Jump to content

Finnish Lapland, 29/12-07/01


kins

Recommended Posts

Volgende week vertrek ik voor 9 nachten naar Finse Lapland, weer Inari (zoals afgelopen maart). Alleen deze keer huur ik een auto om meer flexibel te zijn en waar er geen wolken te kunnen gaan (het schijnt dat het weer beter kan zijn langs de Noorse kust, anderhalf uur verder, dus just in case, waarom niet!)

Alleen zie ik nu dat onze ster heel rustig is, dat ziet momenteel niet zo goed uit pffff.

Anyway, ik hou jullie op de hoogte als ik poollicht zie (kan toch niet ZERO zijn met 9 nachten ter plekke!!)

Op mijn website zal ik ook een "blog" houden met in de komende dagen advies over poollicht fotografie en andere gedachten.

Ter herinnering, hierbij mijn foto's van maart:

http://www.rez-photography.com/gallery/thumbnails.php?album=296

http://www.rez-photography.com/gallery/thumbnails.php?album=298

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply
Guest Roan123

aaaaa, ik ben jaloers.. Ik wil ook weer terug  :tickedoff:

Heel verstandig om een auto te huren, het is de laatste weken behoorlijk bewolkt in Fins lapland en idd rond Tromso is het vaak helder (normaal gesproken is dat andersom ivm het 'warme' zeewater voor de Noorse kust wat zorgt voor wolkenvorming)

De zon is op dit moment behoorlijk rustig idd, maar ja zoals je zelf ook wel weet is het daar ook zonder activiteit natuurlijk altijd wel iets van poollicht te zien, maar of het zo spectaculair gaat worden als de avond van 7 maart dat waag ik te betwijfelen.. Dat is voor mij ook de reden dat ik dit jaar maar niet ga, aangezien het verwachtingspatroon dan echt omlaag moet..

Heel veel plezier daar en ik ben echt benieuwd naar je plaatjes!

Link to comment
Share on other sites

Veel plezier kins. Verstandig dat je een auto hebt om jezelf naar de beste plekjes te brengen. Gelukkig zit je daar zo noordelijk dat je niet veel nodig hebt voor poollicht dus je zal vast wel iets te zien krijgen, al zal het mischien niet z'n spektakel zijn als waneer er een CME impact zou zijn.

Link to comment
Share on other sites

Thanks guys!

Ik weet idd dat er niet veel nodig is zo noordelijk om poollicht te krijgen. Voor mijn foto's van 5 maart was de Kp 2 (met een korte peak op 3), dat vond ik al zeer indrukwekkend (was ook mijn eerste keer).

Op 7 maart was de CME van de X5 flare van sunspot 1429 onderweg maar nog niet aangekomen tijdens Finse nacht... en op 8 maart moest ik weer terug (en bovendien was het zeer bewolkt). Ik zag wel de effecten van de eerder minder sterk flare van 1429, met een Kp van 4 en dan 3 (en dan bewolkt, maar volgens Kiruna ging de show de hele nacht door)

Kp-march-7-400x301.jpg

Ik hoop dan toch wel meer dan dat te zien zoals gisteren in Abisko  :buck2:

[img width=750 height=440]http://spaceweather.com/submissions/pics/l/Lina-Wee-fbIMG_0575e_1356047323.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

Ik vond 5 maart (volgens mij rond een uur of 10, want mensen met wie waren wouden net weg gaan omdat er niet heel veel te zien was tot dat moment) ook behoorlijk spectaculair idd, 6 maart stelde niks voor (volgens mij 1 band gezien die even oplichtte rond een uur of 8), 7 maart is zo ziekelijk vet geweest dat ik er nu alweer bijna tranen in m'n ogen van krijg  :smitten:

We hebben op 8 en 9 maart alleen maar sneeuw gehad, de 10e (onze laatste dag) was het weer helder, 's avonds nog even een half uurtje helder en toen hebben we ook nog heel erg vet poollicht gezien, maar het was wit licht voor onze ogen, maar de camera zag er wel vaag groen/vaag paars licht in, ben er nog steeds niet uit waarom dat zo anders was die avond..

Link to comment
Share on other sites

Dit soort bericht vind ik goed om te lezen!

Laat maar alleen niet een grote X flare gebeuren op de dag dat ik vertrek  ;D

The Earthside of the sun remains quiet, but the farside is growing restless. During the late hours of Dec. 20th and continuing through Dec. 21st, the Solar and Heliospheric Observatory (SOHO) has recorded a series of CMEs flying over the solar limb
Link to comment
Share on other sites

Misschien nu dat ie direct voor de aarde is, gaat 1635 iets leuks doen?  :P

En dat coronal hole is ook goed, om op 28/29 goed poollicht te geven...

Maar ik ben bang idd dat de activiteit op de farside net te laat op onze kant gaat aankomen...

Wait and see! (ik had ook niet verwacht dat de activiteit zooo laag zou zijn)

Link to comment
Share on other sites

1635 is aan het sputteren gegaan met vele B en enkele C-klasse uitbarstingen; maar das allemaal klein grut dus... magnetisch nog vrij simpel dus daar zal je het al niet meer van moeten hebben. Wel genoeg activiteit om het hoekje (zoals we al altijd helaas moeten aanzien) maar niet aan onze kant dus. Alles op dat coronaal gat dus ;-)

UPDATE: kleine correctie :D 1635 activeert wat door een vlek van omgekeerde polariteit die wat geplet geraakt tussen de twee andere van negatieve polariteit met dus de C-klasse uitbarstingen als gevolg.

Link to comment
Share on other sites

Enkel als ze long duration zijn over het algemeen, en dat zijn ze nu niet helaas. Hier komen geen CME's bij vrij. Een coronaal gat kan de komende dagen wel voor enige geomagnetische activiteit zorgen, maar verwacht er niet teveel van. Net achter de rand zitten wel actieve zonnevlekken, maar er valt nu nog weinig over te zeggen of ze voor zware uitbarstingen kunnen zorgen, maar ik hoop het wel voor je!  :)

Link to comment
Share on other sites

in 1635 is hetgeen voor de C-klasse uitbarstingen kon zorgen nagenoeg weg. , dat wordt niet veel dus. op de rand een nieuwe vlek met grote penumbra maar voorlopig als beta geclassificeerd. Hoewel de magnetische loops niet echt zeggen dat het erg actief gebied is. Ook de vlek in het fakkelveld is niet zo bijzonder aan de rand (ook nieuw sinds enkele uren).

@Tim: je kan vaak al zien als een gebied aan de rand komt of het actief zal zijn. Het was niet zo helder met weinig heldere CME aan de rand en dus als ze zichtbaar komen ook niet veel soeps. Stereo kan er soms wel leuk uitzien maar je kan je vergissen met een helder fakkelveld, de magnetische loops verklaren veel op basis van de SDO en de LASCO. Nu ze zichtbaar zijn kunnen we enkel hopen op en activatie van de zones.

Maar weet alvast, het zuidelijk halfrond komt enorm achter op het noordelijk. Zie maar naar het aantal actieve vlekken op het noordelijk halfrond en de ontstentenis ervan op het zuidelijk halfrond. Het zuidelijk halfrond moet nog actief worden en het begint el eens tijd te worden als we nog een maximum gaan meemaken.

Link to comment
Share on other sites

De dichtheid van de zonnewind is matig (20.6 p/cm3)

Pffff, waarom als het helemaal bewolkt is en 11 uur in de ochtend!

Gisteren was een kleine kans om iets te zien (Kiruna ging 2 keer tot..... -50  ;D) maar er was een dunne laag wolken, je kon alleen de volle maan en Jupiter zien, dus zeker geen aurora :(

Ik ben bang dat in de komende 8 nachten dat ik hier nog ben, er gaat niets gebeuren. Bovendien wordt het veel te warm om heldere nachten te hebben  ???

Link to comment
Share on other sites

maar mss een sprankeltje hoop: a possible glancing blow from the 27 December CME is expected by mid to late in the UTC day on 01 Jan

Welke CME? Die heb ik niet gezien in de news haha!  :laugh:

Alleen hopen dat er ergens in een radius van 200km geen wolken zijn.

Wij zitten nu in een snow storm... gisteren was het -28, nu alleen maar -5. Weervoorspellingen zien geen verbetering in de komende 3/4 dagen :(

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

is echt zuur idd! Maar je neemt natuurlijk wel een risico door in deze tijd heen te gaan natuurlijk, de kans op bewolking en sneeuw is nu vele malen groter dan dat je in maart hebt.. Maar ja zonder activiteit zal je sowieso niet zien, echt balen!

Laten we voor je hopen dat het komende dagen toch nog wat minder bewolkt wordt en dat de activiteit wat gaat toenemen..

Link to comment
Share on other sites

Gister avond gaf de NOAA een activity level van 8... ik zag dat in het westen het zou minder bewolkt zijn, en dat klopte dus. Alleen waarschijnlijk niet genoeg activiteit om tussen de wolken iets te kunnen zien.

Idd wat risico genomen met het weer... maar ik wist ook dat het moeilijk gaat worden om in maart weer vakantie te hebben :( als de activiteit hoger was, dan ook als het niet 100% bewolkt is, kun je toch iets zien :(

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.