Jump to content

Poollicht in Sommarøy op 17 en 18/2


Guest John Van Marcke

Recommended Posts

Guest John Van Marcke

Ook ik had het geluk weer dit jaar van het poollicht te mogen genieten. We waren op rondreis met een Nederlandse reisgroep: 2 dagen Tromsø, dan 2 dagen Hurtigruten lijnboot via de Noordkaap tot Kirkenes, en dan per bus terug naar Saariselkä in Fins Lapland. De twee eerste dagen hadden we prijs met het Noorderlicht, en boekten we een noorderlicht-excursie vooraf uit België (dus het was een gok, om die 2 eerste dagen poollicht te zien), en ja hoor ... 17 februari om 18 u was het eerste poollicht al te zien toen we van de luchthaven van Evenes naar Tromso reden. Daar aangekomen, stapten we vrijwel direkt over naar de bus voor de excursie, geen tijd om te eten haha ! Dan 65 km rijden vanuit Tromso naar een donkere en zeer mooie plek, het eilandje Sommarøy. Op 18/2 deden we hetzelfde, maar het Noorderlicht kwam er toen pas door om 22u35, en het explodeerde bijna letterlijk. Om 23u30 was de show over, maar wat een een sensatie ! Ik heb geprobeerd foto's te nemen met de Canon Eos 5D Mark II, Canon 24mm f1.4 en Samyang 14mm f2.8, belichting 2,5sec op 1600 iso en 8 sec op 2000 iso. Ik zet er even een link bij naar het album op Picasa (hopelijk werkt de link): https://picasaweb.google.com/109032279438200011844/NoorderlichtInSommarYaOp17En1822013?authuser=0&feat=directlink

Alvast veel kijkgenot. Misschien kan iemand mij helpen wat er die avonden juist gebeurde: schokfront van een CME ? En wat was de Kp waarde tijdens die 2 nachten ? Alvast bedankt !

Link to comment
Share on other sites

16 februari 2013 rond 11:15

Aankomst CME schokfront - Zwakke impact van een coronale massa uitstoot (CME) ter hoogte van de ACE satelliet, de zonnewindsnelheid steeg met 61.53 km/sec naar 382.8 km/sec. Zonnewind snelheid: 382.8 km/sec en dichtheid 4.7 p/cm3 - IMF Bt (sterkte): 10.1 nT - Bz 4.3 nT

Kp steeg tot 4 op 16 februari. De CME effecten zakten dan af de dag er op maar toch nog goed voor een Kp3.

Prachtige plaatjes! We worden verwend op het forum :D

Link to comment
Share on other sites

Guest tkslange

Prachtige foto's! En perfect weer. Ik was eind januari op precies dezelfde plek, maar bij ons bleef de activiteit helaas bijzonder laag en was het bewolkt (zie verslag). Prachtige locatie. Wel jammer dat je met twee grote bussen was, dan is het wat moeilijker een rustig plekje te vinden om foto's te maken.

Link to comment
Share on other sites

Zeer mooie foto's! 17 & 18 februari waren inderdaad heeeeel goed!

Alleen jammer dat je horizon nooit horizontaal is op je foto's. Makkelijk om in lightroom aan te passen, en maakt alle foto's dan echt perfect ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest John Van Marcke

Bedankt aan allen voor de mooie commentaren. Sander, bedankt voor de gegevens. Tjitse, ik heb eens heel uw reisverslag gelezen, waw, veel praktische info voor als ik eens alleen naar Tromso wil afreizen, want nu was het een rondreis met een groep van 30, wat je minder vrijheid geeft. Ook mooie foto's heb je, jammer dat het bewolkt was, maar toch, veel meer sneeuw als nu blijkbaar. Haha, die scheve horizon is iets waar ik mij altijd laat aan vangen, in het "heetst van de strijd" vertik ik het soms van mijn statief recht te zetten, dat doe ik inderdaad meestal nadien in Lightroom, dus nog werk aan de winkel ! Als dit slechts Kp 3 is, wat moet een Kp 9 dan wel voorstellen in Tromso. Onze reisleider ter plaatse heeft al eens een Kp 6 meegemaakt, en zegt dat het noorderlicht nog veel helderder is en veel meer kleuren bevat dan.

Link to comment
Share on other sites

Guest tkslange

Het is ook belangrijk van het noorderlicht te genieten en niet alleen maar door je camera te kijken :) Die scheve horizon trek je achteraf wel weer recht.

Link to comment
Share on other sites

Guest John Van Marcke

Dat is heel juist, al is het nog zo moeilijk om eraan te weerstaan niet te fotograferen. Weet je, wat ik niet kon weergeven (hoewel ik een 14mm superbreedhoek gebruikte, maar die fish-eye lenzen vind ik maar niets wegens de vervorming) is dat het Noorderlicht in het Noordoosten tot over mijn hoofd naar het zuidwesten danste ! Dat staat wel op mijn "harde ploate" gebrand :0)) , alsook de kreten van verwondering en blijdschap van mensen die dit fenomeen voor de eerste keer in hun leven zien !

Link to comment
Share on other sites

Guest John Van Marcke

Het volledige noorderlicht-album is nu geüpdatet, en telt nu 44 foto's. Veel kijkgenot. Even naar de beeldjes kijken doet mijn heimwee naar Noorwegen vergeten, hoewel, als het meezit ga ik eind sept/begin oktober voor 12 dagen naar de Lofoten, duimen maar op mooi aarde- en actief ruimteweer  ;) Hierbij de nieuwe link: https://picasaweb.google.com/109032279438200011844/NoorderlichtInSommarYaOp17En1822013?authuser=0&feat=directlink

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Roan123

hele mooie foto's zeg!! Jij hebt het over een Kp van 9 en hoe het dan in Tromso is, maar is het niet zo dat als het echt zo extreem is dat je op zulke hoge breedtegraad juist minder spectaculair is, of zeg ik nu iets geks (als ik naar de auroral zone kijk van onze vrienden uit alaska) dit is bij kp8: Screenshot2013-03-16at121624AM_zps385c55

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.