Jump to content

Zonnevlekkengebied 1675


Vancanneyt Sander

Recommended Posts

SpaceWeatherLive Rapport

Analyse zonneactiviteit 17 februari 2013

 


 

Synopsis M1 event

We waren net de zonnebeelden aan het bekijken en zagen dat 1675 een erg interessante magnetische structuur heeft met een delta vlek in het centrale penumbrale gebied. Het ziet er erg compact uit maar voldoende voor toch een uitbarsting. En net toen we de updates aan et plaatsen waren op Facebook en Twitter begon het gebied impulsief uit te barsten met erg korte C-klasse uitbarstingen om telkens zwaarder uit te pakken van C2 naar C5 en vervolgens de piek bereikte van M1.96.

Foto van de magnetische structuur in bijlage.

Wat mogen we komende 24h verwachten?

Het is nog even wachten op de nieuwe SDO beelden om te zien wat er van de delta structuur nog resteert na deze uitbarsting. We zullen dan ook later vanavond nog een update plaatsen.

Link to comment
Share on other sites

Na een maand eindelijk weer eens een M klasse uitbarsting! Wat een prachtig verjaardagsgeschenk van de zon voor mijn verjaardag  ;D.

Ik denk dat we die langwerpige sliert op de zon beneden moeten in het oog houden (foto in bijlage). Ik vermoed dat dit gaat 'exploderen' en prachtige SDO afbeeldingen gaat opleveren.

Link to comment
Share on other sites

Als het lange filament uitbarst en beetje goed gericht is zal dat wel mooie beelden opleveren. Vermoedelijk zal het wel gaan breken als er nog een verstoring is in de omringende velden.

Intussen wacht ik op nieuwe beelden om te zien of er CME bij gepaard ging bij de M1.9 van deze vooravond. Er is een kleine indicatie van wel maar we wachten voorlopig op data.

@Joeri: proficiat ;-) kzou zeggen, je mag het filamentlintje doorknippen voor je verjaardag ;-)

Link to comment
Share on other sites

Na een maand eindelijk weer eens een M klasse uitbarsting! Wat een prachtig verjaardagsgeschenk van de zon voor mijn verjaardag  ;D.

Ik denk dat we die langwerpige sliert op de zon beneden moeten in het oog houden (foto in bijlage). Ik vermoed dat dit gaat 'exploderen' en prachtige SDO afbeeldingen gaat opleveren.

Gefeliciteerd! Inderdaad een mooi cadeau. Vorig jaar kreeg ik een X5-flare, dat was ook niet verkeerd moet ik zeggen.

Ik hoop dat de zon weer eens actiever wordt, al is het maar voor een week. Maar mijn gevoel zegt dat dit weer een eendagsvlieg is.

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor de felicitaties!

___________________________

Quote

ja dat zou idd goed kunnen, maar mss valt dat filament ook gewoon terug op de zon? of kan dat niet?

Meestal valt het het grootste deel van de uitgestootte materie wel terug op de zon, maar er wordt meestal ook wel wat materie in de ruimte geslingerd. Anders kijk je eens naar dit filmpje van ons youtubekanaal, wat een perfect voorbeeld geeft van de meeste materie die terug valt en het beetje dat de ruimte wordt ingeslingerd:

Quote

Maar mijn gevoel zegt dat dit weer een eendagsvlieg is.

Waarschijnlijk heb je gelijk, maar laat ons het tegendeel hopen...  ::)

--- PS: De video van de M1,9 is op komst ---

Link to comment
Share on other sites

SpaceWeatherLive Rapport

Analyse zonneactiviteit 17 februari 2013

 


 

Synopsis afgelopen 24h

Het was een boeiende dag vandaag op de Zon, de dag begon met een kleine C-klasse uitbarsting van regio 1675 en was de voorbode van wat meer spektakel later op de dag. Het gebied vertoonde een opvallend sterk aanwezige delta vlek welke erg samengepakt zat en magnetisch erg instabiel was, de kans op een zwaardere uitbarsting was aanwezig maar het duurde tot de vooravond voor het gebied begon aan een kort vuurwerk. Het begon met een C2 klasse uitbarsting waar de magneetvelden meer botsten met elkaar en het geheel zwaarder deden uitpakken met een impulsieve C5 uitbarsting om dan te pieken tot een laatste M1.9 impulsieve uitbarsting met een tenflare. De vlek stabiliseerde zich na de uitbarsting en de achtergrondflux bleef rond B4, doch bleef de vlek na de M1.9 steeds kleine C1 klasse uitbarstingen veroorzaken.

Bij de M1 uitbarsting was geen duidelijke CME zichtbaar, laatste Stereo en Lasco beelden geven geen indicatie.

Echter moeten we nu kijken naar de magnetische samenstelling van de vlek om te bepalen of het gebied nog zulke uitbarstingen zal veroorzaken. In de eerste post van dit topic plaatsten we de magnetische structuur net voor de uitbarsting, nu ziet het er helaas iets minder mooi uit en zullen we de kansen wat terug moeten schroeven; maar als de vlek nog doorgroeit kan alles nog gebeuren. De grootste en zwaarste delta structuur heeft zich iets meer afgescheiden van de hoofdvlek maar bevindt zich nog in dezelfde penumbra, dit zal het belangrijkste stukje zijn voor uitbarstingen. De tweede delta structuur zit iets te ver in de penumbra en zal zich wellicht gaan afscheiden.

In bijlage de magnetische structuur aangeduid.

Bekijk ook de video van de uitbarsting op ons YouTube kanaal:

Wat mogen we komende 24h verwachten?

Kleine kans op een impulsieve M-klasse uitbarstinging, het blijft mogelijk zolang de delta structuur aanwezig is en zich niet verder afscheid.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.