Jump to content

forse stijging van 0897


Guest Rens v.d. Pols

Recommended Posts

Guest Rens v.d. Pols

Vandaag is 0897 toch fors gegroeid. Van 4 zonnevlekken gisteren zijn het er nu 23! En van Beta is de configuratie Beta-Gamma geworden. Nu kunnen er een aantal C-flares geproduceerd worden volgens het activiteitenrapport...

Link to comment
Share on other sites

Guest zwijn

Hoop niet op veel activiteit we gaan het minimum in.

De zon heeft rust nodig, om de kanteling te bewerkstelligen, hopen dat dat snel gebeurt. Ben zelf zendamateur en afhankelijk van de zonnecyclus op bepaalde banden. Kan zeggen dat het op de hogere banden 20-28Mhz erg rustig is.

Wat betekent dat het minimum er snel aan zit te komen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Laat ik het zo zeggen we hebben eerst een zonnevlekkengroep nodig die tussen de 25-45 graden NB/ZB zit(niet actief), dan duurt het nog een half jaar voor het minimum komt, ergens begin 2007 zal het waarschijnlijk komen het minimum, voor die tijd zitten we nog met minimumcondities. Een C-flare is mogelijk verder weten we het nog niet, want de terugkeerde 0892 daarover is nog veel onduidelijk maar van mij mag het nog wel een C(M)tje(verder ga ik niet want ik wil niet overdrijven)

Moet je doen want 0897 ziet fors in de lift! En over 0892 is nog veel onduidelijk, morgen zullen we meer weten over 0892 en 0897, ben benieuwd, voor deze keer mag het van mij nog wel, ondanks het minimum dat over een maand of 7-9 waarschijnlijk komt...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ja maar voor duidelijkheid moeten we nog tot morgen wachten. Er is wel hoop. Vandaag trekt het conorale gat en 0897 de aandacht eerst, we zullen zien hoe het er morgen aan toe is...

Hij houdt de zonnevlammen tussen de A8-B2 en er is kans op een C-flare. Dus afwachten maar hij heeft een forse stijging gemaakt ten opzichte van gisteren, +19 zonnevlekken en de Gamma-configuratie erbij gekregen...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Van welke site haal je dat? Maar 31% is leuk en 17% ook. Aangezien het met 1% ook kan...een keer gezien M-flare met 1% en daarna steeg het naar 30% kans op M. Maar wie weet wat deze aantallen procenten kunnen gaan betekenen vandaag... ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest SPACEMAN

www.solarmonitor.org. Goede site. Duidelijk om de zonnevlekken op de zonnefoto's in de gaten te houden...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Das zeker waar. Maar er zijn heel veel site's waar deze zonnefoto's opstaan, het is ook wel belangrijk om ze in de gaten te houden zoals op deze dagen...

Link to comment
Share on other sites

okee even wat zaken duidelijk stellen: spacew loopt quasi synchroon met pl.be, enkel merk je dat niet meteen ;)

de kans op een grote zonnevlam van de regio is klein, evenals C flares zijn nog niet meteen voor de orde, de leading spot is daar nog wat te klein voor. de volgeling vlekken zijn wel talijk aanwezig wat de bevordering van impulsieve C flares zal stimuleren maar zolang de leading spot klein blijf tzal er nog niet zoveel gebeuren. Net zoals ook Witte zecht is het redelijk rustig wat ook nog zo is, enkel de nvlek zorgt voor een verhoogde X-ray background flux. De nieuwe zonnevlek op de rand ziet er groter en beter uit maar zou in afstervende fase begeven.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

We zien het morgen wel. Ik zei ook van het hoeft niet, het mag. Spaceweather zegt: a large active region...Vrij positief dus...ik denk meer dat die afsterveingszone nog even duurt maar in de komende rotatie(waarschijnlijk aan het eind) zal hij gaan uitsterven maar de komende week heb ik nog een beetje het gevoel van niet.

0897 groeit nog steeds aardig dus wie weet dat de leading spot groter wordt en het lijkt wel alsof de leading spot niet de grootste is op de filmpjes van de uitbarstinkjes van 0897 tot nu toe, maar wie weet wat 0897 gaat doen...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Oh das mooi. Maar ik denk wel dat het zal lukken. De kans op M-flare is al 17% en die andere 0898 zal dat misschien nog iets meer verhogen samen met de stijging van 0897. Maar 0897 is dus beter? Lijkt wel gezichtsbedrog, 0898 is groter dan 0897 maar 0897 is beter in complexiteit. Maar wie weet wat er de komende dagen dan kan gebeuren met deze twee vlekken...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Nou hij ontwikkelt zich nog steeds de 0897. Waarschijnlijk hechten de vlekken zich nu wat meer aan elkaar. En de leading spot groeit ook, dus wie weet...

En die wolken zullen dan zeker het zicht een beetje onttrekken.

Want 0897 heeft er echt al 23 om 00.00 uur anders zou dat niet op poollicht.be staan...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Kan ik me voorstellen. Want op de zonnefoto's zijn de volgelingen van 0897 ook nog niet helemaal duidelijk maar ze zullen wel duidelijker gaan worden en als er dan nu wolken voordrijven kan je waarschijnlijk alleen maar het duidelijke gebied van 0897 zien, het leidende gebied dus in dit geval...

Link to comment
Share on other sites

Guest SPACEMAN

Juist te goei kunnen kijken. Geen wolken. Ik tel 3 duidelijk en dan een hoop grut. Ongeveer 15 tel ik er dan.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

En dan nog minstens 5 andere en er zullen er nog meer zitten, maar we wachten op het aantal en de configuratie en de complexiteit geduldig af tot morgen...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Aha en dan zou hij te wazig zijn? Maar als je het morgen nog eens zou dan denk ik dat het duidelijker wordt de zonnevlekken van groep 0897...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ach als je materialen het toelaten zal je best 0897 morgen goed kunnen waarnemen en 0898 ook. Morgen weten we meer over beiden zonnevlekkengroepen dus wie weet...

Link to comment
Share on other sites

Guest Daniel

Dat moet je doen! Dan zullen er weinig wolken zijn en is 0897 hopelijk verder gegroeid en dan kan je ze hopelijk allemaal helder waarnemen. 8)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Inderdaad is 0897 nu weer gegroeid, ik ben benieuwd welke cijfers 0897 morgen heeft maar er zijn duidelijk op de zonnefoto's te zien dat 0897 weer meer zonnevlekken heeft gekregen...

Vandaag een kleine daling van -6 zonnevlekken maar is hetzelfde in configuratie nog...

Link to comment
Share on other sites

Groeien of niet groeien, het zal weinig verschil uitmaken voor betere activiteit te geven. Beide zonnevlekken hebben een te eenvoudige magnetische configuratie die je ook meteen ziet op het magnetogram van SOHO, regio 10898 heeft te weinig witlicht waardoor er geen juiste verbindingen kan gemaakt orden om te leiden tot een zonnevlam, verdere activiteit verwacht ik dan ook niet. De andere regio 10897 is te klein om echt wat activiteit te veroorzaken en heeft slechts een eenvoudige magnetische configuratie wat ook opvalt in het SOHO magnetogram, activiteit is dan ook onwaarschijnlijk.

Verwachtingen komende dagen is dat de zon erg rustig zal blijven en stillaan de X-ray background flux zal dalen naarmate de rotatie van de zon ze steeds verder zal draaien en de zonnevlekken stillaan zullen uitsterven.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Nou af en toe een mini C-flaretje, gisteren C1.2. Maar verder zal er niks gebeuren ook dit is een teken dat het minimum komt. En ik zei het ook al aan het eind van de rotatie zullen 0897+0898 verdwijnen, dus das een mooi teken voor het minimum...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Dat klopt. Nu nog de nieuwe cyclusvlek laten verschijnen en dan kan het minimum pas echt rond eind 2006-begin 2007 plaatsvinden! :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.