Jump to content

Finnish Lapland, 29/12-07/01


kins

Recommended Posts

Guest Roan123

Ik heb een goed gevoel bij de evolutie van 1640, evolueert erg snel en krijgt nu al een mooie vorm. Dus met een beetje geluk kan alles nog Kins :P

hij evolueert wel snel, maar ik zie nog te veel scheiding.. Maar wat niet is kan toch nog komen

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Als hij morgen nog een heel grote CME uitlaat, dan graag  ;D

Ik ben er t/m zondag nacht  :P

Ik denk dat ik vannacht richting de Noorse kust zal rijden. 70°N moet toch iets te zien zijn, ook met Kp=0, toch?  ;D

Link to comment
Share on other sites

ja zou idd leuk zijn moest die wat worden, maar zal het niet heel snel moeten gaan? hij staan bijna centraal op de solar disk he

Het zou idd wat snel moeten gaan maar heeft nog dagen de tijd hiervoor. Niet vergeten dat de vlek nu pas goed aardgericht kan gaan produceren en ook als ze iets verder staat richting de rand wegens de draaiing van de Zon.

@Roan: Klopt idd maar de opbouw zit alvast goed (qua vlekconfiguratie) magnetisch nog niet echt goed maar als het nog 24h zo doorgroeit dan zal het magnetisch ook interessanter worden.

Link to comment
Share on other sites

Happy New Year to you all!

Gisteren weer niets gezien, maar toevallig 2 keer Andy Keen ontmoeten met zijn groep rond Inari, en uiteindelijk allemaal samen oud&nieuw gevierd haha!

Hij heeft nog een plekje vrij in zijn bus vanavond en heeft aangeboden om mee te gaan naar Norwegen, wel beter dan alleen te rijden! :)

Keep you posted :)

Link to comment
Share on other sites

Wij hebben gisteren poollicht gezien, nou, onze camera's hebben het gezien  :2funny:

Lapland was helemaal bewolkt dus naar noord-Norwegen gereden. Daar was ook heel bewolkt maar wij wisten dat er openingen langs de kust zouden zijn.

Maar dat waren echt weinig openingen, en Andy heeft dus besloten om naar Nordkapp te gaan, dan hebben zijn klanten iig iets gezien...

Onderweg naar Nordkapp, zien wij iets, dus even stoppen. False alert, dat was alleen een wolk met een heel bizare vorm, en met de maan....

Ik dacht dus, even een foto maken van de fjord onder de moonlight, en pas als wij terug in de auto waren, heb ik dat gemerkt op mijn foto:

550850_189435701196842_601492151_n.jpg

Yeah, poollicht!

Dus een paar km verder weer gestopt, en tussen de wolken wat meer gezien (nog ff geen foto). Maar niets indrukwekkend, en mensen zonder cameras hebben ook niets gezien.

Verder naar Nordkapp dus! De weg voor de laatste 10km is...... DICHT!! F*ck f*ck f*ck maar ja, wat kunnen wij doen... ff coffee break en dan terug naar het hotel, 5 uur rijden hier vandaan. Ik belsoot om te gaan plassen (sorry  :-*), kijk naar boven de heuvel waar wij waren, en begon te schreuwen "aurora guys, aurora!!"

Ook bijna niet te zien met onze ogen, op de foto ziet het beter uit:

[img width=750 height=500]https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/251389_189435671196845_602572727_n.jpg

Echt jammer dat wij niet naar Nordkapp konden gaan, daar was het absoluut mooi geweest omdat het hoog boven water ligt, met niets behalve de zee in de noorde richting.

En eindelijk terug bij onze hotel rond 7 uur vanochtend!

(sorry mijn nederlands is niet goed genoeg om zo een spannende verhaal beter te schrijven :()

Link to comment
Share on other sites

Vanavond bij de Finland-Norwegen grens (eerste foto in Finland, tweede in Norwegen)

Het schijnt dat het een redelijk groot display was, echt jammer voor de wolken!

418145_189846451155767_1059595751_n.jpg

[img width=750 height=500]https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/406076_189846467822432_491109724_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vanavond weer alleen gegaan, en zeer succesvol met het weer! Activiteit was heel laag (volgens mij Kp=0 toch?), maar gedurende 1 uur zeer langzam bewegend (bijna stil eigenlijk) licht... behalve voor 3 minuten dat zij "dansend" waren.

386674_190254547781624_8296096_n.jpg

[img width=750 height=500]https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/527442_190254537781625_1585232538_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Thanks!

Weer een goed nacht, deze keer niet ver van Inari! Kp=1 maar tussen 21:00 en 1:30 mooi poollicht tegen het norden horizon :)

184501_190670847739994_618374901_n.jpg

[img width=750 height=500]https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/553259_190670864406659_69107223_n.jpg

[img width=750 height=500]https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/418036_190670867739992_1065030869_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

What did I say when I arrived!  ;D

In the past two hours there was a big solar flare with a class of: M1.8

Natuurlijk 2 dagen voor dat ik vertrek... Als er een CME was, een naar ons gericht, geen enkele kans dat ie morgen nacht aankomt........  :tickedoff:

Link to comment
Share on other sites

Vanavond wordt het helemaal bewolkt. Ook in een radius van meer dan 300km rond Inari. Ik denk dat ik nergens zal rijden, dat heeft geen zin! Jammer dat ik morgen ochtend vertrek. Morgen avond ziet het veel beter uit, met weinig wolken en wind dat komt van dat coronale gat.

Gisteren was de beste avond trouwens, ondanks Kp=0-1... :

735569_191096341030778_123339509_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

Niet zo goed als op de foto, maar bijna deze keer. Dat was trouwens de einige dag dat het goed zichtbaar was met blote oog en niet alleen op de foto's.

Vanavond schijnt sterker activiteit te zijn, alleen is het helemaal bewolkt. Ik ben naar de Russische grens gereden omdat ik wist dat boven Rusland geen wolken waren, en heb dus voor een paar minuten wel poollicht kunnen zien!

738390_191461420994270_1230020408_o.jpg

Dat maakt dus 6 nachten poollicht = 66% succes!  8)

In Februari ben ik er waarschijnlijk weer, en deze keer voor 3 weken (ja ik heb wel een baan, maar ben dan tussen 2 klussen  ;D)

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een timelapse video gemaakt van mijn plaatjes:

Zorg dat je de video settings op 720p of 1080p zet voor beter kwaliteit! Met Nederlandse muziek! ;)

Ook alle foto's zijn nu online:

http://www.rez-photography.com/gallery/thumbnails.php?album=325

Link to comment
Share on other sites

@ whoever is responsible (Sander?): thanks voor de share op Facebook! :)

Marby, dankjewel! De meeste foto's zijn met de Canon 14mm f/2.8 II gemaakt. Alleen een kleine deel in het midden is met 24-70 gemaakt (toen de 14mm helemaal bevroren werd... bij -20°C)

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

Ik heb een timelapse video gemaakt van mijn plaatjes:

mooi gedaan hoor, ik weet hoeveel moeite het kost om zoiets in elkaar te zetten! Echt mooi!

Link to comment
Share on other sites

Mooi foto's en het was leuk om te lezen hoe die periode in Lapland was. En dat je lang onzekerheid had of je überhaupt wat kon zien, en dat dan uiteindelijk de laatste dagen het iedere dag weer beter was  :)

Ik zag laatst dat je ook al wat op spaceweather.com had gezet, ik heb je toen ook daar al een 'thumb up' gegeven  :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.