Jump to content

Poollichtkans 16-17 maart 2013 - Weersvooruitzicht spelbreker


Recommended Posts

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply
Guest Sietse

Weer is echt niet goed hier in Nijmegen... ik zou graag de auto nemen, maar waar naar toe? :(

In ieder geval niet naar de Achterhoek, hier regent het ook :(

Link to comment
Share on other sites

Guest Noodweer Benelux

Ah @ Sander, dat zou echt zonde zijn van de hele setting ! Hopelijk straks nog een kans wanneer de opklaringen binnenkomen vanaf Frankrijk.

Link to comment
Share on other sites

De toestand normaliseert zich, de richting van het interplanetair magnetisch veld is stilaan erg verzwakt. Dit betekend dus dat de kansen zometeen gaan slinken en we gaan terugkeren naar rustige condities. We verwachten niet dat er nog een periode van sterk zuidelijke richting zal volgen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

verdorie, altijd zo he! Die stomme bewolking :( Anders hadden we hier in het noorden van NL zeker wel wat kunnen zien!

Link to comment
Share on other sites

@Roan: geef ik je 100% gelijk in ;-)

Het is overal terug rustig geworden en vrees dat het nu helemaal gedaan is :s opflakkeringen en substormen voor de hoge breedtegraad zijn mogelijk maar voor BE en NL lijkt het helemaal voorbij te zijn :s jammer... was het nu onbewolkt geweest...

Link to comment
Share on other sites

Guest Noodweer Benelux

@ Sander, kan je even de twee voorgaande berichten asap verwijderen. Ik heb ze per ongeluk tweemaal teveel neergezet ! Het forum is in mijn Firefox browser niet altijd duidelijk (een bugg ?)

Link to comment
Share on other sites

Guest Vooten

Goeie avond.

 

Ik spook al een tijdje op het forum rond (sinds er in september vorig jaar met veel tamtam aangekondigd werd dat er met grote zekerheid poollicht waargenomen kon worden).

Ondertussen heb ik veel bijgeleerd en heel wat prachtige plaatjes kunnen bewonderen!

 

Deze avond was behoorlijk spannend, en toen ik de poollicht ovaal zag zakken, dob en sol op de magnetometers opnieuw omlaag zag duiken en alle andere statusbalkjes oranje en rood zag kleuren, heb ik m'n jas aangetrokken en ben ik naar buiten gespurt.

Ik woon op 5 minuten van de zeedijk, en voor één keer is het fijne aan de Noordzee precies dat ze in het noorden ligt... niks in de weg en nauwelijks iets van verlichting naar het noorden op.

 

Het was overwegend zwaar bewolkt, en er was toch veel meer lichtvervuiling dan ik had verwacht.

Visueel heb ik niks gezien, ik werkte zonder statief (een muurtje), met een amateur fototoestel en ditto fotograaf.

Toch zou het kunnen dat er links kort boven de horizon een lichtgroene zweem hangt.

Ik laat het aan jullie ervaren ogen om een correct oordeel te vellen.

 

Alle tips over het fotograferen van poollicht zijn trouwens welkom!

Zo las ik net dat er met ISO's van 6400 gespeeld wordt terwijl ik een magere 400 gebruikt heb...

 

Wat extra gegevens:

Locatie en tijd: Baldus Beach (8670 Koksijde) - 51.111715, 2.610473 - 21u07

Toestel en settings: Nikon D5000 - 18mm - F/3,5 - exp 15s - ISO 400

Link to comment
Share on other sites

@Vooten: Welkom op het forum!

De media kan soms idd met veel tamtam wat aankondigen, we hadden vorig jaar idd enkele momenten dat men ons iets te letterlijk nam met de gevolgen vandien. Maar dankzij onze alertheid zijn er diverse forumleden die telkens het poollicht ook weten fotografisch vast te leggen. Ook deze kans is wederom een succes te noemen, ondanks de vele wolken die het voor velen wel hebben verbrodt.

Eventjes je foto van nabij bekeken en even door fotosoep gehaald om wat meer detail te zien. Er is idd een groene band zichtbaar met erboven roodachtig, en dat op ISO 400 amai. Welk uur was dit precies genomen?

Je mag gerust even je originele foto toesturen naar webmaster at spacepage dot be mss dat we er nog iets meer uit kunnen halen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Vooten

Hallo Sander,

 

Op jouw versie valt precies al heel wat meer kleur te ontdekken!

 

Bovenstaande foto is genomen om 21u07.

 

Ik stuurde de originele versie naar je door, samen met een foto van 1 minuut eerder, waar mogelijk ook iets op te zien is.

De andere foto's die ik nam zijn te bewolkt of teveel belicht.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.