Jump to content

noorderlicht noord lapland


Guest peter-eshuis

Recommended Posts

Guest peter-eshuis

Hoi Allemaal,

Sinds vandaag nieuw op dit forum vanwege de reis naar Fins Lapland om het noorderlicht te fotograferen.

21 februari 2013 ga ik die kant op en hoop dat ik met mooie foto's thuis kom.

Nou heb ik een vraag over het noorderlicht, hoe groot is de kans dat ik het ook daadwerkelijk ga zien?

Volgens de voorspellingen is de winter van 2013 wel de grootste als je alles moet geloven wat ze schrijven.

Zijn er mensen hier op t forum die deze winter ook al die kant zijn opgegaan?

Ik moet nog ruim een maand wachten maar vind het nu al zo spannend.... voorpret noemen ze dat geloof ik.

graag hoor ik van jullie ervaringen

mvg

Peter

Link to comment
Share on other sites

Hoi Peter,

Het is niet mogelijk om iets te zeggen over wat volgende maand gaat gebeuren.

Zo hoog in het noorden, is het wel bijna 100% zeker om poollicht te zien. Er wordt gezegd dat op heldere nachten, de kans is 50% om poollicht te zien. Mijn ervaring is dat het nog hoger is. Ook als alle cijfers laten denken dat er geen poollicht komt, is vaak daar wel iets te zien.

Je moet wel mobiel kunnen zijn, want als je op hetzelfde plek blijft, kan het zijn dat het heel vaak bewolkt blijft.

Ik ben 9 nachten in Inari gebleven 2 week geleden, heb 6 nachten poollicht gezien, maar heb ook ong. 2000km gereden om dat te bereiken!

Ik ga weer in februari, maar vertrek op de dag dat je aankomt.

Veel plezier daar!

Link to comment
Share on other sites

Guest peter-eshuis

wow... dat zou wel helemaal te gek zijn.

Dan toch maar even kijken of je een auto kan huren.

Zijn er nog bepaalde tijden dat het er is of gaat dat maar door zolang het donker is?

Ik heb even je album zitten bekijken... schitterend hoor .. echt hele mooie foto's, zulke wil ik ook schieten!!

mvg Peter

Link to comment
Share on other sites

Statistisch gesproken de grootste kansen zijn tussen 22uur een 1uur (ongeveer).

Maar ik heb wel poollicht gezien vanaf 19:30 (en die dat was het blijkbaar zichtbaar vanaf 16:30 maar ik was in de sauna haha!), en als het nog donker genoeg is tot 6 uur of zo...

Er zijn eigenlijk geen regels daar ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

Zijn er nog bepaalde tijden dat het er is of gaat dat maar door zolang het donker is?

zoals kins al zei is de grootste kans tussen 22:00 en 01:00 omdat dit alles te maken heeft met het ronddraaien van de aarde icm de magnetische polen.

Toen ik vorig jaar in maart in lapland zat (zelfde periode als Kins vorig jaar) zag ik op het moment dat het schemerig begon te worden al poollicht.

Ik kan je voor de rest alleen nog tips geven over je uitrusting : (misschien weet je het allemaal wel, maar dubbelcheck kan nooit kwaad ;) )

- spiegelreflexcamera met bulb

- statief

- afstandsbediening (bedraad)

- extra sd card (liefste een sandisk extreme, die kan over het algemeen beter tegen de kou)

- extra batterij (want in de kou gaan ze heel snel leeg)

- een kleedje (voor om je camera als het even rustig is en ie er niet uit gaan zien zoals die van mij)

- internet om te kunnen kijken wat er verwacht word (ACE satteliet staat op 1 miljoen km v/d aarde en 'ziet' het noorderlicht dus eerder dan ons, afhankelijk van de zonnewindsnelheid heb je ongeveer een uur voorsprong)

- warme kleding + wat koffie/thee om op te warmen

- geduld, geduld, geduld

hier ook nog even een linkje naar mijn verslag (als je dat leuk vind)

Link to comment
Share on other sites

Welkom op dit forum Peter,

De beste tijden van het jaar om noorderlicht te kunnen zien zijn rond 21 maart en 21 september. Dit is het gevolg van de hoek die de aarde met de zon maakt. Hoe dichter je dus bij 21 maart zit, hoe meer kans je hebt. Aangezien jij op 21 februari vertrekt heb je een hele grote kans denk ik. Ik ben zelf nog nooit in Lapland geweest, maar ik zie wel aan foto's dat rond die periode er minder nodig is om (heel helder) noorderlicht te veroorzaken.

Link to comment
Share on other sites

Guest peter-eshuis

Ik blijf tot 4 maart en hoop alleen dat t niet dagen bewolkt is, daar waar ik heen ga is het verder/hoger dan de poolcirkel, Levi en dan buiten het toeristengebeuren in een backpackershostel. De trip doe ik alleen en misschien dat er daar ook nog fotofanaten zijn die tips of zo hebben.

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

nog even een aanvulling op Marcel z'n tips over het scherpstellen (in zijn fototopic), mocht je het niet zeker weten, draai dan je focus helemaal naar oneindig ( en vervolgens een klein tikje terug draaien, dat is meestal de scherpste stand voor in de lucht..

En het grappige is dat als je nog nooit noorderlicht hebt gezien, je dus ook niet weet hoe het er uit ziet.. Het is een soort wolk, maar op 1 of andere manier is ie net anders van kleur (iets minder donker), als je vervolgens daar een foto van maakt zul je zien dat ie (bij een langere sluitertijd) groen oplicht. Als je de volgende dag weer gaat kijken pik je zo het noorderlicht er uit en wat echte wolken zijn...

Ik ben wel jaloers, want ik wil ook weer!

Link to comment
Share on other sites

nog even een aanvulling op Marcel z'n tips over het scherpstellen (in zijn fototopic), mocht je het niet zeker weten, draai dan je focus helemaal naar oneindig ( en vervolgens een klein tikje terug draaien, dat is meestal de scherpste stand voor in de lucht..

Dat zou ik nooit doen! Elke lens is anders, hoe weet je dan wat he "klein tikje" moet zijn? Het is toch niet moeilijk om een keer, voor de avond, scherpstellen om een verre object en de focus ring met tape te plakken! :)

Link to comment
Share on other sites

Guest peter-eshuis

Foto's van sterren en luchten s'nachts had ik al eens geprobeerd met wel wat leuke resultaten.

De sluitertijden varieerden van 2 sec tot ongeveer 20 sec. Langere tijden leverden gestreepte sterren op.

sterren03a.jpg

[img width=650 height=446]

Maar ik hoop toch met betere resultaten uit lapland te komen

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

huh??

2 tot 20 seconden? ik kan dit maar moeilijk geloven dat er al zoveel beweging in de sterren zit. (deze foto's lijken echt op sluitertijden van 60+ omdat je de milky way gewoon ziet)

Je foto's zijn niet scherp,gebruik je geen afstandsbediening?

Hier even een foto van mij in Lapland vorig jaar ter vergelijking, diafragma f2.8, exp. time 36 seconden, focal length: 11mm

IMG_6840.jpg

P.S.

neemt niet weg dat de scenery heel erg mooi is, alleen zoals ik al eerder zei niet scherp.

P.S.2.

Misschien kun jij mij een tip geven om een kader en handtekening in (elke) foto te krijgen, zonder dat het heel veel moeite kost :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Roan123

Dat zou ik nooit doen! Elke lens is anders, hoe weet je dan wat he "klein tikje" moet zijn? Het is toch niet moeilijk om een keer, voor de avond, scherpstellen om een verre object en de focus ring met tape te plakken! :)

Ik wil hier toch nog even op terugkomen, ik lees nu net in een foto vakblad toch echt het onderstaande.. Ik was dus niet de enige die dat doet ;)

foto_zpsdc19a85a.png

Link to comment
Share on other sites

Ik wil hier toch nog even op terugkomen, ik lees nu net in een foto vakblad toch echt het onderstaande.. Ik was dus niet de enige die dat doet ;)

Hmmm, en dit artikel gaat niet over een specifieke lens? Ik vind het nogal gevaarlijk om te zeggen dat dit trucje voor elke lens zou werken.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.