Jump to content
  • 0

Invloed zonneactiviteit op dieren


Guest Anna De Jong

Question

Guest Anna De Jong

Ik volg al een tijdje alle berichten. Ik vroeg me ga of het bekend is dat er dieren reageren op meer zonneactiviteit en poollicht.

Link to comment
Share on other sites

9 answers to this question

Recommended Posts

Dit is interessant: http://www.frontiersinzoology.com/content/10/1/80/abstract
 

"Dogs preferred to excrete with the body being aligned along the North-south axis under calm MF [Magnetic Field] conditions. This directional behavior was abolished under Unstable MF. The best predictor of the behavioral switch was the rate of change in declination, i.e., polar orientation of the MF."
Link to comment
Share on other sites

Hoi Anna, welkom op het forum. Leuk om te lezen dat je ons al een tijdje volgt.

Toen ik je vraag las moest ik eerlijk bekennen dat ik niet echt een passend antwoord voor de geest kon halen. Alleen dit korte stukje kon ik zo snel vinden op Wikipedia.  http://en.wikipedia.org/wiki/Geomagnetic_storm

 

Biology
Possibly the most closely studied of the variable Sun's biological effects has been the degradation of homing pigeons' navigational abilities during geomagnetic storms. Pigeons and other migratory animals, such as dolphins and whales, demonstrate magnetosensitive behavioral responses that were once thought to be mediated by neurons which contained the mineral magnetite located in the beak. However, the basis of sensory perception of magnetic fields is currently unknown.[21]

Link to comment
Share on other sites

Hoi Anna. Leuke vraag, hier heb ik nog nooit over nagedacht... Voor de Noordzee schijnt een verband te bestaan tussen het stranden van potvissen en de lengte van een zonnecyclus. Een aantal Duitse wetenschappers hebben dit onderzocht, maar zijn erg voorzichtig met hun conclusies. Verstoringen in het aardmagnetisch veld kunnen poollicht veroorzaken en (bij langere blootstelling?) mogelijk ook de navigatie van potvissen in de war sturen. http://www.benthamscience.com/open/tombj/articles/V003/89TOMBJ.pdf

Link to comment
Share on other sites

Guest Kris Christiaens

Aangezien een heel pak dieren in staat zijn het aardmagnetisch veld te gebruiken om zich te oriënteren (haaien, walvissen, zeeschildpadden), lijkt het mij ergens logisch dat zij de invloed van de Zon op dit magnetisch veld 'voelen'. Ik vermoed dat hun oriëntatie wel eens ernstig verstoord zou kunnen geraken wanneer er zich iets abnomaals voordoet met het aardmagnetisch veld zoals bij extreme zonneactiviteit. Zoals eerder al werd beschreven, werd hier tot op heden nog te weinig onderzoek naar gevoerd ...

 

Dit is nu net waarom wetenschappers onze ster en de invloed ervan op de Aarde nog meer moeten gaan bestuderen. Ik ben een grote 'believer' van het feit dat de zon meer invloed op onze planeet en ons leven heeft dan wat we nu allemaal weten!

Link to comment
Share on other sites

ja mss raken ze verstoord bij van die hele extreme uitbarstingen, maar ik heb ook al gelezen op internet dat grote uitbarstingen op de zon maar weinig invloed hebben op dieren omdat de verrandering in het aardmagnetsch veld zo klein zijn dat de dieren er maar weinig last van hebben.

maar het is idd mss wel zo dat bij extreem ruimteweer ze wel verstoord raken, daarover vond ik niks terug.

Link to comment
Share on other sites

Guest jones880

Ik denk ook dat die dieren er niet veel last van hebben. Ze leven hier namelijk al enkele miljoenen jaren, in die tijd zijn er ongetwijfeld al enkele serieuze uitbarstingen geweest, die het aardsmagnetischveld ook gestoord hebben.

Link to comment
Share on other sites

je hebt gelijk jones ze leven hier mss wel al miljoenen jaren, maar bv een hele grote uitbarstingen op de zon komt niet zo vaak voor, dus kan het evengoed gebeuren dat die niet eens worden "opgenomen" in de evolutie.

als een gebeurtenis niet vaak genoeg voorkomt kan het zijn dat het "probleem"  niet word weggewerkt door evolutie.

 

ik heb het nagevraagd bij natuurpunt, en daar weten ze er ook niet meteen iets van.

ik kopieer even het antwoord dat ik kreeg.

 

"Beste Tim,

zou kunnen, vogels zien het magnetisch veld met hun ogen (een stof nl cryptochroom ordent zich volgens dat veld in hun ogen) maar ik heb er in elk geval nog nooit iets van gehoord,"
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.