Jump to content

Rustig zonnemaximum?


Guest Kris Christiaens

Recommended Posts

Guest Sietse

Er zijn nu wel veel vlekken, maar mijn gevoel zegt nog steeds dat dit binnenkort wel weer afgelopen is :) Maar als er één keer in de zoveel tijd eens een vlek is die flinke M-flares of een X-flare kan produceren, heb ik een paar inactieve weken er wel voor over  :) Als ik kijk wat er na de zomer is gebeurd wordt ik niet blij.

ps: Heeft er iemand die quiz gedaan op die pagina waar Kris Christiaens naar linkte? Ik had 7 van de 10 antwoorden goed.

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

Zooo dit gaat lekker! De zon zit vol met vlekken, zonnevlekkengetal van 168.. and more to come, sowieso het m-flare gebied van vanmorgen zal na morgen zichtbaar zijn.. spannende tijden mensen :)

Link to comment
Share on other sites

Welk gebied was voor de M klasse uitbarsting verantwoordelijk? Solarham spreekt van dat zuidoostelijk en solarwatcher van dat noordoostelijk. Persoonlijk vind ik dat beide regio's op het moment van de uitbarsting wel actief waren.

Link to comment
Share on other sites

Quote

Welk gebied was voor de M klasse uitbarsting verantwoordelijk? Solarham spreekt van dat zuidoostelijk en solarwatcher van dat noordoostelijk. Persoonlijk vind ik dat beide regio's op het moment van de uitbarsting wel actief waren.

was nochtans duidelijk ;-) noordoostelijke rand ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Voor de tweede keer in een jaar tijd zie ik de zonneactiviteit weer af en toe in de A. Misschien is het vaker dan 2x gebeurd en is het me ontgaan. Maar toch wel weer een dieptepunt moet ik zeggen...

Link to comment
Share on other sites

ja tis idd weer een diepte punt, de activiteit was helaas maar van korte duur, nu zijn het weer allemaal mini spots. waar niks boeiends van te verwachten valt. ik hoop dat we gauw een vlek zullen krijgen die plots een keertje snel verandert van vorm ofzo, dat vind ik ook altijd boeiend om te zien.

maar een uitbarsting van minimum X 18 zou wel de topper zijn xD

Link to comment
Share on other sites

In het vorig zonnemaximum heb ik nooit een 19 achtergrondflux gezien en het flirt er wel mee met nu een achtergrondflux van amper B1. Laagste wat ik kon vinden was 17 februari 2001 en 7 juli 2001 met een achtergrondflux van B1.9 maar die dagen was er wel meerdere B-klasse uitbarstingen. Zoals de Zon nu is, houd regio 1665 ons als enige regio nog in de achtergrondflux van B1. Een A9 achtergrondflux vond ik terug in 2003 (25 februari) dus dat al in de afzink van de cyclus.

Zal wel aan de "wakkere" cyclus liggen zeker ;)

Al valt het me wel op dat er maar enkele erg actieve perioden waren en het dan telkens keihard terug inzakte... een jaar geleden was het idem dito: enorm actieve periode (toen lagen we er ook uit :D) en dan zakte alles letterlijk in elkaar.

Maar goed op de achterkant wel wat CME's maar aan Stereo te zien geen indrukwekkende regio's :s blijft dus kwakkelen...

PS.: ik heb op de zonnecyclus pagina even het maximum van SC23 terug gezet ;-)


UPDATE


Laat ik me even op vrij glad ijs gaan begeven ;D hoe zie ik de huidige cyclus verder evolueren... even snel de grafiek van de zonnecyclus wat aangepast en er even op gezet hoe ik SC24 verder zie evolueren. Ik kijk alvast uit naar jullie reacties ;-)

Bestand in bijlage, enkel voor leden zichtbaar ;-)

Link to comment
Share on other sites

hmm ja wat jij zegt kan mss idd nog, laat ons hopen dat er nog een piek komt, maar dat moet dan wel al een behoorlijk active piek worden.

wat ik persoonlijk denk (ben wel geen pro dat weet ik) maar ik denk dat de piek nu wel geweest is en dat we rustig naar het minimum gaan nu (dus geen 2de "bult" meer) en dan sc25 dat de piek nog wat lager zal liggen, en dat we zo in een maunder minimum (mss moeten we die wel het 'De Blanck' minimum heten? xD)

als je kijkt naar de vorige cyclusen dan was dat ook zo, geleidelijk aan zakte de activiteit tot een minimum met elke cyclus een beetje minder activiteit.

groetjes,

Tim

Link to comment
Share on other sites

zowiezo zal et wat stijgen hoor, de actievere periode van begin deze maand, toen we ook het hoogste zonnevlekkengetal hadden, zal daar normaal wel wat voor kunnen zorgen.

Bedoel je dat deze maand een hoog Wolf getal zou moeten krijgen door die inderdaad actieve periode? Het NOAA nummer heeft op dit moment een gemiddelde van 100 met nog een dag te gaan. Het wolf getal valt doorgaans 30% lager uit, dus januari zal zo'n beetje rond de 70 uitkomen. In 2012 was de beste maand mei met 69. Maar goed, als je cijfers van 2012 naast die van 2011 legt word je niet blij. Daarom denk ik ook dat er nog een stijging komt, maar ik denk dat we het maximum al gehad hebben. En dat begrijp ik trouwens ook uit jouw voorspelling, ik dacht dat je een maand geleden nog dacht dat het maximum nog moest komen. Toch maar van mening veranderd?  :)

Link to comment
Share on other sites

@Sietse: ja mening bijgesteld omdat het echt deprimerend wordt ;D mocht het deze maand de zon het beter hebben volgehouden dan gaf ik het nog een kans; maar telkens weer dondert alles in elkaar dusja...

@Tim: begin deze maand vele dagen met erg hoog zonnevlekkengetal en hoge flux, logisch dat het nu wat hoger zal uitvallen en mss in de smoothed dan wat positiever uitkomt (weten we na 5 maand)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.