Jump to content

Zonnevlekkengebied 1623


Vancanneyt Sander

Recommended Posts

Wat kunnen we verwachten van 1623, er lijkt (als ik het een beetje kan zien) wel wat negatieve en positieve velden bij elkaar te zitten, maar als zonnevlekken-interpretatie-leek kan ik het natuurlijk helemaal mis hebben  :P

Een héél goede vraag van Roan, laten we dan ook maar meteen een topic openen over dit nieuwe gebied dat sinds gisteren verscheen aan de rand van de Zon...

Toen het gebied tevoorschijn kwam zagen we twee grote vlekken met grote penumbra , enkele volgvlekken en een fakkelveld er rond. De afgelopen 48h is er wel wat veranderd, zo is ten noorden van het gebied een nieuwe vlek ontstaan die sterk gegroeid is en dat kan het geheel mogelijks interessant maken. Maar laten we eerst even kijken naar de het huidig gebied magnetisch, zonder de nieuwe vlek ten noorden ervan. Er is idd een polariteitmix aanwezig, nog vrij eenvoudig en een beta-gamma vlek; met de meest linkse vlek twee polen waar nog een scheiding door kan getrokken worden. Het gebied was al verantwoordelijk voor enkele kleine C-klasse uitbarstingen, een impulsieve M lijkt wellicht nog wat te vroeg. Of kan de zonnevlekkengroep net ten noorden ervan hier een meerwaarde bieden? het ontsproot uit twee kleine vlekken die naar elkaar gegroeid zijn; magnetisch gezien is er geen rechtstreekse verbinding met 1623 en krijgt momenteel nog geen nieuw nummer en heeft een simpele beta structuur; als alles groeit kan dit mogelijks interessant worden.

Link to comment
Share on other sites

Even kijken naar de ontwikkeling vandaag... hoofdvlek verliest wat penumbraal gebied evenals de grote volgvlek; het gebied ten noorden ervan evolueert wel, gisteren was dit nog een compact mini gebied met beta classificatie. Vandaag is de ene pool wat verder van de andere pool komen staan met toename in het aantal vlekken, er begint wat structuur in te zitten en groeit toch vrij snel. Er is al wat polariteitmix maar moet nog doorontwikkelen vooraleer het een vlek wordt met grote uitbarstingen.

De grote C-klasse uitbarsting van deze namiddag was een conflict tussen 1623 en het nieuwe gebied ten noorden ervan met steeds oplopende uitbarstingen. De twee gebieden vechten magnetisch dus wat met elkaar.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb eens de time-laps van de afgelopen 24 uur gekeken op Helioviewer. En het lijkt net alsof er een constante verbinding is tussen 4 filamenten en de zonnevlek. Sowieso staan er 4 filamenten met elkaar in verbinding, en ik zie volgens mij ook een verbinding tussen het meest noordelijke filament en regio 1623. Ik weet dat dit wel vaker voor komt maar dit met vier filamenten heb ik nog nooit gezien.

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

Ben benieuwd of die 4 filamenten (2 van 1623 en 2 van 1625) gaan samensmelten tot een beest zo groot als we nog kennen van eind oktober 2003  :knuppel2:

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

En het is afgelopen (eigenlijk is het nog niet eens begonnen, want activiteit was er niet echt), er zijn alleen nog maar Beta vlekken over :(

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

Inderdaad, achtergrondstraling op B1; terug helemaal naar af ;-). Stilte voor de storm zeker ;-)

ja 21 december komt steeds dichterbij  :P

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.