Jump to content

Oud zonnevlekkengebied 1620 keert terug


Guest Sietse

Recommended Posts

De helderheid aan de rand neemt idd toe. De terugkeer van regio 1620 kondigt zich aan... Meteen topic afgesplitst hiervoor.

Morgen zou het gebied op de rand zitten en zien we hoe de regio er nog uitziet. Gelet op de toenemende achtergrondflux lijkt het een actief gebied te zijn. 1620 veroorzaakte bij de vorige rotatie enkele M-klasse uitbarstingen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

Goed nieuws, ik zag idd aan de achtergrondflux al dat er weer wat aan zat te komen.

ik zit elke dag ook even op dit plaatje te kijken:

Screenshot2012-12-14at104511AM_zps3260e2

maar ik moet eerlijk bekennen dat dit net als het weer is, het ene moment is er niks te zien op de farside en andere dag weer wel, kan iemand me daar eens wat meer over vertellen.. Want ik zie dus ook geen vlek op de farside zitten die de aarde bijna gaat aandoen..

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

oh ja, ik zie um.. Maar dat is dus niet een echt een grote vlek, want ik neem aan dat des te donkerder de vlek des te meer zonnevlekken in die regio zitten (als ik dit vergelijk met de earthside en hoeveel vlekken er zijn).. Of moet ik dit toch anders zien aangezien de achtergrondflux toch wel wat hoger ligt dan afgelopen dagen en dit plaatje eigenlijk niet heel erg veel zegt over het aantal zonnevlekken en de activiteit er van (sorry voor alle vragen, maar ik vind dit interessante dingen om te weten)

Link to comment
Share on other sites

Ik ben helemaal geen voorstander van het GONG-magnetogram. Hier zijn vaak vele fouten in te bekennnen. De farsidemap van STEREO daarentegen is veel beter. Je ziet de actieve gebieden (wit). Dit wilt echter niet zeggen dat hoe groter het gebied op de farsidemap van STEREO is, hoe groter de activiteit of grootte van de vlek. Dit komt doordat fakkelvelden en gebieden rond de vlekkengroep ook als wit op deze farsidemap te zien zijn.

Link to comment
Share on other sites

@Roan: De GONG toont idd geen al te heldere 'vlek'; wetende dat we nog niet echt veel vlekken hebben gehad dat een rotatie overleeft verwacht ik ook niet dat het gebied nog erg indrukwekkend zal zijn. De magnetische loops geven wel aan dat er nog wel wat in zit maar of het veel zal zijn valt af te wachten, zowiezo zal de activiteit wat toenemen maar nog niet genoeg voor een portie zware zonneactiviteit.

@Joeri: kweet dat je wat tegen de GONG bent maar het blijft een handig middel, ook om duidelijk te zien waar de earthside en farside juist gesitueerd zijn. Wij weten wel waar wat juist zit maar nieuwe personen niet meteen waardoor ze de kaart niet goed kunnen lezen. Het is dan beter met de gong die gebieden aanduid met rode cirkels. Gebruiken we enkel SDO dan zien we ook iets teveel fakkelvelden als 'gebied' en dat is ook niet de bedoeling.

Oud gebied 1620 begint nu zichtbaar te komen en draait binnen het zicht. Het is een fakkelgebied met kleine vlekken voorlopig. Maar net ten zuiden ervan zien we een grote vlek met grote penumbra; een ander gebied dus. Dit is normaal de leidende vlek, het wordt wachten tot morgen om een beter beeld te krijgen op de situatie.

Link to comment
Share on other sites

Even iets anders waar geen topic voor is: Wat is de reden dat de epam nu zo stijgt? Ik heb nergens iets gelezen over een CME of coronaal gat.

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

Maar net ten zuiden ervan zien we een grote vlek met grote penumbra; een ander gebied dus.

En dat duurt dus ongeveer 7 dagen voordat ie precies aarde gericht is, en laat het dan net 21 december zijn  :2funny:

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

het is wel een enorm gebied zeg, op spaceweather hebben ze het 1633 en 1634 genoemd, maar het kan naar mijn mening ook nog wel eens 1 gebied worden, enorme fakkelvelden tussen beide gebieden.

Link to comment
Share on other sites

@Roan: ik denk niet dat het tot 1 groot gebied zal komen, magnetisch zit er duidelijke scheiding tussen. Tzou wel mooi zijn natuurlijk ;-)

Er is wel wat leuke ontwikkeling bezig in het gebied ;) aantal volgvlekjes neemt wat toe en daar is ook het enige te bespeuren dat wat magnetische activiteit kan doen. De andere vlekken zijn magnetisch te eenvoudig. Het fakkelveld is al goed opgelost bij de bovenste vlekken, tmag nu op gang gaan komen ;-)

Link to comment
Share on other sites

hehe :D de Aarde is erg in verhouding met de Zon ;P

wel lekker druk op de site, veel mensen die wachten op de superflare...

Mooi Sander! Dat is humor die ik kan waarderen!

Hier het allernieuwste en waarschijnlijk ook laatste beeldje van SDO. Was leuk jullie gekend te hebben!

Beeldje is natuurlijk niet echt. Dit is een fictieve complicatie.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.