Jump to content

de terugkomst van zonnevlekkengroep 0892


Guest Rens v.d. Pols

Recommended Posts

Guest SPACEMAN

Juist te goed kunnen kijken en waarnemen. 0892 is nog ferm groot. Het ziet er een zeer actieve regio uit.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 95
  • Created
  • Last Reply
Guest Rens v.d. Pols

Dat wel ja maar hoe hij er precies aan toe is zien we morgen. Het uitsterven kan overmorgen gebeuren maar ook volgende week(dit laatste mag het meeste van mij)...en een uitbarsting is ook altijd welkom...

Update 1: Zojuist een klein uitbarstinkje van 0892-B1.47

Link to comment
Share on other sites

En wat zijn die deeltjes dan op die filmpjes dat je stipjes ervan af ziet vliegen?

Die deeltjes die erafvliegen zijn protuberanslussen ;)

De nieuwe vlek toont wel een licht fakkelveld op laatste SOHO afbeeldingen en dit ook al rond de leidende zonnevlek met een grote penumbra

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Oke en inderdaad zit er een fakkelveld om 0892(0898) heen en 0897 is in tegendeel aan het groeien, dus de aandacht kan beter gericht worden op 0897 nu. Maar ondanks dit fakkelveld ben ik toch benieuwd wat de precieze cijfers van 0898 morgen zijn maar veel is het niet...

Update: Ik begin nu hele andere vermoedens te krijgen dan gisteren. Het uitsterven hoeft helemaal niet nog van 0898. 0898 zit in dezelfde condities als 0875. Die kwam ook in een fakkelveld aan en toch nog een M7.92 en had 0876 bij zich die ook wat deed. Deze 0897 en 0898 lijken heel veel op 0875 en 0876. Maar mijn vermoedens zijn dat het uitsterven nog helemaal niet hoeft...

Link to comment
Share on other sites

Als je kijkt naar de magnetische configuratie die werd meegegeven door de NOAA dan lijkt het op geen al te actieve vlek, ondanks dat het een B5 impulsieve flare deed ontstaan. De voorspellingen wijzen er inderdaad op dat zonnevlek 10897 de grootste kanshebber is, alhoewel ik liever een grotere leidende zonnevlek zie.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik ook de leidende vlek van 0897 is gegroeid terwijl zijn volgelingen gedaald zijn en over 0898 is nog teveel onduidelijk. Morgen weten we er meer over, tot nu laten 0897 en 0898 de zonneactiviteit wel in de A8-B1 als minimale lopen dus het krabbelt langzaam omhoog, Spaceweather spreekt al over een big sunshot en op de foto van een Belg is het toch een fatsoenlijke zonnevlekkengroep, maar ja ik vind nog steeds dat er te weinig duidelijk over is en we wachten af tot morgen dat we over 0897 zowel als 0898 meer weten...

Link to comment
Share on other sites

Een grote zonnevlek wil niet meteen zeggen dat hij de juiste complexiteit heeft, ik heb nog velkken gekend die groot waren maar de magnetische complexiteit ontbrak en heb zo het gevoel dat dit ook zo een vlek is.

De andere vlek op de zonneschijf heeft niet echt een leidende vlek daar ze er allemaal te klein voor zijn ;) Enkel hopen dat alles daar wat gaat groeien...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Nou we zullen morgen wel zien ;) nu is er een vlek en een alpha configuratie van 0898 gemeten, dat is een soort starterspositie, maar wat het nou precies voorstelt zullen we morgen zien en dan hoop ik dat 0897 ook weer iets beter is dan vandaag ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest SPACEMAN

Ik heb vandaag gezien naar de zonnevlek en hij is groot geworden. Mooi echt pure zwarte Umbra. De Penumrbra is ook zeer mooi.

Link to comment
Share on other sites

Guest zwijn

Ik heb er niet zoveel hoop in, denk dat we een week tegemoet gaan waar het lijkt dat veel gaat gebeuren en dan toch niets gebeurd, we zitten bijna in het minimum, verwacht er niet veel van.

Kan allemaal nog wel even duren vrees ik.  :)

Link to comment
Share on other sites

Guest SPACEMAN

Ik verheug me al naar het Maximum dat nog lang op zich zal wachten.

0892 zal nog wat zonnevlekjes krijgen meer of minder en dat is het.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik zeker ook ;), maar we moeten nog even wachten tot morgen voor meer duidelijkheid over 0892(0898) ;)

Het is inderdaad nog niet zo'n bizarre zonnevlekkengroep. Lekker groot wel en heeft totaal 1 grote en 2 kleine zonnevlekken 0898. Misschien nog even afwachten op meer duidelijkheid. 0897 die is zich ook aan het splitsen dus dat wordt minder. Maar samen houden deze twee zonnevlekkengroepen de activiteit gem. rond de A9-B1. Echt veel stelt het nog niet voor...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Niet veel voorstellend? Je spreekt jezelf een beetje tegen vind ik. Grote C's of M's is toch wel iets voorstellends vind ik ;) maar wat het precies wordt moeten we nog even op afwachten...

Link to comment
Share on other sites

Guest zwijn

Helaas ik verwacht echt geen C helemaal geen grote C's laat staan een M.

We zitten zo goed als in het minimum begrijp dat wel, dan is de zon gewoon zn rust aan het zoeken waarna ie straks zeg maar ff gaat slapen. Echt waar het lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat we nog een grote uitbarsting meemaken, in deze cyclus.

Zeg natuurlijk nooit nooit maar de kans is echt nihil ook al wijzen de meters en grafieken anders aan.

Wachten is op de nieuwe zonnevlekken van andere polariteit.

FF wachten dus nog vrees ik. :)

Maar speculeren is altijd leuk, alleen heb je er niets aan.  ;)

Ik bemerk het aan de condities op de hogere banden echt de condx van de laatste paar maand is gewoon superslecht ,heeft alles te maken dat de zon straks tot rust is gekomen  (minimum) en alleen nog maar maanden lang A0 aanwijst. Waar dus helemaal geen reflectie meer is van de ionisfeer en ik ben aangewezen tropo. :(

Link to comment
Share on other sites

Guest SPACEMAN

Idd, deze mening heb ik dus ook. Groot maar niet actief. Het is een schouwspel om mooi te fotograferen maar meer is het dan ook niet. De zonnevlek is zo groot als de planeet jupiter. Gewoon puur zwart. Machtig.

Link to comment
Share on other sites

Guest zwijn

Inderdaad Sander al is de vlek nog 10 keer zo groot bewijze van.. maar als de goeie magnetische configuratie ontbreekt doet de zon niets.  :'(

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Net een bijna C-flare: B9.83. Witte, een C-flare kan er in gaan zitten nu want dit gaat al in de buurt komen, verder heeft 0898 5 zonnevlekken erbij gekregen ten opzichte van gisteren, afwachten wat er nu na deze B9.83 gaat komen...

Link to comment
Share on other sites

Guest SPACEMAN

Het leuke is daar dat je echt zo heel mooie beelden krijgen door de telescoop en je ziet echt een sinaasappel effect in de penumbra

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Zou ik zeker doen, de leidende vlek van 0898 op de zonnefoto's is echt matig :D

Ja een big sunshot is het zeker, hij ziet er ook matig uit, een B9.83 komt al aardig in de buurt van de C's...dus wie weet wat er nu gaat komen...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Het moet kunnen want anders kon die B9.83 ook niet komen, maar als het zo door gaat, gaat die C-flare kans zeker stijgen en de M-flare kans waarschijnlijk ook(die staat nu op 5%) maar het is nog even afwachten nu...

Link to comment
Share on other sites

Guest zwijn

Ik denk dat we kunnen wachten tot we een ons wegen, grote uitbarstingen en grote zonnevlammen verwacht ik echt niet, zo'n vlek houd je gewoon voor de gek.

Het zou hetzelfde zijn als ik zou zeggen dat het 30 C word terwijl het december is als het onbewolkt was. Maw.  De zon is er wel maar de warme lucht ontbreekt zoist nu ook. Wel grote vlekken maar geen goeie configuratie.

Maar ik wacht en wacht, wacht ....wacht wacht nog een dik jaar hoop ik en dan zijn we hier van verlost,  geloof mij maar. De nieuwe cyclus zal ook anders dan anders zijn en sneller zn piek bereiken waarna de zon langer op het maximum zal blijven en dus misschien grotere uitbarstingen laat zien dan het verleden.

Ik denk wat dat betreft het wachten ruimschoots zal worden beloond.  ;)

Geduld is een schone zaak.

Oja en een geisoleerde vlam zegt me niets.

Link to comment
Share on other sites

Guest SPACEMAN

Morgen staat hem zo goed als in het midden of wel echt in het midden van de zon. Daarna zal de zonnevlek dus niet meer groeien vrees ik. Op space weather vind je nog een mooie foto van die zonnevlek. Door DODI

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.