Jump to content

Zonnevlekkengebied 1692


Vancanneyt Sander

Recommended Posts

We zien aan de rand van de Zon een grote vlek opdoemen, een gitzwarte kern in een grote penumbra, alweer een nieuw gebied dat dus om het hoekje komt kijken. Op de SDO beelden levert het alvast een mooi plaatje op.

In het algemeen blijft het vooralsnog rustig op de Zon, hopelijk komt daar de komende dagen verandering in.

SafariSchermSnapz011 12-27-16-441.jpg

SafariSchermSnapz012.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dit is niet echt een grote groep naar mijn mening. Ik vermoed dat de vlek een stabiel bèta magnetisch veld zal hebben dat niets zal doen. Dit zou echter kunnen veranderen moest de vlekkengroep magnetisch complexer worden.

Link to comment
Share on other sites

Vroeger zal het wel een grote zonnevlekkengroep geweest zijn, aangezien omheen de vlekkengroep een uitgespreid fakkelveld aanwezig is en de vlek een sterke uitbarsting op de farside van de zon had geproduceerd en zo een full-halo CME had in de ruimte geslingerd.

Link to comment
Share on other sites

SpaceWeatherLive Rapport

Analyse zonneactiviteit 15 maart 2013

 


 

Synopsis M-klasse uitbarsting

Zonnevlekkengebied 1692 staat nu centraal op de Zon en was veelbelovend toen het tevoorschijn kwam aan de rand van de Zon maar de activiteit van het gebied liet te wensen over. Tot deze ochtend toen er uit het niets een langdurige M-klasse uitbarsting ontstond vanuit dit gebied. Op basis van de PROBA2 beelden lijkt het te gaan om een filament dat aan dit gebied was verbonden samen met region 1696. Op het moment van de uitbarsting was er op de SDO beelden niets te zien wegens eclips. Het PROBA2 beeld in bijlage toont alvast de zone waar de uitbarsting plaatsvind en toont een erg heldere boog ter hoogte van dit gebied.

Bespreking CME

Bij dit type uitbarsting waarbij een lange aanloop zichtbaar is geeft vaak aan dat er een Coronale Massa uitstoot (CME) vrijkwam. Op het moment van deze update zijn de LASCO beelden nog niet volledig beschikbaar om dit te bevestigen maar de SECCHI plots geven een perfect Aardgerichte uitbarsting aan met een geschatte snelheid van ongeveer 900km/sec, LASCO data geven een snelheid van 1400km/sec aan, Ruwe stereo beelden in bijlage. Dit zou een impact betekenen rond zondagochtend rond 8h 's ochtends (plus en min 6h) en is voor de Benelux regio ongunstig. De eerste LASCO beelden zijn intussen binnengelopen, het helderste deel lijkt niet Aardgericht te zijn en meer ten noordwesten van de ecliptica te gaan maar er is een duidelijk Aardgericht deel (hetzij iets minder helder). Pas als de C3 beelden er ook zijn en van langere tijdsperiode kunnen we betere balans opmaken.

Het is vooralsnog te vroeg om van een poollichtkansen te spreken, we wachten alle gegevens af en de LASCO beelden alvorens we de mogelijkheden bekijken. Gezien de locatie van de uitbarsting en de resulterende CME kan dit mogelijks een zware geomagnetische storm opleveren, echter zla het IMF volgens de eerste voorspellingen noordelijk gericht zijn. Blijf dus de website volgen voor de actueelste berichtgeving.

UPDATE: WSA-Enlil model is geüpdate, deze berekende een iets vroegere impact op zaterdagnacht 22h UTC met een impactsnelheid van 800km/sec, dit zou positiever zijn voor de Benelux al zijn we van mening dat dit een erg vroege impact is. Gezien de LASCO snelheidsberekening rond 1400km/sec berekend is, zal het een tijdvenster worden tussen morgennacht en zondagochtend.

Wat mogen we komende 24h verwachten?

Magnetisch blijft het gebied erg eenvoudig van structuur en is er geen grote dreiging van een nieuwe uitbarsting

M-klasse uitbarstingen: 5% kans

X-klasse uitbarstingen: 1% kans

swap_01739922428787_6600a000.png

20130315_080935_n7c2B.jpg

20130315_075424_d7c2A.jpg

latest.jpg

enlil_com2_20130315T1000_20130316T200000.jpg

latest_sam.jpg

1.jpg

2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest Sietse

Leuk, eindelijk weer eens een echt mooie CME. :) Toch eigenlijk onverwachts, maar de opbouw van de uitbarsting was gewoon erg mooi. Laten we hopen dat alles een beetje meezit morgen/overmorgen, maar de afgelopen maanden konden we zelfs al amper grafiekjes kijken.

Mijn vader zit nu in de omgeving Stavanger, heb ik het goed ingeschat dat daar KP6 nodig is om poollicht te kunnen zien?

Link to comment
Share on other sites

Leuk, eindelijk weer eens een echt mooie CME. :) Toch eigenlijk onverwachts, maar de opbouw van de uitbarsting was gewoon erg mooi. Laten we hopen dat alles een beetje meezit morgen/overmorgen, maar de afgelopen maanden konden we zelfs al amper grafiekjes kijken.

Mijn vader zit nu in de omgeving Stavanger, heb ik het goed ingeschat dat daar KP6 nodig is om poollicht te kunnen zien?

Stavanger? KP4 zou ik daar aanhouden dan heb je een goede kans al kan het bij KP3 denk ik ook al laag in het noorden vermoed ik. Bij KP5 en hoger (wat best zou kunnen bij deze CME) dan word het feest. :)

Link to comment
Share on other sites

Stavanger? KP4 zou ik daar aanhouden dan heb je een goede kans al kan het bij KP3 denk ik ook al laag in het noorden vermoed ik. Bij KP5 en hoger (wat best zou kunnen bij deze CME) dan word het feest. :)

 

We mogen wel niet vergeten dat kp niet altijd even betrouwbaar is. Het beste hulpmiddel is en blijft de magnetometer...

Link to comment
Share on other sites

Quick Update


Op basis van de LASCO beelden zien we nu veel duidelijker hoe de CME zich heeft verspreid. Het helderste deel is ten noordwesten van de ecliptica weggestuwd.

Er blijft onduidelijkheid over de precieze snelheid, Cactus geeft deze tussen 500 en 1400 aan, STEREO 1000km/sec. Het zal ergens iets in het midden zijn en lijkt me de 1000km/sec plausibeler.

SafariSchermSnapz001.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest Sietse

Ziet er goed uit.

Ook wel even erbij vermelden dat we dichtbij 21 maart zitten, en vorig jaar was er een duidelijk voordelig verschil merkbaar door de substormen. Ik meen me te herinneren dat er toen drie mensen in Noord-Nederland poollicht hebben kunnen vastleggen, met een Kiruna van -650 of iets in die richting.

Link to comment
Share on other sites

SpaceWeatherLive Rapport

Analyse zonneactiviteit 21 maart 2013

 

Gisterenavond was er een M1.6 uitbarsting uit regio 1692 omstreeks 22u UTC.

helaas zijn er geen stereo A beelden beschikbaar, maar op de Lasco beelden is een CME te zien, die niet aardgericht is.

 

regio 1692 was de laatste dagen actiever geworden met enkele C klasse uitbarstingen en nu dus ook de M 1.6

de regio is nu weggedraait naar de farside en zal dus geen aardgerichte uitbarstingen meer kunnen produceren.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.