Jump to content

de terugkomst van zonnevlekkengroep 0892


Guest Rens v.d. Pols

Recommended Posts

  • Replies 95
  • Created
  • Last Reply
Guest Rens v.d. Pols

Dat zal Sander wel preciezer weten maar ze gebruiken waarschijnlijk ook andere lenzen voor de zonnefoto's, dat zal het wel zo ongeveer zijn...en dat is die zonnevlam dat witte gedeelte, je ziet de CME wegvliegen, deze M2.51 had veel gemeen met de X28 van 4-11-2003...

Link to comment
Share on other sites

Guest SPACEMAN

Die cirkel in het midden is gewoon idd de zon afgedekt omdat anders soho geen flare's kan waarnemen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ja dat klinkt simpel dat zal het ook wel zijn, zo op deze foto's zien we die flares zoals deze M2.51 heel duidelijk van de zon af zien komen... ;)

ander goed nieuws van de zon: De zonnevlammen stoppen met dalen bij de B4-B5, das al zeer mooi! :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ja klopt helemaal, het is nu verder afwachten, minimale zonnevlammen B4-B5, das al zeer goed, de protonen proberen een beetje boven de 10^0 uit te komen dus dat gaat ook al de goeie kant op! Ik wacht geduldig af en ben benieuwd...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Gaat de goeie kant op. De zon is goed bezig met nu zeer duidelijk te zien dat de minimale zonnevlam op de B4 ligt. Heel goed en in de protonengrafiek kan je nu duidelijk een stijging zien, dat gaat heel goed de goeie kant op...

Link to comment
Share on other sites

er komt protonenstorm op gang wat wil zeggen dat er CME naar de aarde komt, kan iemand de lasco beelden in gaten houden en soho beelden om te zien of het partial of full halo CME was?

Hopelijk stijgt deze boven event level ;) wanneer dat zo is ontvangen de ingeschrevenen op plalert hiervan een mail.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Zou er dan een poollichtkansje komen ofzo? Kan dat dan? Maar voor het eerst sinds september 2005 komt er weer een protonenstorm op gang! Maar dit gaat geweldig zo opeens op het moment! :D

Link to comment
Share on other sites

Guest ilye

Poollichtkans zit er niet in omdat de CME niet aardegericht is. De CME is wel redelijk groot voor een M1 zonnevlam, maar het zal niet genoeg zijn om een kans te maken op poollicht hier.

Link to comment
Share on other sites

Enkel als het boven event level komt Rens ;) dan weten we zeker dat er voldoende CME op ons afkomt om een geomagnetische storm te gaan veroorzaken, anders zijn de effecten er anders miniem van. De cme is alvast goed geplaatst als we naar de protonenmonitor kijken al zou ik liefst hebben dat het een S2 storm wordt maar het wa s maar een M2 dus ik vreres dat hij niet de S1 zal halen maar dat zal het de komende uren uitwijzen.

@Karel: Afhankelijk van de richting die genomen is van de CME, uitbarsting kan wel meer aardgericht zijn ;), ik denk op zn minst een partial halo of een bijna full halo wegens de protonenstorm. We wachten geduldig de soho beelden af.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ja daarom vroeg ik ook van kan dat wel? Want ik zag ook wel dat het rechtsonder op de zonnefoto's weg ging, de komende 3 weken nog maar eens geduldig(op vakantie) afwachten vanaf vandaag...

En ik denk ook dat de CME te slecht aarde gericht is, maar als er nog een betere komt wat heel goed mogelijk is dan wil ik deze mening wel eens herzien...

Link to comment
Share on other sites

Guest ilye

Ivm die protonenstorm, daar heb je gelijk in. Maar hoe goed die ook uitslaan, ik ben er zeker van dat dit geen kansen voor ons kan bezorgen. Tijdens het zonnemaximum heb je dit wekelijks, zelfs dagelijks. We mogen ons niet blind staren op een uitbarsting omdat het zonneminimum is.

Ik wil niet ontmoedigen, allesbehalve, maar ik denk dat een poollichtkans voor ons te hoog gegrepen is. Er zullen wel kansen komen voor andere streken, maar dat zal duidelijker worden in de volgende uren en dagen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

In het minimum zou het altijd kunnen. Een goedgerichte X-flare of hoge M-flare met CME is genoeg. Ik ben het met je eens omdat de ligging van zonnevlekkengroep 0898 niet zo goed meer is maar daarom zei ik ook we moeten de komende 3 weken geduldig afwachten vanaf vandaag...

Link to comment
Share on other sites

Poollichtkansen zijn idd uitgesloten zolang het onder event level blijft, pas erboven zal er een pooillichtstorm komen maar helemaal niet voor ons daarvoor was de M te zwak maar voor hogere regionen zit er waterkansje in  maar terug als het boven event level komt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

M2.51 is nog onvoldoende voor ons. Vanaf M7 wordt het een ander verhaal, de protonen komen lekker op gang net boven de 10^0...we wachten nog maar even af op de verdere ontwikkelingen...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Nee dat wist ik al, maar zo'n M2.51 als deze maakt je benieuwd op het vervolg maar er kan voor de helft nog wat CME naar ons zijn gekomen, poollicht voor Noorwegen en Zweden en Finland weer...

Update: Er kan meer gebeuren dan je denkt, deze M2.51 is goed genoeg misschien wel richting de aarde geschoten, overmorgen severe: 20% en op hoge breedtegraden: 25%. Ben benieuwd en ondertussen is de configuratie van 0898: Beta-Gamma-Delta en er kan zich nog steeds een sterke M-class flare voordoen...de epam is nu ook erg hoog...

Tot over drie weken!

Link to comment
Share on other sites

U verwart terug die procenten van severe...

Het was een partial halo CME zoals ik heb gezegd, een klein gedeelte is dus onderweg naar de Aarde enb is heus niet krachtig genoeg om een goede impact te hebben op Aarde, de effecten zullen wel merkbaar zijn maar dit in een geringe vorm. Ik denk dat het te vergelijke nzal zijn met de sterkte van een gemiddeld coronaal gat die kp3-4 kan bereiken maar niet meer dan dat, klein schokfront dus (logisch ook aangezien een CME anders aankomt dan een coronaal gat). Binnen twee dagen komt deze aan dus nog even geduld.

Verdere activiteit is mogelijk van de vlek en ze heeft de beta gamma delta configuratie dus de kans zit er wel in maar meer aardwaarts gerichte zonnevlammen wordt met de minuut kleiner naarmate ze de rand wel echt begint te naderen.

De Epam stijgt door de CME van gisteren die in aantocht is, iets wat typisch is een de Epam, echter zijn het nog niet de juiste waardes voor een goede storm te krijgen, we zien verder wel hoe deze evolueert.

Ik vind het alvast positief dat we eens een schokfrontje zullen zien, helaas wat zwakjes maar het zal merkbaar zijn in de stats dat het als een schokje zal aankomen. De CME gisteren vertrok aan een snelheid van iets meer dan 800km/sec, bij aankomst zal deze dus minder zijn maar misschien dat het de 600km/sec nog zou kunnen bereiken maar aangezien het een partial halo was verwacht ik een wat lagere snelheid.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.