulpje van de CME. 0905 heeft een betere startpositie dan 0904: de startpositie is Beta en 3 zonnevlekken, de meeste beginnen met 1 zonnevlek. Deze 0905 begint alweer op 0875 te lijken eerst een aantal C-flares(deze keer zijn het er wel een stuk meer! :D) en nu houdt het zich in de B en dan opeens even later BOEM! Laten we hopen dat er een leuke BOEM aan zit te komen, maar helaas we kunnen het niet voorspellen...

Update 1: die C4.7 van gisteren was alleen wel van zonnevlekkengroep 0904 maar 0905 deed ook weer iets, volgens mij waren er gisteren alweer twee explosies tegelijkertijd aan de gang...

Update 2: Er is nu ook al een slight chance voor een M-flare van zonnevlekkengroep

0905...

Update 3: In de zonneactiviteitgrafiek zijn de blauwe en de gele de A ingegaan, hopelijk een voorteken voor aankomende activiteit...

Update 4: 0905 gedraagt zich exact hetzelfde als 0875. Eerst kleine uitbarstingen daarna stil en daarna nog kleinere uitbarstingen en daarna BOEM! Laten we hopen dat het nu precies hetzelfde verder met 0905 gaat gebeuren...

Link to comment
Share on other sites

Guest tom bonte

zonet een C1.89 flare. mooi... :)

zou echt wel prachtig zijn moest deze zonnevlekkengroep ons een M-flare geven.

de kansen liggen wel maar op 5%, maar het blijft mogelijk...:)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ja 0905 gaat ietsje vooruit per dag, nu 16 zonnevlekken. Af en toe een C-flare nu inderdaad dus een C1.89. Er wordt gezegd in het activiteitenrapport dat er de meeste kans is op C-flares, M-flares is helaas maar 5% kans op. 0905 zou nog door moeten groeien wil ik echt geloven dat er een M-flare aan kan komen...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Dat kan een CME zijn(weet je nog op 16 augustus met 0904 zijn C-flares en de CME die een KP 6 bezorgde) ;) En de C-flare inderdaad heeft er ook mee te maken met die witte kleuren...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Das een meteoriet waarschijnlijk die langs de zon vliegt, die andere stralen kunnen wel CMEs zijn en C-flares(vergeet zonnevlekkengroep 0904 niet die op de achterkant van de zon zit nu) ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Dat kan ik geloven die staat veel dichterbij de zon dan Saturnus dus dan is Mecurius veel helderder dan Saturnus ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.