Jump to content

Marcel's poollicht verzameling


Marcel de Bont

Recommended Posts

Ik ga dit topic gebruiken voor al mijn poollicht foto's van nu af aan. Kan ik mooi af en toe mijn foto's plaatsen hier vanaf de 65e breedtegraad. Net terug geweest van een rondje poollicht jagen dankzij een coronaal gat, had alleen wat last van bomen in het noorden, maar het was toch goed te zien. Je moest is weten hoe moeilijk het is om een plek zonder bomen te vinden hier buiten de stad. Bz was -7 ongeveer ten tijden van de foto's dus het was goed te zien, ook met het blote oog.

Groet,
Marcel

rhvaj8.jpg

34i61vm.jpg

14nfbwn.jpg

Meer foto's van 4 september 2012 >hier en een video >hier.

Link to comment
Share on other sites

deze had ik helemaal nog niet gezien..

wat een mooie foto's Marcel, heerlijke zachte kleuren!

welke lens heb je gebruikt?

Thanks. Ik gebruik een Nikon D5100 met een kitlens: de Nikon AF-S 18-55mm f/3.5-5.6. Kost nog geen 100 euro en maakt prima plaatjes voor z'n geld. Ik zou graag ooit nog een keer een wijdere f2.8 lens kopen maar opzich is deze lens prima.

Link to comment
Share on other sites

Even naar buiten gehobbeld rond de klok van 23:00 om de noordelijke horizon af te speuren. Ben in de stad gebleven, weer is wat anders dan die bomen. Het was zwak en een stuk minder dan zondag dus niet bijzonder spectaculaire plaatjes. Toch maar wat foto's bij deze zodat ik niet voor jan doedel op me fiets ben gestapt. Die straal licht in het midden is van de plaatselijke discotheek by the way.

30sdqib.jpg

20p7vkj.jpg

Dank aan Sander ook voor zijn... expertise. ;)

Link to comment
Share on other sites

mooie plaatjes!!

Ik vond het wel redelijk heftig als ik Abisko zo zag.. Onderstaand plaatje is van half 11 in Abisko

Thanks maar een half uurtje later (de foto's van mij zijn van 23:00) was het stukken minder. Ik zit een stuk zuidelijker dan Abisko maar toch had ik het dan wel in het noorden kunnen zien. Ik had ook op de webcam gekeken en het lijkt inderdaad dat ik een actievere periode net gemist heb. Ach ja, volgende keer weer een kans. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest peter-eshuis

Wauw!!!! Super mooi hoor, hoe heb je je camera ingesteld, sluitertijd, iso, diafragma en wat voor lens gebruik je?

Ik hoop dat ik het ook zo te zien krijg over een maand, ik ben al aan het aftellen

Link to comment
Share on other sites

Wauw!! Super mooi hoor, hoe heb je je camera ingesteld, sluitertijd, iso, diafragma en wat voor lens gebruik je?

Thanks. Ik gebruik een Nikon D5100 met een kitlens: de Nikon AF-S 18-55mm f/3.5-5.6. De lens kost nog geen 100 euro en maakt prima plaatjes voor z'n geld. Settings verschillen per keer, is een beetje trail and error maar zet je camera in M stand op een statief met een remote control. Lens op oneindig of stel scherp op de sterren of iets anders ver weg en dan ook in M zodat hij niet iedere keer opnieuw wil scherpstellen. Let er ook op dat je statief niet scheef staat, bij mijn statief willen de poten wel is door de sneeuw zakken en als je dat niet door hebt is dat toch zonde.

Voor sterk poollicht kan je al voldoende hebben aan 1 of 2 seconden sluitertijd maar als het echt heel zwak is dan zou je zomaar richting de 30 seconden kunnen gaan. Soms loont het ook om gewoon een foto te maken en op je camera kijken wat er te zien is, een camera is vele malen gevoeliger dan het oog, daar komt dan ook de term fotografisch poollicht vandaan, poollicht dat niet met het blote oog te zien is, maar wel met de camera. In mijn foto's van 4 september 2012 bijvoorbeeld (zie onderzijde post 1) was het groen prima te zien met het oog maar het paars/rood was absoluut niet te zien. Op de foto's zie je het wel goed. Voordat ik naar buiten stap maak ik vaak een foto uit het raam of vanaf het balkon om te kijken of er iets groens op de foto's te zien is. Gemak dient de mens.

In principe schiet je altijd met het diafragma helemaal open. Sluitertijd/ISO combo moet je zelf kijken wat voor jou werkt en tot hoever je wilt gaan met je ISO in verband met ruis. De foto's hierboven zijn allen op ISO 1600 met 5 tot 10 seconden sluitertijd op f3.5, 18mm. De plaatjes van 4 september waren veelal op ISO 800, 5 tot 10 sec. zijn allemaal foto's achter elkaar telkens 1 seconde belicht op ISO 3200. Interval modus: 1 foto per 2 seconden.

Ik hoop dat ik het ook zo te zien krijg over een maand, ik ben al aan het aftellen

Ik heb jou topic gelezen in ditzelfde forum en kan niks anders dan eens zijn met de adviezen die reeds gegeven zijn. Als je boven de poolcirkel zit hoef je echt niet bang te zijn dat je niks te zien krijgt, als je het geluk hebt dat er een CME impact is terwijl je er bent zou het spektakel de hele avond en nacht door kunnen gaan. Als het rustig is moet je gewoon wat geduld hebben maar er zijn altijd momenten dat het poollicht de kop op steekt. Als je helder weer en voldoende geduld heb zal je altijd wel iets zien. Heel verhaal, hopelijk heb je er iets aan. :)
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Daar zijn we weer met wat nieuwe plaatjes. Kon het natuurlijk niet laten om er gister ook even op uit te gaan. Had geluk dat het een redelijk wolkloze nacht was! Foto's zijn gemaakt van 21:00 tot 22:00 (lokale tijd) vanuit Västerbotten, Zweden. The show was tegen die tijd al wat minder maar ik heb toch wat leuke plaatjes kunnen schieten. Meeste foto's zijn overigens panorama foto's zodat je iets meer ziet dan op normale foto's. Veel kijkplezier!

 


Link to comment
Share on other sites

Thanks. Ik gebruik een Nikon D5100 met een kitlens: de Nikon AF-S 18-55mm f/3.5-5.6. De lens kost nog geen 100 euro en maakt prima plaatjes voor z'n geld. Settings verschillen per keer, is een beetje trail and error maar zet je camera in M stand op een statief met een remote control. Lens op oneindig of stel scherp op de sterren of iets anders ver weg en dan ook in M zodat hij niet iedere keer opnieuw wil scherpstellen. Let er ook op dat je statief niet scheef sta...

Wat ik nog wil toevoegen aan deze prachtige uitleg is dat het trekken in RAW vele voordelen geeft later om nog belichtingscorrecties te doen. Het bij nikon meegeleverde ViewNX bv is dan een snelle maar goede manier om meer resultaat uit je foto's te krijgen. Zelf trek ik in RAW+JPG (niet alleen voor poollicht), de jpg's kan je dan bvb gebruiken om een snel resultaat door te sturen naar vrienden of facebook etc.

Link to comment
Share on other sites

Daar zijn we weer met wat nieuwe plaatjes. Kon het natuurlijk niet laten om er gister ook even op uit te gaan. Had geluk dat het een redelijk wolkloze nacht was! Foto's zijn gemaakt van 21:00 tot 22:00 (lokale tijd) vanuit Västerbotten, Zweden. The show was tegen die tijd al wat minder maar ik heb toch wat leuke plaatjes kunnen schieten. Meeste foto's zijn overigens panorama foto's zodat je iets meer ziet dan op normale foto's. Veel kijkplezier!

 

Zeer mooie foto's! Alle foto's van het "zuiden" dat ik zie op internet laten bijna betere poollicht zien dan mijn 3 weken in Lapland, met al dat paars!!

Schitterend Marcel! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 1 year later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.