Jump to content

de terugkomst van zonnevlekkengroep 0892


Guest Rens v.d. Pols

Recommended Posts

Guest Rens v.d. Pols

Ik denk toch nu dat het wachten beloond is op 0892. Nu staat er bij het zonnevlekkenrapport dat hij op 27-29 juni terugkeert. Op de zonnefoto's ziet hij er nog steeds goed uit, dus wie weet wat er nu allemaal kan gaan gebeuren...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 95
  • Created
  • Last Reply
Guest Rens v.d. Pols

Ik ben nog wel in afwachting. Het ziet er wel naar uit dat het mogelijk is dat er kansjes op C en M komen(verder durf ik nog niks te zeggen) en wat nog mooier is dat 0897 ook een kansje heeft op C-flares. Dus wie weet wat er gaat gebeuren maar ik ben nog in afwachting, de terugkomst van 0892 is vandaag pas begonnen(27-29 juni) dus we zullen moeten wachten tot 29 juni voor meer duidelijkheid over de terugkeerde 0892

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ja das een goed idee. Maar voordat we dingen kunnen gaan doen zullen we eerst nog effe moeten afwachten. Zoals ik al zei ik ben afwachtend en dat zal Sander ook wel zijn. Nog effetjes geduld voor meer duidelijkheid over 0892...

Link to comment
Share on other sites

allemal veel te vroege speculaties, wacht tot de vlek op de rand komt want ik denk echt dta die al gaat afgezwakt zijn, dus hoop er alvast niet op zeker niet als ik die M al hoor vallen! pas als ze zichtbaar is kunnen we er meer over vertellen, na de CME's op de farside vrees ik het ergste voor de vlek hoor.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik vrees nog niks en hoop eigenlijk nog weinig. Alleen de hoop op is aan het stijgen bij mij. Ik ben nog afwachtend en we zien het wel op 29 juni hoe het met 0892 is...

Link to comment
Share on other sites

Guest zwijn

....... en we zitten zo goed als bij het minimum dus hoop nergens op, de zon gaat niet veel meer doen vrees ik.  jammer genoeg.

We blijven wachten.  :)

Link to comment
Share on other sites

Het vlekje is verschenen! Door de telescoop gezien daarnet, hij plakt als het ware nog aan de rand. Daarom kun je nog niet veel zien van de vlek, enkel 1 fijn streepje met een dikkere umbra middenin. Ik vermoed dat er geen omringende vlekken meer zijn en dat hij op uitsterven staat, maar dat zullen we zien in de volgende dagen.

Link to comment
Share on other sites

dat het op uitsterven is lijkt mn vermoedens dan ook te bevestigen, 4 CME's op de farside was dan ook erg veel in het minimum.

Vlek zit goed geplakt tegen de rand, is een medium zonnevlek zonder volgelingen wat idd wijst op een uitstervende vlek, voorlopig nog even afwachten tot het volledig zichtbaar is op de zonneschijf

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Sorry Sander maar ik ga toch zeggen dat het geen uitsterven is. Er is alweer iets meer duidelijk geworden over 0892. Op de donkergele zonnefoto is hij nu te zien het is een fatsoenlijke zonnevlek zonder fakkelveld zoals hij nu te zien is. Het is nog niet helemaal 100% te zien maar uitsterven nog niet hoor...

Link to comment
Share on other sites

Guest SPACEMAN

Hij is volgens mij nog gewoon zelfs gegroeid. Allesinds zeker niet aan het uitsterven. Maar ja we zullen nog even moeten afwachten tot morgen of vanavond. Best Morgen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik denk morgen, Spaceweather wordt ook zeer positief over 0892(die ze nu al vernoemd hebben naar 0898) dus inderdaad afwachten tot morgen lijkt me het beste...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Dat komt waarschijnlijk omdat Spaceweather altijd vroeg is. Maar we wachten hoopvol en geduldig af tot morgen tot er meer duidelijk is over de terugkerende zonnevlekkengroep 0892...

De duidelijkheid van die zonnevlekfoto's zal toenemen morgen dus wie weet wat ze morgen brengen, nog effe geduldig afwachten ;)

Link to comment
Share on other sites

"lijk gegroeid" dien je relatief te nemen, gisteren zat hij pal oip de rand waardoor je dat al moeilijk kan zien, daaar hij nu beter op de zonneschijf draait lijkt het dan ook grotermaar isrelatief te nemen. Als hij op uitsterven is zal er ook nog niet meteen een fakkelveld te zien zijn, is niet bij alle vlekken zo!

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Dat grote uitsterven verwacht ik toch in de loop van de rotatie. Ik heb nog niet echt het gevoel dat hij gelijk uit gaat sterven. Spaceweather spreekt dat ook tegen. Het uitsterven gaat in ieder geval wel komen tijdens de rotatie maar zeker niet aan het begin...

Link to comment
Share on other sites

Guest SPACEMAN

Ik heb hem juist eens bekeken met mijn telescoop. Het is echt wel een grote zonnevlek geworden. Het is echt zo afwachten he wat gaat gebeuren

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ja maar de complexiteit schijnt toch kleiner dan 0897(volgens Sander) te zijn en het uitsterven kan overmorgen gebeuren maar ook volgende week. Het is dus inderdaad nog even afwachten wat er gaat gebeuren...

Link to comment
Share on other sites

Geduld is een mooie zaak bij zowel poollicht als zonneactiviteit, het is afwachten maar een gepassioneerde zon of poollichtfanaat weet dat hij altijd lang dient te wachten :D

Inzake dat uitsterven, het is aan het achteruitgaan, dit kan je afleiden uit de gegevens van de voorbije weken.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ja dat weet ik Sander ;)

Maar de laatste CMEtje van 0892 was gisteren...

Het is inderdaad gewoon geduldig afwachten...

Link to comment
Share on other sites

Rens, wat jij CME-tje noemt was geen CME daar er geen CME's werden gedetecteerd, enkel een klein uitbarstingkje maar geen CME, dat gebeurt pas als er echte C-flares komen die sterk genoeg zijn om materiaal van de zon mee te sleuren naar buiten (dat is CME dus).

Ik zeg dat hij op uitsterven is daar er een week geleden 4 CME's zijn geweest op de Far-side van wellicht deze zonnevlek en sindsdien geen uitbarstingen meer vertoonde, op de far-side images was hij te zien als een relatief grote zonnevlek maar daar hij geen activiteit meer toonde doet het vermoeden rijzen dat de zonnevlek acheruitgaat en dus richting uitsterven slaat.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Sander onder andere hoor ik dat zeggen maar ik vind dat er nog te weinig duidelijk is over zonnevlekkengroep 0892(0898).

Maar deze 0892 daalde eerst ook en barstte uit dus uitsterven hoeft volgens mij helemaal nog niet maar ik zeg wel dat het in de rotatie komt. In ieder geval niet aan het begin.

En wat zijn die deeltjes dan op die filmpjes dat je stipjes ervan af ziet vliegen?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.