Jump to content

Finnish Lapland, 5-20 February


kins

Recommended Posts

And here we go again, volgende week vertrek weer naar Inari, Finland, deze keer voor 2.5 weken :)

Ik ben blij om vanochtend op spaceweather.com zoiets te lezen:

Solar wind flowing from these coronal holes should reach Earth between Feb. 4th and 6th.

Dan als het een beetje mee speelt deze keer, waarschijnlijk al vanaf het heel begin iets beter te zien dan 4 weken geleden!

Keep you posted! :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply
Guest Roan123

ja ik zag het gisteren ook al zoiets staan op spaceweather.com..

Die heb je (indien het niet bewolkt is) al mooi te pakken dan.. Voor de rest ziet het er maar doods uit op de zon..

Maar goed je gaat nu best lang heen en er kan van alles gebeuren, veel plezier en succes!

Link to comment
Share on other sites

CME komt te vroeg aan voor mij (op de derde), ik ben er pas op de vijfde.

Maar dat coronale gat wordt groter nu dus langere kansen om deze effect te krijgen.

Weervoorspellingen vallen nu een beetje tegen, ik verwacht lang rijden naar Norwegen kust voor minder wolken... wait and see!

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

mooi hoor! Hopen dat de coronal hole nog wat vuurwerk gaat opleveren voor jou!

veel plezier nog! Ik ben wel reuze benieuwd wat je overdag allemaal doet? beetje langlaufen enzo?

Link to comment
Share on other sites

Dit zijn de platen, werkelijk schitterend!

Ik ben van plan volgend voorjaar naar Lapland te gaan en volg je verslag hier met bijzondere interesse  ;)

Misschien is het een idee om de komende tijd wat extra info te geven over het "behind the scene's"?

Hoe laat maak je de plaatjes? Is dit bij "normale" activiteit of bij sterke uitbarstingen? Heb je last van de kou? Kan je makkelijk een plekje vinden met vrij uitzicht etc. of moest je weer honderden kilometers rijden? Maar laat je vooral niet door ons aan het werk zetten  ::)

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

Dit zijn de platen, werkelijk schitterend!

Ik ben van plan volgend voorjaar naar Lapland te gaan en volg je verslag hier met bijzondere interesse  ;)

Misschien is het een idee om de komende tijd wat extra info te geven over het "behind the scene's"?

Hoe laat maak je de plaatjes? Is dit bij "normale" activiteit of bij sterke uitbarstingen? Heb je last van de kou? Kan je makkelijk een plekje vinden met vrij uitzicht etc. of moest je weer honderden kilometers rijden? Maar laat je vooral niet door ons aan het werk zetten  ::)

Nou ik kan hier denk ik ook wel antwoorden opgeven :)

Hoe laat maak je de plaatjes?

Statistisch gezien is de grootste kans tussen 20:00 en 00:00, toen ik in maart in lapland was het tussen 20:00 en 22:00 (1 dag was het al zodra het schemerig werd)

Is dit bij "normale" activiteit of bij sterke uitbarstingen?

wat kins nu heeft gepost is nog vrij normale activiteit, bij sterke uitbarstingen zie je ook paars en wit licht in de foto's terug

Heb je last van de kou?

oh hell yess! Wij hadden 'maar' -12 op de meeste nachten, maar een avond buiten staan is echt verschrikkelijk koud, dus af en toe lopen om je voeten op te warmen. Neem koffie/thee mee, scheelt ook enorm.

Tip van mij is, ga in maart heen!

- de dagen al weer ietsje langer (voor dagactiviteiten)

- vaak grotere kans op noorderlicht ook bij minimale activiteit ,

- het weer is over het algemeen redelijk goed dan

- temperaturen zijn niet meer standje diepvries

- wel nog genoeg sneeuw

en oh ja.. Topplaten kins! Ziet er weer goed uit!

Link to comment
Share on other sites

Roan, dank je voor je reactie.

In 2011 ben ik in IJsland een aantal avonden op jacht geweest. Toen hadden we eigenlijk alleen na 0:00 uur geluk.

Hoewel de kou dragelijker was met -5 of zo kan ik me het gehannes herinneren met ijsafzetting op de lens. Ook hadden we volle maan waardoor het landschap mooi in beeld kwam en de lucht vrij blauw opkleurde. Nadeel was wel dat het poollicht minder contrasteerde dan op Kins zijn foto's hierboven.

Ik zat voor Lapland te denken aan eind januari of begin februari, maar je noemt goede redenen om wat later te gaan!

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

wat leuk dat je in 2011 in IJsland was, ik was er in februari 2011 en heb toen ook noorderlicht gezien (was gewoon in reykjavik bij de baai), maar dat was zeker van andere orde dan wat ik in lapland heb gezien..

Ik zie Jokkmokk ook weer een beetje groen kleuren, dus ik ben benieuwd naar je nieuwe platen Kins, mocht het niet te bewolkt zijn (Tromso ziet er aardig bewolkt uit)

Link to comment
Share on other sites

Vanavond -32°C, dat is HEEL ERG KOUD!! Anyway, mooi poollicht gezien. Als het niet 3 of 4 uur in de nacht is, dan zal ik zeker wat meer schrijven, alleen heb ik geen energie meer in deze tijden... oh en ik zie nu dat de Bt waarde bijna op 10 nT is.... ik wil niet meer naar buiten maar ben bang dat het nu weer moet  :P

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

mooi!!

Ik neem aan dat dit de coronal hole was? En min fucking 32.. WTF!

Hoe heeft de camera het gehouden?

Was dit licht met het oog ook kleurloos? Ik heb namelijk 1 nacht gehad waarbij de camera allemaal mooie kleuren zag en het enige wat wij zagen was wit licht, deze kleuren van jouw foto (die 1e op spaceweather) heeft er verdomd veel weg van!

Link to comment
Share on other sites

Gisteren met de kou, alles dat fout kon gaan, ging fout! Incl. dus de batterijen (de eerste was al leeg na....... 7 foto's!  :o )

Auto gaf een error message "engine malfunction" toen ik nog 70km van "thuis" was....

LCD schermpjes van camera's en interval-meter doen het ook natuurlijk niet, een ondanks hele goede schoenen, waren mijn voeten bijna bevroren!

Maar...... het volgende timelapse filmpje bevalt mij goed  :) :)

Make sure to view the video in HD (720p or 1080p)!

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

Gisteren met de kou, alles dat fout kon gaan, ging fout! Incl. dus de batterijen (de eerste was al leeg na....... 7 foto's!  :o )

Auto gaf een error message "engine malfunction" toen ik nog 70km van "thuis" was....

LCD schermpjes van camera's en interval-meter doen het ook natuurlijk niet, een ondanks hele goede schoenen, waren mijn voeten bijna bevroren!

aiii, ja -32 is niet goed voor elektronica, en voor mensen ook niet!

Maar...... het volgende timelapse filmpje bevalt mij goed  :) :)

Make sure to view the video in HD (720p or 1080p)!

VET!!!! Echt heel erg mooi gedaan!

Link to comment
Share on other sites

Thanks! :)

Vanavond alleen maar -25... alles ging veel beter haha! Behalve de wolken. Ik dacht eerst dat ik zou alles missen. Ik stond op een plek waar de weervoorspellingen geen wolken hadden, 150km van mijn hotel... gelukkig na ongever een uur ging alles weer goed :)

3 foto's nu, en morgen een timelapse :)

Rayann-Elzein-REZ_4234_1360378450.jpg

[img width=750 height=500]http://spaceweather.com/submissions/pics/r/Rayann-Elzein-REZ_4271_1360378450.jpg

[img width=750 height=500]http://spaceweather.com/submissions/pics/r/Rayann-Elzein-REZ_4633_1360378450.jpg

Link to comment
Share on other sites

Thanks! Maar wat is "smoelenboek"? (mijn nederlands is niet zo goed  :P )

Een nieuwe timelapse, met de foto's van gisteren:

Don't hesitate to share!

Facebook.

http://www.facebook.com/Poollicht

Prachtige beelden trouwens, ik geniet er van! Die tweede wordt mijn bureauachtergrond.

Link to comment
Share on other sites

Een nieuwe timelapse, met de foto's van gisteren:

Don't hesitate to share!

Mooi! Hoeveel seconden/minuten in real-time is 1 seconde op het filmpje ongeveer? Hoe lang sta je nou buiten op z'n avond/nacht? Moet je lang wachten voordat je iets ziet vaak en was het snel weg of was er veel activiteit?

0:47 tot 1:00: wat is dat geknipper in de wolken/poollicht joh? Encoding foutje ofzo? Heb zoiets nog nooit gezien.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.