Jump to content

conoraal gat 3-4-5-6-7 juli


Guest Rens v.d. Pols

Recommended Posts

Guest Rens v.d. Pols

Er komt weer een nieuw conoraal gat aan met betere kansen dan de vorige.

Deze keer active 40% minor 25% en servere 05% en severe op de hoge breedtegraden 15% al, afwachten wat het gat nu gaat geven...

Link to comment
Share on other sites

Coronale gaten zijn onmogelijk te zien met een PST daar men niet de donekre gebieden kan zien waar de zonnewind ontsnapt uit de corona van de zon. Enkel via de SOHO beelden kan men deze bekijken.

Het coronale gat is zeer nabij, tweede density stijging aan de gang en de zonnewindsnelheid gaat ook reeds omhoog, verwachte KP index 4 met kan s op uitschieters tot KP5.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Het komt 5-6-7 juli aan. KP 6 kansje is wel aanwezig. Severe 15% en 05%. We wachten maar even af tot en met 6 juli...

Update 1: Komt weer densitystijging aan, al 19,6 protonen in een cm/3

Update 2: Het conorale gat gaat veel meer doen dan we eerst dachten. KP 7 kans is aanwezig. Spaceweather spreekt al over een geomagnetic storm...

Update 3: De density blijft zich verbeteren. Nu al 20,5 protonen in een cm/3. Even later al 24,1 protonen in een cm/3...

Update 4: En ja hoor, density heeft de 25 protonen bereikt, de grafiek is nu oranje :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Dat misschien kan je weglaten. De positie van het conorale gat van gisteren was vrij extreem goed en de density slingert ook vrij goed van 20-29 protonen in een cm/3.

Op Spaceweather wordt een geomagnetic storm voorspelt dus hoger moet kunnen...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Jaja die ken ik nog, die 60,4 protonen in een cm/3. Maar was de positie van het conorale gat toen niet zo goed als nu? Volgens mij inderdaad niet zo goed als nu. KP 5 is haast gewoon zeker, KP 6 of 7 moet kunnen vind ik(eens met Spaceweather) maar de kans is vrij klein, maar het moet kunnen hoger dan 5...

Update 5: het blijft nu lang aanhoudend de hoge density, al langer dan de vorige van 60,4 protonen in een cm/3. Ben benieuwd en nog even afwachten...

Update 6: De volgende mijlpaal heeft de density overschreden. Nu al 32,4 protonen in een cm/3. Als dit lang genoeg aanhoudt kan het misschien wat worden...

Update 7: Nu 50,2 protonen in een cm/3! :D, het houdt lang aan dus wie weet...

Update 8: Deze keer heeft de density van 6 juni overschreden! 64,8 protonen in een cm/3 nu!!!!

Link to comment
Share on other sites

Ik ging hier dus ook eventjes melden dat ie net rond de 60 zat... :)

Ben hier nieuw.

Heb een tijd terug de sterrenkunde ontdekt en heb me er erg in verdiept.

Ben via foto's van poollichtsites hier terecht gekomen.. (poollicht.be)

Heb de grafieken dagelijks geobserveerd en informatie gezocht over het hoe en wat..

Dag bij dag snap ik 't meer, en nu snap ik het toch wel goed.

Ben sinds gister gaan lezen hier op 't forum en heb hierdoor ook weer wat dingen geleerd.

Ik ga hier zeker vaker komen, mijn interesse groeit met de dag.

Link to comment
Share on other sites

Guest SPACEMAN

Alle ten eerste welkom op spacepage en zuster pagina's poolicht. Veel amusement op het forum.

En ja de density is weer goed gestegen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ook ik heet je welkom Malisha!

Het is een prachthobby in de zon en poollichtactiviteit.

En ja de density schommelt nu tussen de 40-65 protonen in een cm/3. Het houdt lang aan(al 6 uur), als de real-time data van poollicht.nl uitschiet naar 70-90% kans op poollicht betekent het dat er iets aankomt, het is nog even afwachten...

Maar zalig: density 64,8 protonen in een cm/3 :D

Update 9: Het record van de density die ik ooit gezien heb is overschreden! 66,6 protonen in een cm/3!!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Update 10:Help! 76,6 protonen in een cm/3. :D Malisha, density is de voorbode bij conorale gaten van de storm, hoe hoger en hoe langer des te beter het gaat. Vannacht kan de storm plaats gaan vinden. KP 7 kans is zeker aanwezig nu de density zo hoog en lang aanhoudt! Want 76,6 protonen in een cm/3 is megagoed en megaextreem kan je het wel noemen! :D En de bt en de bz gaan dus later omhoog als de voorbode geweest is...maar ze vertonen nu ook voortekens...bt rond de 10, bz 10 en soms -10 al...

Link to comment
Share on other sites

Oke, bedankt voor de info!

Het houdt inderdaad al lang aan, ik zit zo'n 2 uur achter de computer, dus..

Ohja... 1 vraag die mij en mijn vriend al een tijd dwarszit..

Zoals jij zegt, vannacht kan de storm gaan plaatsvinden.. en stel de kp is mooi hoog, wanneer valt er dan poollicht te zien?

Ohja de bz en bt en dichtheid ja.. ik zette de computer aan en zag het en ..wow!! zo had ik het nog nooit gezien :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik zit al sinds 08.30 achter de computer en zag de density van het begin af aan stijgen! Als het conorale gat aankomt, het komt nu aan met eerst de extreme density die de dichtheden van oktober 2003 zelfs te boven gaat nu, een redelijke tijd ervoor is het nu. Komt de storm aan om 23.00 met de KP 7 dan zou het ideaal zijn. Het moet gebeuren tussen 23.00-4.30 uur straks. Dan wil het poollicht te zien zijn. Maar of dit echt wil gebeuren dan adviseer ik voordat je naar bed gaat nog even de data in de gaten te houden. Ik hoop zeker dat de storm begint als ik naar bed ga straks...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Dan is het donker en zouden we poollicht kunnen zien. Daarom is het ideaal als de storm losbarst vanaf 23.00. Maar dit is erg zeldzaam: 76,6 protonen in een cm/3!

Update 11: Ja hoor nu gaan de bt en bz na de density. De top is 76,6 protonen in een cm/3, zeer extreem, nu hopen dat het netzo als in april gaat eerst KP 6 en dan KP 7(voor later in de avond), nu is het de data goed in het oog houden! ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ja 35,5 graden en in huis 32 graden! Pff... :buck2:

Nu komen inderdaad de bt en bz omhoog, hopen dat ze vanavond echt omhoog gaan.

En ik hoop nu dat de density rond de 20 blijft of weer stijgt dat zou misschien weer een goed teken zijn. Maar daalt hij nu dat wil niet zeggen dat het straks minder wordt, effe afwachten tot straks en nu met een oogje op de density, bt en bz gericht...

Link to comment
Share on other sites

Ik doe mijn best.

Weet niet of ik er dan nog ben.

Waarschijnlijk verdampt, ik.

Ik zal zo eens voor de gein (om te janken eigenlijk) kijken hoe warm het hier is buiten.

Waarschijnlijk nog nooit zo'n temp. gezien op onze thermometer.

Maar rond de 20-25 (en hoger) is matige dichtheid ja, dus dat is ook wel voldoende?

En vanavond wil ik buiten zijn en dit in de gaten houden.. ja, dat wordt een moeilijk keuze.. 

Of nouja, gewoon beiden, uiteraard, manliefs interesse heb ik opgewekt dus dat komt wel goed!    :angel:

Ook 35 hier, hangt in de schaduw. Onveilig voor mij om te gaan fietsen. Moet nog werk gaan zoeken. Maar heb daar nu niet zoveel zin in..

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Hoop dat op het moment dat de storm komt geen of nauwelijks wolken aanwezig zijn. De density is de voorbode van conorale gat dat aankomt en heeft een top, in dit geval de extreme 76,6 protonen in een cm/3. Als de dichtheid hoog blijft, kan er meer poollicht gemaakt worden te lezen in een van de artikels op poollicht.be. Maar het kan ook zonder hoge density poollichtstormen. Een hoge dichtheid lang aanhoudend is altijd goed dan krijgt het magnetisch veld een zetje en krijgen we poollichtstormen met hoge density en hoge snelheden van de zonnewind.

Maar een hoge density kunnen we altijd wel gebruiken, dat houdt het magnetisch veld ook actiever...

Ik zit hier op zolder ook te verdampen zo ongeveer...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ja hoor iedereen is welkom hier om wat te leren ;)

Ik zit ook op de zolderkamer en het is er 32 graden nu, erg heet.

De goeie density maakt het er niet kouder op, maar dat hoeft ook niet...

Link to comment
Share on other sites

Even toch wat sussen hoor Rens ;) de dichtheid mag dan al hoog gegaan zijn, het is niet gezegd dat het coronaal gat een heuze impact zal hebben. Als ik kijk wat er nu al allemaal is gebeurd zie ik een Bz die paar maal goed negatief ging maar nog veel te licht, de bt waarde (sterkte van het magnetisch veld) is echter nog te zwak om naar de reeks van KP6 te gaan, om die te kunnen halen zal een sterk zuidelijke bz nodig zijn en een gemiddelde bt. De snelheid heeft alvast een goede sprong gemaakt richting 450km/s maar dient nog boven de 600 te komen mochten we een kansje willen maken. Het positiefste is al dat de bz meest negatief slaat. Nog steeds lijkt het er op dat het KP waardes zal geven van 4-5. Mocht er nu nog een densitystijging zich voltrekken maken we een goede kans, densitystijgingen zien we laatste 48h al en is nu pas naar piek gekomen wat kan wijzen dat we er recht op zaten (niet te vroeg roepen hier!), veel hangt af van de snelheid van het gat, mocht deze nu nog goed komen samen met een goede bt dan zie ik een kp6 wel nog gebeuren maar ik blijf nog even op de prognose van KP5.

De data blijven monitoren is een must, het is soms wat geduld hebben maar het is wel leuk om de snelle opeenvolging van zaken te zien gebeuren, zeker bij een echte poollichtkans.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.