Jump to content
  • 0

Wanneer is een zonnevlekkengroep een groep?


Guest Pascal Ostyn

Question

Guest Pascal Ostyn

Wanneer is een zonnevlekken groep een groep? 

 

Op de afbeeldingen vind ik dit moeilijk uit te maken. Waarschijnlijk zijn er daar afspraken rond?

 

Is er iemand die kan uitleggen hoe men het in het verleden waargenomen zonnevlekken en behorend zonnevlekken getal, vergelijkt met nu? Ik veronderstel dat de waarnemingen nu veel accurater gebeuren dan in het verleden, waardoor men ongetwijfeld meer zonnevlekken kan waarnemen en bijgevolg de huidig waargenomen zonnevlekken getal hoger zal liggen.

Link to comment
Share on other sites

7 answers to this question

Recommended Posts

Ik vermoed dat je dan naar het magnetogram moet kijken. Stel dat twee vlekkengroepen dicht bij elkaar liggen, dan kijk je naar dit plaatje. Is er echt een grijze zone zichtbaar tussen twee zonnevlekken, dan is het een verschillende zonnevlekkengroep. Soms gebeurt het dat er één grote zonnevlekkengroep verschijnt, deze opsplitst, en vervolgens in meerdere zonnevlekkengroepen wordt opgedeeld. Maar hiervoor moet de onderliggende afstand tussen de magnetische velden van de vlekkengroepen groot genoeg zijn.

Link to comment
Share on other sites

Guest Pascal Ostyn

Maar hoever moeten zonnevlekken dan uit elkaar liggen om van afzonderlijke "groep" te kunnen spreken?  

Link to comment
Share on other sites

Guest Sietse

Wanneer is een zonnevlekken groep een groep? 

 

Op de afbeeldingen vind ik dit moeilijk uit te maken. Waarschijnlijk zijn er daar afspraken rond?

 

Is er iemand die kan uitleggen hoe men het in het verleden waargenomen zonnevlekken en behorend zonnevlekken getal, vergelijkt met nu? Ik veronderstel dat de waarnemingen nu veel accurater gebeuren dan in het verleden, waardoor men ongetwijfeld meer zonnevlekken kan waarnemen en bijgevolg de huidig waargenomen zonnevlekken getal hoger zal liggen.

Dit klopt inderdaad. Maar omdat vergelijken met het verleden belangrijk is, is er nog een groep waarnemers dat iedere dag het relatieve nummer vastlegt, het Wolf-nummer genoemd. Dit valt dus logischerwijs lager (zo'n 30%) uit dan het NOAA-nummer. De Wolf-nummers worden gebruikt om het verloop van een cyclus te bepalen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Pascal Ostyn

Dit klopt inderdaad. Maar omdat vergelijken met het verleden belangrijk is, is er nog een groep waarnemers dat iedere dag het relatieve nummer vastlegt, het Wolf-nummer genoemd. Dit valt dus logischerwijs lager (zo'n 30%) uit dan het NOAA-nummer. De Wolf-nummers worden gebruikt om het verloop van een cyclus te bepalen.

Thx voor de uitleg. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.