Jump to content

Nieuwe zonnevlekkengroep op komst(0904)


Guest Rens v.d. Pols

Recommended Posts

Guest Rens v.d. Pols

En nu in het Nederlands graag Tom ;)

Het zou helemaal mooi zijn als de explosie om 17.00 uur vandaag komt dan is het precies hetzelfde als de M7.92 van 0875 op 27 april 2006. Dat was ook op een donderdag. Dus kom op zon: knallen!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply
Guest Rens v.d. Pols

Dat staat er niet echt bij. Er is 20% kans op een M-flare. Dus dat zegt:

Er is 20% op een M1, M2, M3, M4, M5, M6, M7, M8, M9. Het is goed mogelijk dat het deze keer weer een strong M-class flare wordt. Dat was die M7.92 ook. De M2.51 van 0898 dat is een redelijke M-class flare. Maar die had een protonenstorm als gevolg. Dat had de M7.92 van 0875 niet als gevolg, maar ik weet het niet zeker maar ik sluit een goeie M-class flare nog niet uit, het is nog steeds heel goed mogelijk en we kunnen alleen maar geduldig afwachten...

Update 34: Het lijkt erop dat op het punt van de A7.72 de uitbarsting van gisteren pas voorbij is! Want dat kun je zo zien in de zonnevlammengrafiek, daar is een dalende lijn tot en met nu. Een goed teken dat het weer omhoog kan gaan en dit geeft hoop! :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Revontulet

Tis stil (heel stil) aan de overkant !!!!  :) Mss wel heel stil voor een heel zware strom.  :-X

Het eerste deel van CME is aangekomen, denk ik. De EPAM is omhoog geschoten en de rest van de waarden

gaan ook omhoog.  ::)

Link to comment
Share on other sites

Guest tom bonte

poollicht in de hogere breedtegraden zit er nu sterk aan te komen door de CME. ook spacew waarschuwt hiervoor...

een nieuwe explosie die poollicht in onze regionen kan veroorzaken zit er echter niet meer aan te komen denk ik...de waarde van zonnevlammen schommelt nu al langer dan een dan tussen A6-A9 met nu en dan een klein piekje...

wie poollicht wil zien zal naar het noorden moeten trekken  :laugh:

net gezien: kans op een M-flare bedraagt nu slechts 15% meer, terwijl dit gisteren 20% was. Een de kansen beginnen te zakken denk ik niet dat er nog veel te verwachten valt. ik blijf er natuurlijik op hopen dat de zon mij tegenspreekt...

update (12:32uur): de activiteit begint nu toch gestaag te stijgen...de zonnevlammen hebben nu een waarde van B1.89. (de hoogste waarde vandaag bereikt)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Tom, protonen zijn de voorbode van een aankomende poollichtstorm. Protonen horen bij de dichtheid van de zonnewind bij de aarde. Gisteren was het 25,4 protonen cm/3 maximaal, nu gaat het nog steeds goed. De density is nu al twee dagen regelmatig goed!

Maar sorry ik heb ook slecht nieuws: Ik trek de grote explosie in. Het is nu 15% kans op een M-flare en gisteren 20%. En met alleen maar wat B-flare gerommel van zonnevlekkengroep 0904 geloof ik er niet meer in. Er zou een wonder moeten gebeuren wil er nu nog een grote explosie komen :'( Bah! :tickedoff:

Link to comment
Share on other sites

Ik zie het anders alhoewel ik toch wel veel meer had verwacht maar eigenlijk in ons achterhoofd wisten we dat het zeker mogelijk was dat er niets of zo goed als niets ging gebeuren omdat we echt in het minimum zitten. en de zon toch wel echt onvoorspelbaar is.  Ik vind dit wel weer een mooi teken van de zon, een enorme zonnevlek en in verhouding totaal niets geen activiteit. Ik denk dat het straks toch wel gebeurd is met de vlekken en we mooi naar A0 toe gaan en blijven. Maar het is wel jammer.

Maar toch ook wel goed omdat ie zo wel laat zien dat we in het minimum zitten en de zon aan rust toe is.  :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Revontulet

Het ziet er naar uit dat er een tweede schokgolf aangekomen is de snelheid is opnieuw omhoog geschoten.

Ook de dichtheid is heel erg gestegen, het magnetisch veld word ook weer sterker en de Bz duikt naar het zuiden.

Toch verwacht ik weinig van deze ontwikkeling

Link to comment
Share on other sites

Mooi he dat de zon zo onvoorspelbaar is nu net we denken dat het gebeurd is komt de zon nog met een C flare.  :coolsmiley:

Altijd leuk natuurlijk.  :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Revontulet

Het venijn zit hem in de staart! Mooi mooi nog een C-flarke der tegen aan. :smitten:

Deze is zelfs sterken dan deze van 3 dagen geleden!

De waardes blijven maar omhoog schieten. Het lijkt wel over er verschillenden schokfronten komen.

De KP (voorspeld) ligt momenteel op 4,67, wat toch behoorlijk mooi is.

Mss is bij de C-flare weer een CME los gekomen! Maar die zal niet naar de aarde gericht zijn. :(

Update: De data worden heel mooi!

Update: De voorspelde KP gaat naar 5,3. De data blijft mooi

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Het gaat er zeer heftig aan toe! Dit is toch al weer meer dan ik verwacht had, een C3.83. Die valt op de eerste plaats van beste uitbarstingen van zonnevlekkengroep 0904. Er zou een wonder moeten gebeuren wil dit nu nog verbeterd worden, maar een lichtpuntje: het is beter dan de twee afgelopen dagen...

Link to comment
Share on other sites

Guest tom bonte

een zonnevlam van waarde B5.76 nu... krijgt deze zonnevlekkengroep nog een staartje aan het einde van zn verhaal?

update (20:11uur): het oppervlak van de zon begint weer te pruttelen...zou er nog iets kunnen gebeuren...?

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Enkele C-flare kan zeker nog komen. Een M-flare geloof ik niet echt. Zonnevlekkengroep 0904 is ook weer in het aantal zonnevlekkengroepen toegenomen, dat heeft er waarschijnlijk ook mee te maken...

Link to comment
Share on other sites

Wat een C vlammetje al niet kan doen, de CME was alvast goed gericht waardoor we toch wat mooi activiteit kregen, ook de nieuwe vlek belooft wat te worden met reeds enkele C klasse zonnevlammen. Heerlijk de heropleving van de zon maar toch vraag ik me af waar het echte minimum nu eigenlijk blijft?

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Dit is weer een cyclusstijging netzo als in april waarschijnlijk? We hebben een omgekeerde zonnevlek gezien dus dat zal toch ondanks al die prachtige activiteit niet lang meer duren! En deze actievigheid kan toch denk ik wel met de nieuwe cyclus hebben te maken...

Link to comment
Share on other sites

Ik denk eerder dat dit de laatste sputters zijn van deze cyclus. De nieuwe vlek hebben we inderdaad gezien wat er op wijst dat het nog een goede 8 maand zal zijn voor de ompoling zal plaats gaan vinden en op 8 maand kan dus nog veel gebeuren zoals dit dus. De korte actievere periodes zijn wel wat normaal denk ik, enkel in het minimum komen ze een pak minder frequent voor. Maar zoals we allemaal wel weten, de zon is onvoorspelbaar, wie weet wat de vlek al niet gaat doen... ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest tom bonte

wat is de ompoling precies...? is dat het starten van een nieuwe cyclus en de daarbij horende omgekeerd magnetische zonnevlekken...?

Link to comment
Share on other sites

De ompoling, om het zeer eenvoudig te zeggen: Noord wordt Zuid en omgekeerd.

Elke cyclus is ongeveer 11 jaar en dan draait het magnetisch veld van de zon, dus op het moment dat we dus in het zonneminimum zitten gebeurt er de ompoling. Hoe we dat kunnen herkennen is het bekijken van de magnetogrambeelden, een vlek met omgekeerde polariteit op een halfrond ten opzichte van een andere vlek op dat zelfde halfrond geeft aan dat het een vlek zal zijn van de nieuwe cyclus (zie uitgebreidere uitleg in de vele artikelen op de website).

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Maar zoals we allemaal wel weten, de zon is onvoorspelbaar, wie weet wat de vlek al niet gaat doen... ;)

Ja deze vlek begint alweer op 0875 te lijken, eerst een stel C-flares en daarna een M-flare. 0905 zit wel in een betere startpositie dan 0904. Maar we kunnen het niet voorspellen...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.