Jump to content

Komeet ISON - Een zonnescheerder?


Joeri

Recommended Posts

Komeet C/2012 S1 ISON zou op 28 november 2013 dicht bij de zon passeren: een zonnescheerder. Vervolgens zou de komeet zichtbaar worden met het blote oog in het noordelijk halfrond als een object mogelijk helderder dan de volle maan.

De NASA heeft onderstaande afbeelding gemaakt van de baan van komeet ISON door de LASCO C2/C3 afbeeldingen.

ISON_LASCO1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest Sietse

Als ik het goed begrijp, wordt de komeet op de plek waar hij het dichtst bij de zon staat, het helderst? Is het dan niet dat hij voor ons observeerders dan te dicht bij de zon staat waardoor we het door het zonlicht niet meer kunnen zien? Als je begrijpt wat ik bedoel  ;D

Link to comment
Share on other sites

Als ik het goed begrijp, wordt de komeet op de plek waar hij het dichtst bij de zon staat, het helderst? Is het dan niet dat hij voor ons observeerders dan te dicht bij de zon staat waardoor we het door het zonlicht niet meer kunnen zien? Als je begrijpt wat ik bedoel ;D

ja dat wel maar er word niet gesproken over het helderst, er wordt gezegd dat de komeet helderder kan worden dan de volle maan.

dus op het punt dat de komeet zo helder is, zal ze wel niet op het dichtste punt zijn bij de zon. want anders zal ze idd niet zichtbaar zijn denk ik.

Link to comment
Share on other sites

Het is logisch dat de komeet wanneer hij het dichtst bij de zon is, het helderst is. De komeet verliest op haar baan dicht bij de zon het meeste stof-en ijsdeeltjes en als dit door de zon wordt beschenen, fluoresceren deze stofdeeltjes het zonlicht  en zien we een komeetstaart als gevolg. In dit geval spreekt men echter van een helderheid helderder dan de volle maan wanneer deze bij ons in het noordelijk halfrond zal zichtbaar zijn, 's nachts én misschien zelfs overdag (de volle maan kan je immers ook overdag zien)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.