Jump to content

Nieuwe zonnevlekkengroep op komst(0904)


Guest Rens v.d. Pols

Recommended Posts

Guest Rens v.d. Pols

Het ziet er wel weer best leuk en aardig uit op de zonnefoto's wat deze nieuwe zonnevlekkengroep al aan het doen is en deze waarschijnlijk nummer 0904 heeft de zonneactiviteit al in de A9-B1 gezet, das wel een goed teken dat we nu rond dat niveau zonneactiviteit krijgen...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Dit is weer zo'n vergelijkbare vlek als paar weken geleden waar totaal geen activiteit uit kwam. (waarschijnlijk) . We zitten nu echt wel bij het minimum zowat en ik verwacht echt niets meer van onze zon. Maar je weet nooit natuurlijk aan de ene kant zou het mooi zijn maar aan de andere kant heb ik iets van: "Laat die zon maar eens helemaal niets meer doen paar maand." Ik wacht af,  deze vlek  kan wel weer groot worden maar verwacht er niet veel van.   :) btw zon blijft onvoorspel baar ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Geen activiteit is niet echt waar. Groep 0904 houdt de zonneactiviteit aardig al in de B. En das het teken dat het wel weer zo'n 0898 geval kan zijn. Het zou best wel weer een M-flare kunnen opleveren. Maar voor de duidelijkheid over de configuratie van groep 0904 wachten we nog even af...dit hoort nou ook bij het minimum, af en toe een iets actievere zonnevlekkengroep zoals deze...maar de zon blijft onvoorspelbaar inderdaad en daarom moeten we eerst afwachten tot morgen voor meer duidelijkheid behalve als er al een C-flare vandaag komt, dan weten we ook al dat het een actiever geval is...

Update 1: Bijna een C-flare net al: B9.29

Update 2: nu een B9.40

Link to comment
Share on other sites

Ten eerste zie je maar weer hoe onvoorspelbaar de zon is.

Dus neem ik eerdere bewering weer terug.  ;)

Inderdaad Rens lijkt het erop dat deze vlek gaat groeien, ook zijn er al

2 C's waargenomen.

De Background X-ray Flux level is ook weer verhoogd. We zitten echt tegen het minimum aan , daarom verwacht hier niet te veel van. Het  zou kunnen dat deze vlek geen moeite heeft om een C te maken, misschien wel een M en hij is nog maar net over de rand en hij blijft groeien  dus dat beloofd misschien nog wat, nu het lijkt dat deze vlek wel echt actief is. Dit is ook normaal voor een minimum al lijkt het niet zo. Ik hoop nu deze vlek lekker aan het groeien is ook op een leuke uitbarsting. Hopelijk gaat de MUF deze dagen iets omhoog want een MUF van 7 - 14Mhz is erg weinig.

We wachten af.   Maar het ziet er leuk uit, voor deze week :)

Update:

Zo hij is wel erg groot aan het worden zag op Space Weather dat ie een strong M flare kon doen. Ze hebben het zelfs over een dreiging van een X. Laten we het eerst maar op een strong C houden.

Dit gaat lekker zo, ziet er mooi uit.  Mooie grote zonnevlekken  8)

Link to comment
Share on other sites

We kunnen echt zien dat we in het minimum stadium bijna verkeren, dit lijkt toch weer hetzelfde te worden als paar weken geleden, grote vlek niet echt veel activiteit. Jammer zo'n vlek moet je hebben als we in de piek zitten.  Maar wat nog niet is kan komen al zie ik nog een grote C flare niet echt snel gebeuren. Laat staan een M of X.  :) Gewoon nog ff doorbijten de laatste loodjes zijn het zwaarst.  8)

Background flux is weer gedaald.  >:(

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Eerlijk gezegd is dit hetzelfde als 0898. Die kwam eerst ook met een C2 en een stelletje C1 flare's erachteraan. En na weer in de A gegaan te zijn kwam er toch een M-flare. Ik wil nog niet meteen geloven dat er dreiging voor een X is, dat was bij 0875 ook en 0898 ook een beetje. En toen bleef het bij M-flares. Maar wat ik wel over 0904 denk een strong M-flare kan erin zitten als 0904 hetzelfde als 0898 doet...

Zo te zien heeft deze groep  vlekken met tegengestelde polen dus dat gaat misschien nog wat beloven.  :) :)

ik vind het wel hierdoor een leuk apart geval :D en alleen op de eerste dag heeft Spaceweather het over dreiging tot een X-flare. Daarna is het nog alleen maar een kans voor strong M-class flares, zoals het nu ook is, maar we wachten geduldig af...de 5% X-flare kans kan altijd nog terugkomen en verder stijgen na dit goeie nieuws, maar we weten het nooit omdat de zon onvoorspelbaar is...
Link to comment
Share on other sites

Als ik zo, zo her en daar wat rond lees op het net staat er een vette explosie ons te wachten. :)

Zal mij benieuwen wat deze vlek gaat doen.

(hoop op grote M of kleine X) :smitten:

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Kan je eens een site geven waar je dat leest witte?

Het kan zeker, de zonneactiviteit vertoont hetzelfde een beetje als 0898. En daarnet bleef de activiteit hangen op A7.73, een hoge positie om te blijven hangen dus en het lijkt inderdaad de stilte voor de storm, je hebt me nu zeker benieuwd gemaakt witte ;)

Link to comment
Share on other sites

Ik kan het zo niet 1 2 3 weer vinden Rens,  heb gister al tijdje lopen zoeken op het net over deze vlek omdat ie toch wel een appart geval  is.

Als ik de site weer heb en daar ga ik van uit zal ik hem je meteen toe sturen.

k denk ook dat deze vlek nog wel wat in petto heeft. :)

Wat ik al wel merk dat de hogere HF banden open zijn en dat is in ieder geval een heel goed teken. Is alweer een tijdje geleden.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Al die tekens van jouw zijn zeer goed en je zegt zelf al dat er een vette explosie op ons ligt te wachten. Dat geloof ik zeker ook. Zonnevlekkengroep 0904 die is nu (lijkt) energie aan het oprapen voor een goeie M of X. Een goeie M zou ook al zeker goed zijn, de ligging van 0904 is ook zeer goed nu! Dit maakt me zeer benieuwd! :D

En alvast bedankt voor het verder zoeken naar die site witte ;)

Ik zie de zonneactiviteit nu ook langzaam omhoog gaan, daarnet bleef de zonneactiviteit hangen op de A7.73, nu rond de A9.13. Het is weer een goed voorteken! Laten we het hopen en we wachten geduldig af nu...

Update 1: Nu tussen de A9.11-A9.29, het gaat de goeie kant op!

Update 2: Volgende plek waar de zonneactiviteit op blijft hangen is: B1.05

Update 3: Langzame verdere stijging: om 10.00 nu een B1.11

Update 4: Het gaat nu ietsje harder omhoog: B1.57 om 10.05 uur

Update 5: De nieuwe hangpositie is bekend: B1.05-B1.57

Update 6: De precieze hangplaats is nu B1.19

Update 7: Een kleine uitbarsting nu: B8.13. 0904 vertoont nu dezelfde dingen als groep 0875.

Update 8: De nieuwe hangpositie die al een minuut of 27 bezig is is B1.54 nu...zeer hoge positie om te blijven hangen ;)

Update 9:

Background flux is weer gedaald.  >:(

De Background flux is nu weer gestegen! De zonneactiviteit hobbelt de B weer in!

Update 10: De zonneactiviteit blijft nu plakken in de B1-B2. Wat zou dat kunnen betekenen?

Update 11: Nu krijgen we opeens een density van 12 protonen cm/3, dit heeft waarschijnlijk ook te maken met dat zonnevlekkengroep 0904 zonnewind naar ons aan het blazen is nu...er moet zo snel mogelijk iets komen(hopen we) en als het dan sterk genoeg is waar de kans op bestaat hebben we misschien mazzel...

Link to comment
Share on other sites

:) De NASA Spreekt over dat er een nieuwe vlek van de volgende cyclus is ontdekt op de zon en dat we nu echt  aan de nieuwe cyclus beginnen. Is dit niet vreemd? Hadden we nog niet zo'n vlek en duurt het minimum niet een lange tijd.

ze zeggen: The next cycle, Solar Cycle 24, should begin "any time now," returning the sun to a stormy state.

" :)

http://science.nasa.gov/headlines/y2006/15aug_backwards.htm

deze periode van rust duurt toch enkele maanden???? :'(

Btw: Mooi is dit, weer een reuzevlek waar bijna totaal geen activiteit uitkomt het minimum heeft ook wel iets wat dat betreft.  Hoewel ie nog wel in B staat en er uitaraad nog wel wat kan gebeuren al moet het wel snel zijn willen wij er nog iets van mee krijgen.

De zon is dus en dat blijkt maar weer, echt niet te voorspellen.                          

De HF banden zijn weer op slot helaas , alleen sporadisch in de avond nog wat condities naar SA. Het heeft niet lang geduurd eigenlijk maar 1 volle dag maar er waren toch weer mooie openingen naar USA / Chili/ Brazilie/ Mali/ Congo en Canada.

Deed toch maar met 10W (dan wel met een 8el richtantenne) dus verstoringen waren er genoeg in de ruimte. Nog even en dan is dit weer dagelijkse kost. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Een ding witte, zonnevlekkengroep 0898 daar kwam ook niks uit en op het laatste moment: BOEM! M2.51. Deze 0904 heeft een beetje dezelfde trekjes als zonnevlekkengroep 0898. En inderdaad die B-periode duurt nu al erg lang.

En ja de nieuwe cyclus is aangebroken dus er zal nu niet zo veel meer moeten komen. Maar een iets actievere zonnevlekkengroep hoort eigenlijk ook wel bij het minimum. En inderdaad deze rustperiode zal tot begin 2007 moeten duren, maar dan is een enkele M-Class flare niet uitgesloten. En inderdaad het is niet te voorspellen en we wachten rustig en geduldig af of er nog wat kan komen, het is immers nog steeds mogelijk, de kans is nog steeds aanwezig op een (strong) M-class flare...ook raar dat die omgekeerde zonnevlekkengroep geen nummer had die ze op 31 juli 2006 ontdekten...

Het is ook wel raar dat de zonneactiviteit op een niveau blijft hangen, nu: B1.26. En alleen normaal als het rustig is dan is de zonneactiviteit ergens in de A waar die blijft hangen...

Update 12: De zonneactiviteit is nu langzaam aan het opkrabbelen, nu is het een B1.78. Laten we hopen dat het doorzet...

Update 13: Nu is het een B1.83...

Update 14: Nu heeft de zonneactiviteit de B2.00 bereikt...

Helaas laat de linkerkant van zonnevlekkengroep 0904 het afweten, alles draait nu nog om de rechterkant van zonnevlekkengroep 0904...

Update 15: Nu heeft de zonneactiviteit de B2.42 bereikt, de zonneactiviteit is al hoger dan in de vorige uren van deze dag...

Update 16: Op de zonnefoto's is een begin van een wit licht te zien aan de zuidwestkant van de rechterkant van zonnevlekkengroep 0904. De zonneactiviteit is nu op de B2.83 ondertussen...

Update 17: Jammer het lijkt erop dat het deze keer een B3.46 is geworden, maar we wachten geduldig verder af...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Het antwoord is ja Malisha ;)

Die verslaving is gewoon de hobby en de verslaving is ook het geduldig afwachten waar we op dit moment mee bezig zijn...

Update 18: Nu een ietsje grotere uitbarsting: B5.41

Update 19: Gevolgd door een B3.20

Update 20: Ja! Er komt iets op gang, er is nog geen witlicht te zien en de zonneactiviteit is al op de B9.39! Eerst van B5.47 naar B7.86 en nu naar B9.39! Dit gaat de goeie kant op!(Update van 15.39 uur)

Update 21: Ja hoor! De C is bereikt! Het is nu een C1.09!(15.41 uur)

Update 22: Nu is het een C1.24(15.43 uur)

Update 23: Nu is het een C2.61(16.00 uur) Er wordt op de zonnefoto's langzaam wit licht zichtbaar, er is iets op gang, geduldig afwachten nu...

Update 24: Nu is het een C2.93(16.03 uur)

Update 25: Nu is het een C2.97(16.05 uur)

Link to comment
Share on other sites

Guest tom bonte

SSSspannend....

over de zon weet ik bijna helemaal niets af, maar heb de afgelopen dagen wat informatie gelezen op het internet en hier enkele topics op het forum doorgenomen en ben toch al iets wijzer...

toch een vraag: wie/wat beslist nu eigenlijk of de nieuwe cyclus op gang gekomen is..?

en wat wordt er nog verwacht/verwacht je zelf nog van deze zonnevlekkengroep?

Link to comment
Share on other sites

Guest Revontulet

Dit is inderdaad voor mij ook een verslaving aan het worden. Gewoon de data bekijken op zich is al een leuke

bezigheid.

Zoals nu in spanning afwachten wat de zon zal brengen.

Link to comment
Share on other sites

Guest tom bonte

snap wat jullie bedoeling met verslaving...

begint bij mij ook te kriebelen wanneer ik de waarden van de huidige zonnevlammen zie stijgen... :)

wie weet krijg ik de bacterie te pakken...  :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

SSSspannend....

over de zon weet ik bijna helemaal niets af, maar heb de afgelopen dagen wat informatie gelezen op het internet en hier enkele topics op het forum doorgenomen en ben toch al iets wijzer...

toch een vraag: wie/wat beslist nu eigenlijk of de nieuwe cyclus op gang gekomen is..?

en wat wordt er nog verwacht/verwacht je zelf nog van deze zonnevlekkengroep?

Tom, een zonnevlekkengroep met omgekeerde polen geeft de doorslag. Als je eens op de homepage van spaceweather kijkt vandaag dan kan je het allemaal zien.

Van deze zonnevlekkengroep wordt een goeie M-Class flare zeker verwacht.

Update 26: Nu is het al een C3.62. En dit gaat netzo als de M7.92 uitbarsting van 27 april 2006, alleen iets beter en ik zie langzaam een groot wit licht op de zonnefoto's verschijnen, tot het witte licht er is, zie ik het nog steeds dat het mogelijk is dat de zonneactiviteit de M gaat bereiken. En misschien wel de X. Maar die kans is zeer klein. Ik ga uit van een M-Class flare die nu mogelijk is. Het is zeer spannend op het moment :D Het is nu een C3.62 en nu

Update 27: Nu blijft de zonneactiviteit al 6 minuten hangen op de C3.62...

Update 28: Nu is de zonneactiviteit al 10 minuten lang blijven hangen op de C3.62...

Link to comment
Share on other sites

Guest Revontulet

De vlek word witter en witter. Hopelijk wacht het nog een beetje om uit te barsten tot het op volle energie

zit!! om dan in volle glorie uit te barsten  ;) ::)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik wil een (goeie) M-class flare niet uitsluiten nu! Nu is het een C3.33. Het ziet er nu hetzelfde uit als bij zonnevlekkengroep 0875. Ik denk dan dat hij niet al te ver daalt en dan opeens BOEM! zegt, als dit gebeurd dan is het te vergelijken met 0875. We wachten geduldig af...het kan erin zitten...

Link to comment
Share on other sites

Guest tom bonte

ok versta het alweer wat beter... :) begin van een nieuwe cyclus door de magnetisch omgekeerde zonnevlek...

de waarde zakt nu naar C3.04 en het vlekje wordt alsmaar witter en compacter...

nu wachten op de explosie...

update: een vraag: zijn er factoren die kunnen aantonen dat de explosie nabij is...? iets met de zonnewind ofzo...?

Link to comment
Share on other sites

Yesss nu de M  :)

of X (anders wordt het hem niet meer vrees ik) nu moet de zon wel doorstuwen anders is de vlek zo van ons verwijderd (wat ook niet lang op zich laat wachten).

Dit is goed nieuws ;)

Zal de zon toch dan noch wel gaan exploderen??

Wacht met spanning af. :-X

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Nee de zonnewind wordt bij de aarde gemeten. Dus daar hoef je niet naar te kijken. Maar er is iets vreemds aan de hand. Misschien een zeer goed teken. De activiteit blijft in de C2-C4 hangen al een hele tijd! Al 1 uur en 15 minuten! Nu is het een C2.75. Volgens mij staat zonnevlekkengroep 0904 op het punt te exploderen met zeker een goeie M-class flare en heel misschien een X-class flare!

16820061630vm7.gif

Alvast een prachtige zonnefoto van de C3.62(+CME) uitbarsting tot nu toe...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.