Jump to content

conoraal gat 3-4-5-6-7 juli


Guest Rens v.d. Pols

Recommended Posts

Guest Rens v.d. Pols

Dat is eigenlijk niet helemaal waar dat de sterkte van het magnetisch veld niet sterk genoeg is om naar de 6 te gaan. Dat is wel sterk genoeg. Waarde van 15 de bt is genoeg om het te doen. De bz is al -10.7 geweest, kleine voortekens dus. Maar een density van 76.6 is zo goed dat moet kunnen. Maar de bz moet inderdaad weer zwaarder in de min. De snelheid daar draait het ook om, die gaat inderdaad redelijk op weg nu.

Densitystijgingen de laatste 48 uur? Maak er maar 24 van. De density is vanaf gisteren pas verhoogd dus 48 uur nee. De laatste uren sinds 07.00 is de density hoger dan 10 protonen in een cm/3. De dichtheid houdt lang aan. De bt en bz kruipen zo af en toe in een gaatje op weg naar hogere data.

KP 5 zal het zeker worden, redelijke kans op KP 6 en kleine op 7. Maar goed we wachten af...

Alles draait nu zo'n beetje om de snelheid, laten we maar hopen dat hij snel gaat stijgen. Dat dat gaat gebeuren is zeer goed mogelijk. En dan op de bt en bz letten. We wachten nog maar even af tot vanavond...

En de density mag nogmaals stijgen, 76.6 is al geweldig na wat ministijginkjes...

KP 5 zal het zeker worden, redelijke kans op KP 6 en kleine op 7. Maar goed we wachten af...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ja het enige langdurige is de density nu, das al zeer mooi...In april was de bt 18 toen de kp 7 werd. Een beetje heb je dus gelijk, maar veel sterker is niet nodig, maar het mag natuurlijk wel. De snelheid krabbelt langzaam op...de bz is inderdaad nog niet zo lang op een punt geweest, die slingert van 10,-10 enzo...en de density blijft op een aardig niveau hangen, we wachten af...

Update 11: De bt gaat nu steeds lager duidt wel op hogere data later op deze dag. Bt is nu nog maar 1.1 en de bz -0.6...

Link to comment
Share on other sites

Ik wilde net typen, bij thuiskomst zie ik dat de snelheid gestegen is en de kp ook zeker, nou de rest nog weer een beetje meewerken.

Maar de pagina werd ververst en het is allemaal nog lager geworden, bz hoger dan

Dat is jammer, maar wie weet.  :coolsmiley:

Ja, het is inderdaad een leuke bezigheid om te zien wat er gebeurt met de data.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Klopt kp 5 is zeker(misschien KP 6 en heel, heel misschien KP 7) snelheid stijgt ook en density blijft nog verhoogd en bt en bz schommelen, het is nog even afwachten op meerdere duidelijkheid van het conorale gat...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Is zeker mooie data. De bt schommelt nu rond de 13 en de bz wil nog niet uitslaan Het is nog weinig behalve de density nu maar we wachten af...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Inderdaad nog weinig KP 5 kan er nog steeds zeker inzitten. De epam is verhoogd, de snelheid op peil, alleen de bt en bz nu niet zo bizar, maar KP 5 is zeker mogelijk. En dat vond ik zeker ook al toen hij op Spaceweather verscheen dat het conorale gat erg aardig is nu...

Update 2(ik tel de updates van vandaag bij elkaar op): Zojuist eerste kp 5 op de kp-index te zien nu!

Link to comment
Share on other sites

Ook goeiemorgen. Voor zover je die goed kunt noemen. Iets meer slaap had gemogen... (stomme zon...  :tickedoff:)

Maar goed, dat terzijde..

Ik zie dat de kp nogal veranderd is, en de snelheid.. maar that's it!

Helaas, pinda, boter. (gelukkig maar, anders had ik gebaald, haha.. )

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Nou nu is de storm op gang gekomen, kptjes van 5 zitten erin, de snelheid is nu op peil, epam doet het goed, nu nog even afwachten wat de bt en bz nog gaan doen...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Dat moet je maar eens aan Sander vragen wat het precies inhoudt maar op deze site kan je het volgen:

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Zou ik maar doen, ik leer het ook nog wel eens, ik onthou niet alles maar ik weet wel van alle waardes waar ze moeten zijn en van de meeste weet ik ook wel wat ze inhouden, maar we wachten rustig af en hopen op een lekker stormpje in het magnetisch veld vandaag...

Link to comment
Share on other sites

Ja, dat klopt wel ja.. zo heb ik dat trouwens ook.

Kon het meeste wel uitleggen gister aan iemand maar liep bij kp vast... ook al weet ik wel hoe hoog t meeste moet zijn enzo!

Van dat stormpje zal ik weinig meemaken, een klasgenoot vroeg of ik meeging zwemmen vandaag. Zwemmen ga ik niet, zij ook niet, wilde ze wel bijbruinen... vind ik ook niet wat....... maar oke, omdat ik zo aardig ben..  :angel:

ha... maanstof alweer..

Kan ik ergens de volgorde vinden??

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik ga ook zwemmen in de Oude-Rijn vandaag als ik tenminste geen onweersbui op mijn kop krijg. De kans op onweer is ook in midden-Nederland erg hoog, gemiddeld in NL een procent of 90. Er ontwikkelt zich heel veel.

Back on-topic: De storm begint nu te komen, het beste zou zijn straks pas om 23.00 de grootste storm maar wij kunnen het niet bepalen.

En de kp moet voor poollicht in NL minstens 6 zijn met andere meewerkende data.

Kleine kans vandaag op KP 6(minikans op 7). Kans is het grootst dat de storm een KP 5 storm gaat worden...

Link to comment
Share on other sites

Oke cool, ben benieuwd.

Wou dat ik mn computer mee kon nemen.. :(

Onweer ja?

Ik heb net wat topics afgestruind en zag al wat berichten van je ja..

Ohhh noh, hier is het nog 'stralend' ('k hou niet zo van dat warme, vandaar de aanhalingstekens) en merk niks van onweer..

Maar dat merk ik later op de dag wel, ik zal m'n camera in elk geval meenemen...(zoals altijd)

Vind ik wel eng, hoor.

Als ik niet binnen zit!.. we gaan naar een ja.. veld, met waterplas, wel groot, en tjah, bomen enzo..

Zie trouwens op n andere grafiek bij de kp een rood balkje, nog nooit gezien.. staat wel leuk..  :angel:

Mijn kat zag t gisteren trouwens ook niet meer zitten met 't warme weer, zal eens een foto plaatsen.

Link to comment
Share on other sites

Malisha vroeg:

Waar staat de Epam grafiek voor

Epam:

Epam is een grafiek waarop je geomagnetische stormen kunt zien aankomen of op z'n minst zien dat er iets op komst is. De grafiek is het mest nuttig wanneer er CME uitbarstingen zijn geweest op de zon, de CME is dan onderweg naar de Aarde en enkele uren voor deze aankomt kunnen we een stijging zien in de Epam grafiek, afhankelijk van de sterkte van de storm kan deze dus hogere waardes gaan bereiken en aangeven dat er dus een storm in aantocht is.

Voor coronale gaten kan dit van pas komen maar heeft niet altijd effect op de Epam, stijgingen zijn meestal wel zichtbaar maar niet in dermate zoals bij CME's het geval is.

Een vergelijkbare grafiek is de protonenmonitor (die ook op poollicht.be staat) die energierijke protonenstormen kan detecteren en bij CME's ook kan gaan stijgen.

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor de uitleg Sander!

Ja, woon in het Nederlandse Almelo. Heb je er meer? :) Ik weet het niet.

Nou, dan hoop ik dat die weerberichten zo blijven.. en dat t niet verdergaat, haha..

Aangezien ik mooi optimistisch met de fiets ga, het is best een eind.

Ja, ik vernam het gister ook al. Dat groen oranje werd! Is wel mooi.

Ohja, bij deze.. mijn kat die niet tegen de hitte kan..

http://img155.imageshack.us/img155/9760/dsc08373b7tf.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Haha, die kat ligt erg komisch! Mijn kat duikt altijd tussen de lupines in. Leuk dat je een Nederlandse vrouw bent! De eerste vrouw op het forum uit Nederland. Ik woon ook in Nederland in de buurt van Rotterdam. Ten westen van Rotterdam.

Dat groen oranje wordt is bij de grafieken bij stijgingen. Gaat de snelheid over de 600 km/s dan verkleurd de grafiek tot en met oranje. Bij 900 wordt hij rood. Bij de density wordt de grafiek oranje vanaf een dichtheid van 25 protonen in een cm/3 en bij 40 wordt de grafiek rood, gisteren met de dichtheid van 76.6 protonen in een cm/3 was de grafiek knalrood! Knalrode grafieken op poollicht.be zijn altijd geweldig! ;):D Maar we wachten nog maar even af op meer gegevens over het conorale gat...

Link to comment
Share on other sites

Oh, ik voel mij direct eenzaam..  :-[   haha..

Ja, m'n kat is best lam af en toe.

Ja ik woon tegenover je, maar dan nogal ver weg.

Ja, mooi was dat gisteren, die kleurveranderingen!

Sowieso was het gister prachtig, die 76,6 hoogste dat ik heb gezien..

Ik zie dat de kp lekker bezig is.

Ik moet nu echt gaan.. anders kom ik te laat op mijn afspraak!

Tot spreeks.  (aju)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Was ook mijn record wat ik het hoogste ooit heb gezien, het ging met +10.4 protonen in een cm/3 het record van 24-8-2005 aan diggelen(op die dag was de kp 9).  De kp ondertussen is blijvend rond de 5 aan het hangen nu met een redelijke snelheid van 600-650 km/s en de epam blijft ook aardig nog nu...

Update 8: Tweede keer KP 5 te zien op de kp-index...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.